הר הרצל. ארכיון
הר הרצל. ארכיוןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

צה"ל יאפשר לרב או רבה רפורמיים לערוך טקסי לוויה צבאיים, כך הודיע היום (חמישי) נציג המדינה בדיון שנערך בבג"ץ בנושא.

הדיון נערך בעקבות עתירה שהגיש עו"ד אורי רגב בשנת 2017 בשם עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון נגד צה"ל, בטענה לאפלייתם של חיילים רפורמיים בנושא הלוויה צבאית.

בעתירה נטען כי צה"ל איננו מאפשר לכל חייל יהודי להיקבר לפי אמונתו, וכופה עליו הלוויה צבאית אורתודוקסית המנוהלת בידי הרבנות הצבאית.

בעקבות הדיון שנערך בבג"ץ אמר רגב ל'כאן חדשות', "ניהול טקס על ידי רבה רפורמית יהיה אירוע נדיר, אבל מה שכן יהיה שכיח יותר זו קבורה חילונית צבאית. נדמה לי שגם בעקבות העתירה שלנו אנחנו נכנסים לעידן חדש".

נציין כי הזכות לקבורה צבאית חילונית עוגנה בפקודות צה"ל כבר בשנת 2017, והחידוש כעת הוא באפשרות לערוך קבורה לא אורתודוקסית בלי להידרש לוותר על הסממנים הצבאיים של הטקס.

ממרכז ליב"ה נמסר: "מדובר בהחלטה שערורייתית. זוהי פגיעה באחדותו ודמותו של צה"ל שהובילו ארגונים שוליים שלא מייצגים אפילו אחוז אחד מחיילי צה"ל, אם בכלל. צבא הגנה לישראל הוא צבא יהודי ויהדות זו לא פלסטלינה אלא מסורת של אלפי שנים מאז מתן תורה. עם הקמת צה"ל הוחלט לעשות הכל בכדי לאחד את הדתיים והחילוניים שבו למקשה אחת שנלחמת כתף אל כתף בחיים וחלילה במוות. זו גם הסיבה שצה"ל הקפיד על אחידות מקסימלית בבתי העלמין הצבאיים - במצבות, בכיתוב, ובסדרי ההלוויות.

"האם מישהו רוצה שחייל שחברו נפל לידו בשדה הקרב לא יוכל להשתתף בהלוויתו כי היא נוגדת את תפישת עולמו? אנו דורשים לדעת כיצד גובשה עמדת המדינה החמורה הזו? האם קוימה התייעצות עם שר הביטחון? הרמטכ"ל? הרב הצבאי הראשי?"