עפולה
עפולהצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ארגון השמאל עדאללה הגיש עתירה נגד החלטת עיריית עפולה בשל האיסור על כניסת תושבי חוץ לפארק הציבורי שבעיר.

הארגון הגיש עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בנצרת בשבתו כבית המשפט לעניינים מינהליים. בעתירתו, ובה הוא מבקש לקבוע כי החלטת העירייה לסגור במהלך החופש הגדול את הפארק הציבורי שבעיר בפני מי שאינם תושבי עפולה, בטלה.

העותרים ביקשו מבית המשפט להוציא צו ביניים האוסר באופן מיידי על מימוש ההחלטה ולקבוע דיון דחוף נוכח העובדה שהחופש הגדול כבר החל וההוראה מופעלת. את העתירה הגישו עו"ד פאדי חורי ועו"ד סארי עראף.

בעדאללה לא מקבלים את הסברי העירייה ולפיהם מדובר בנוהל שאינו נוגע לחלוקה בין מגזרים ולאומים. לטענת הארגון "הנחיית עיריית עפולה ניתנה על רקע הבטחת בחירות מפורשת של ראש העירייה אבי אלקבץ לפעול נגד "כיבוש הפארק" כלשונו, בה קרא "להניף בגאווה את דגלי ישראל בכל הפארק ולהשמיע מוזיקה בעברית". כמו כן, ההחלטה פורסמה ימים ספורים לאחר שהשתתף ראש העיר בהפגנה נגד מכירת בית לערבים ולאחר שבתחילת כהונתו הושבעו חברי מועצת העיר כי יפעלו לשמור על צביונה היהודי של העיר". לאור זאת, מרכז עדאללה קובע כי ההחלטה מכוונת בעיקרה נגד האזרחים הערבים המתגוררים ביישובים הסמוכים לעפולה.

מרכז עדאלה טוען כי עיריית עפולה פועלת בהיעדר סמכות, ואין רשות מקומית רשאית לסגור פארק ציבורי רק עבור תושביה ולמנוע כניסת תושבי חוץ אל תחומו. זאת, משום שפקודת העיריות קובעת, כי רשות אינה רשאית לגבות דמי כניסה לפארק ציבורי המצוי בתחומה, לרבות ממי שאינם תושביה - קל וחומר, שאין היא מוסמכת לסגור אותו כליל בפני מבקרים מבחוץ. כמו כן, המדיניות מנוגדת להוראות חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, (תשס"א-2000) האוסר על הפליה על רקע מקום מגורים.

"נוסף על אי-חוקיותה של ההוראה שנתקבלה בהיעדר סמכות, החלטת העירייה לסגור את הפארק בפני מי שאינם תושביה הינה גזענית ומפלה, ופוגעת בזכות החוקתית לשוויון של האוכלוסייה הערבית. זאת בהסתמך על שלל ראיות שנמסרו לבית המשפט, המעידים על מניעיה הגזעניים המובהקים של ההנחיה ובהם הנסיבות הדמוגרפיות הספציפיות של עפולה, המאפשרת שימוש בקריטריון התושבות לצורך מילוי תכלית גזענית", טענת הארגון.