מתוך המופע
מתוך המופעצילום: ערוץ 7

מאות מתושבי קריית שמואל בחיפה חגגו 80 שנה להקמת השכונה בערב קהילתי שאורגן על ידי בית הספר הממ"ד אהרון הרא"ה בנות.

במרכזו של הערב: מופע של תלמידות בית הספר, שהפגיש את הקהל עם מייסדי הקריה ועם ציוני דרך נוסטלגיים, מכוננים ומרגשים שעיצבו את הקריה ואת אופיה כשכונה דתית-לאומית.

כך לדוגמא, אחת התלמידות שיחקה בתפקיד גאולה לוין, מראשוני קריית שמואל, שהגיעה לבית סבתה כדי לשמוע על ה'שוקולדה' שהיתה נוהגת לקנות אצל 'גוטמן' החנווני, או נעליים בחנות של 'ליפוביץ' במרכז המסחרי.

בסצנה נוספת בהצגה, המחישו את הבנות את החיים במעברה. משפחות רומניות, מרוקאיות ותימניות התגוררו יחד במחנה העולים בקריית שמואל שהיה הראשון שהוקם על ידי הסוכנות היהודית לצורך קליטת גלי העלייה.

בהמשך, נחשף הקהל לסצנה מתוך 'המכולת של שרר' שרק ותיקי קריית שמואל זוכרים את קיומה. שחקנית נוספת, 'הגברת בר חמא', לא מוותרת על רכישת בשר לצ'ולענט אצל מר גרסטל. ואיך אפשר בלי דבר התורה הקבוע של 'אדון שטרן'?

סוגייה נוספת שלא נשכחה בהצגה היא שמירת השבת בפרהסיה שעליה מקפידים תושבי קריית שמואל כבר 80 שנה. באותה סצנה, האבא חוזר מבית הכנסת ומכריז: ''הגבאי הודיע כי עלינו לעשות מעשה להפסקת חילול השבת בשכונתנו. הוחלט שנצא כולנו לכביש ונעצור את המכוניות העוברות מכאן''.

הסיטואציה הזו אירעה במציאות, בשנת 2005, כאשר משרד התחבורה ניסה לפתוח לנסיעה בשבת את הכביש הראשי בקריית שמואל. התעקשות התושבים והפגנותיהם נשאו פרי והביאו לסגירת הכביש בשבתות ובחגים - עד עצם היום הזה.

רגע מרגש שנגע בלב הקהל היה כאשר אחת התלמידות התחפשה לרב עקיבא הכרמי זצ''ל, רבה המיתולוגי של קריית שמואל.

''זכות גדולה נפלה בחלקנו לשמור את מצוות השבת", אמר הרב הכרמי/השחקנית. ''בזכות שמירת השבת הפרנסה מתברכת. בזכות עם ישראל בשביל שבת ומילה ששמרו במצרים נגאלו. לא נשקוט, ה' יהיה בעזרנו''.

את הערב הקהילתי כולו הנחתה תמי בן פורת, מורה בבית הספר אהרון הרא''ה וילידת הקריה. בן פורת גם כתבה את ההצגה מתחילתה ועד סופה. מי שביים את הצגה בכישרון רב הוא חיים פרץ, מורה לדרמה בבית הספר ושחקן מקצועי בעברו.

מנהלת בית הספר, מלי עובדיה, אמרה ''קהילת קרית שמואל היקרה, זכינו לחגוג הערב 80 שנה לקרית שמואל, קריה שנאמנה לתורת ישראל עם ישראל וארץ ישראל. 80 שנה של בניה, התפתחות וצמיחה בכל המישורים, 80 שנה של קהילה נפלאה שגידלה דורות לתפארת. הצדענו לבוני הקהילה ולכל דורותיה בהערכה רבה והכרת הטוב''.

עובדיה סיפרה כי ''המופע הינו ערב השיא של לימוד רבגוני ומשמעותי -לאורך השנה: מפגש עם דמויות שבנו את הקריה, חדר בריחה 80 לקריה, המירוץ לקריה ועוד. פתחנו את המופע בשירת המנון הקריה, בדברי תורה מפי הרב קליין, סרט המציג עבר והווה, חלומות וברכות, דברי ברכה לקריה והכרת הטוב לצוות החינוכי''.

"חתמנו את המופע בשיר הללויה - 80 לקרית שמואל שחיבר שלומי ליס, שירת 'שבט אחים', אני מאמין והמנון המדינה'', הוסיפה מנהלת בית הספר. ''תודה לכל הצוות החינוכי ששילב זרועות להצלחת המופע, לתלמידות המופלאות, לאורחים שהגיעו מקרוב ומרחוק ולהורים היקרים. נאחל לקריה שתמשיך לבנות להיבנות ולהתברך בכל הברכות''.