פלשתינים
פלשתיניםצילום: נאסר הישטאיה, פלאש 90

הוויכוח הישראלי-ערבי נמשך כבר מעל ל-100 שנים. לא אחת טענות הצדדים מגיעות לימי דוד המלך או יהושע בן נון. אחת הטענות העיקריות של ערביי הארץ, שמהווה עדות לקדימותם על פני היהודים הינה שמקורם של הפלשתינאים הינו מהפלשתים הקדומים שהציקו לשבטי ישראל מתקופת השופטים ועד לשלהי ימי בית ראשון.

השיוך הזה בין הפלשתינאים-פלסטינים לפלשתים מתבקש בעיקר בשל הדימיון בשם וגם בשל מקום מושבם של הפלשתים בדרום מישור החוף באיזור רצועת עזה.

על פי האמונה הרווחת במחקר, מוצאם של הפלשתים הינו מאיזור הים האגאי ליד יוון. אמונה זו נקבעת על פי השוואה בין תגליות ארכיאולוגיות שנמצאו בדרום מישור החוף לכאלה שנמצאו באיי הים התיכון סמוך ליוון.

אולם לנו כיהודים אין צורך בהשוואה ארכיאולוגית מעין זו, כאשר הנביא עמוס מזכיר את מוצאם של הפלשתים באומרו "וּפְלִשְׁתִּיִּים מִכַּפְתּוֹר", ואם לא די לנו בדברי הנביא מתקוע, גם נביא הזעם ירמיהו מחזק את דבריו של עמוס: "פְּלִשְׁתִּים שְׁאֵרִית אִי כַפְתּוֹר". אותו אי המכונה כפתור מזוהה עם האי כרתים מדרום ליוון שמהווה בימינו יעד אטרקטיבי לישראלים במהלך חודשי הקיץ.

המחקר האקדמי ערך בדיקה נוספת כדי לאמת או לעמת את המוצא היווני של הפלשתים, ובעזרת בדיקת DNA שבוצעה באנגליה נבדקו שלדים שנתגלו בבית קברות פלשתי הסמוך לאשקלון והמסקנה שמוצאם של הפלשתים מדרומה של יבשת אירופה – מה שלמעשה מוכיח את דבריהם של עמוס וירמיהו.

במצב כזה, כאשר גם המדע המודרני וגם נביאי ישראל מאוחדים בדעתם כי הפלשתים מקורם מאיי הים התיכון, טענתם של ערביי ישראל למוצא פלשתי כביכול הופך למגוחך הרבה יותר. מעבר לכשל ההיסטורי בטענה זו – הרי שכאשר אדם דורש לעצמו "ייחוס פלשתי" הרי שהוא טוען כי הוא אינו בן לאומה הערבית שהגיחה לאיזורינו לפני כ-1400 שנה. לא לשווא מכנים המלכים שאול ודוד את הפלשתים "ערלים" – שהרי להבדיל מעמי האיזור, והערבים ביניהם – לא נהגו הפלשתים למול את בניהם.

יש לציין כי בנוסף על כך שערביי ישראל טוענים לשיוך משפחתי לגוליית מגת – הם גם טוענים לשיוך משפחתי לדוד המלך – המכונה אצלם דאוד הנביא (داود) כך מבוצע שכתוב היסטוריה והתמימים שבינינו מאמינים. באותה מידה ערביי מצרים טוענים כי הם צאצאיהם של הפרעונים הקדומים ובו בעת טוענים כי משה רבינו היה מוסלמי. הכיצד זה מתאפשר?

בכל הנוגע לפלשתים – עדיין רבות השאלות והתהיות. למרות התפתחות המחקר הארכיאולוגי, אין אנו יודעים באיזו שפה חירף גוליית מגת את מערכות ישראל ובאיזו שפה חיזר שמשון בן מנוח אחר דלילה. אין אנו יודעים כיצד כינו הפלשתים את עצמם, שהרי שם זה הוא שם גנאי שכינו אותם שבטי ישראל מלשון "פולשים" – מה שכן אנחנו יודעים בוודאות הינו שהפלשתים ירדו מעמדת השפעה באיזור בימיו של דוד המלך וירדו מבמת ההיסטוריה כאשר נבוכדנצאר מלך בבל הגלה אותם למסופוטומיה.

ערביי ישראל מייחסים את עצמן גם לשבט היבוסי שחי באיזור ירושלים בימים שלפני דוד המלך. גם כאן הטענה מגוחכת להפליא – אולם על כך בטור נפרד.