תיעוד השריפה ממושב שקף
תיעוד השריפה ממושב שקףצילום: חנה אור חן

הפורום לישראל ירוקה הגיש תובענה ייצוגית, יחד עם נציגים מהיישובים שקף ונגוהות, נגד תאגיד חברתי למיחזור פסולת בעקבות שריפות ענק של פסולת אלקטרונית בכפרים הסמוכים ליישובים.

על פי הבקשה לתובענה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים העשן אשר נגרם מהשריפות המתרחשות כמעט מידי יום, מגיע ליישובי הסביבה - שקף, אליאב, בני דקלים, אמציה, כרמי קטיף, נטע, אדורה, נגוהות ועוד, ופוגע קשות בבריאותם של תושבי המקום.

בתביעה ביקשו התובעים פיצוי של 5000 ₪ לכל 42,000 התושבים ביישובים באזור, סה"כ פיצוי קבוצתי של 210,000,000 ₪.

"עניינה של בקשה זו היא יצירת מפגעים סביבתיים אדירים אותם מבצעות המשיבות, במעשה או במחדל, כאשר פסולת אלקטרונית אותה הן מחויבות למחזר, נשרפת בשריפות ענק בהן מושמדת פסולת אלקטרונית המכילה חומרים מסוכנים, בשטחי הרשות הפלסטינית״, נכתב בבקשה לתובענה.

בהמשך מפורט אודות התחקיר אותו ערכו בפורום לישראל ירוקה: "פעילותן השערוריות של המשיבות, תועד בתחקיר מעמיק", ציין עו"ד יעקב ביטון אשר מייצג את הפורום בתובענה הייצוגית. התחקיר והתיעודים צורפו בדיסקים לבית המשפט.

בנוסף, נכתב בתובענה כי "כתוצאה ממעשיהן ומחדליהן של המשיבות, חשפו המשיבות את המבקשות ויתר חברי הקבוצה המיוצגת בתקופה הרלוונטית, לשאיפת עשן, לשאיפת חומרים מסוכנים, לריח רע וחריף ולזיהום אויר, אשר גרמו להם נזקים, בהווה ובעתיד, ולסבל רב, לרבות, סיכון לחלות במחלות קשות, קשיי נשימה, שיעולים מטרידים, והתקפי התעטשות, ובכלל זאת, פגיעה באיכות חייהם, בנוחיותם, ברווחתם ובבריאותם. לו היו המשיבות נוהגות באופן סביר וכמצופה מהן כגופים מקצועיים האמונים על מחזור פסולת אלקטרונית, אזי המפגעים שייצרה היו נמנעים או לכל הפחות מצטמצמים משמעותית, וממילא גם הנזק אשר נגרם למבקשות וליתר חברי הקבוצה המיוצגת״.

גלעד אך, מנכ"ל הפורום לישראל ירוקה, הסביר "במשך שנים תושבי חבל לכיש סובלים משריפות קשות מאד של פסולת אלקטרונית שנוצרת בכפר אידנא ובכפרים נוספים, השריפות נגרמות כתוצאה מניסיונות של תושבי הכפרים להוציא מהפסולת את המתכות בצורה פיראטית, מזהמת ובלתי מבוקרת. מעבר לנזק שנגרם לתושבי הסביבה מהאוויר שהם נושמים, נגרם נזק אדיר למערכות האקולוגיות ולסביבה בכלל.

״בפעילות שביצענו בפורום לישראל ירוקה התברר שמי שמעביר, לפחות חלק מהפסולת האלקטרונית לכפרים זה לא אחר מאשר תאגיד אקומיוניטי והמפעל שהוא הבעלים של אקומיוניטי - מפעל אקולוגיה לקהילה מוגנת, שהמשאיות מגיעות ישירות מהמקומות האלו לכפרים, הכל מתועד ומצולם, במספר פעמים.

״כאשר באותם הכפרים שורפים את הפסולת מה שיוצר זיהום אוויר כבד ועשן סמיך מידי יום ביישובי לכיש והר חברון. לצערנו פניות חוזרות ונשנות של הפורום לגורמי האכיפה השונים לא טופלו כעת הגשנו תביעה ייצוגית בתקווה שהגורם המזהם יחל לשלם על הנזק שהוא גורם ובכך יעצרו השריפות הבלתי נגמרות שגורמות נזק אדיר לתושבים ולמערכות האקולוגיות״, הוסיף אך.