מתאוששים מהניתוח שעבר בהצלחה
מתאוששים מהניתוח שעבר בהצלחהצילום: דוברות הדסה

מיילס הרטוג מתאושש בימים אלה מניתוח להשתלת כליה שעבר במחלקה הכירורגית בהדסה עין כרם. מי שתרם לו את העליה הוא ד"ר משה הלברשטט, רופא ילדים אשר מתפלל בבית הכנסת יחד עם הרטוג.

הלברשטט, אב לחמישה שעלה לישראל עם משפחתו בשנת 2004, מספר כי המחשבה לתרום כליה בערה בו במשך שנים. "בכל תקופתי כרופא ראיתי את כאבם של המטופלים יום יום וידעתי שאני רוצה לעשות משהו טוב למען מישהו חולה. יש לי כמה חברים שתרמו והבנתי שאפשר לנהל חיים רגילים לחלוטין עם כליה אחת''.

הוא פנה אל עמותת ״מתנת חיים״ כדי להביע את רצונו לתרום, וככל שהעמיק בנושא הבין שהליך התרומה מבוקר מבחינה רפואית, מחושב ומדויק. "לא כל אחד יכול לתרום כליה - אם מסיבות בריאותיות ואם מסיבות מנטליות. זה נתן לי תחושת ביטחון והחלטתי שאני עושה את זה. אני הולך לתרום כליה".

הלברשטט סיפר לרעייתו ולילדיו על החלטתו, "שיתפתי את המשפחה ברצון שלי לתרום ובזכות התמיכה של אישתי היקרה וילדיי, כשעברנו לבית החדש בישוב נווה דניאל והתבססנו מעט התחלתי בתהליכים למתן תרומה, מבחינתי לכל אדם הזקוק לכך".

באוקטובר האחרון החל משה את בדיקות ההתאמה למתן תרומה, כשסיים אותן ונמצא כשיר נכנס לרשימת תורמים פוטנציאליים של כליה.

"כל יום חיכיתי שימצאו מישהו שאוכל לתרום לו, חיכיתי שיתקשר אלי הרב הבר מעמותת ׳מתנת חיים’, שעושה עבודה פשוט נפלאה בעולם שלנו, ויבשר לי שאני מתאים. אני בחרתי להציל חיים, לא חשוב של מי".

התאמה מפתיעה

מיילס הרטוג (47), אב לשבעה, עלה לארץ בשנת 1994 מאוסטרליה וגר כיום אף הוא ביישוב נווה דניאל. מיילס נולד עם מחלה תורשתית בכליות וידע שיגיע היום בו יצטרך לקבל תרומת כליה.

"אבי נפטר כשהייתי בן 11 מהמחלה, החשש ליווה אותי כל החיים - מה יקרה כשהמחלה תדרדר. לשמחתי, אחותי שחולה באותה מחלה קיבלה תרומת כליה לפני 12 שנה ומנהלת כיום אורח חיים רגיל, זה נתן לי תקווה ואופטימיות שיהיה בסדר", מספר מיילס.

"בשנים האחרונות המצב הבריאותי שלי התחיל להידרדר ובשנה האחרונה כבר היה ממש רע ונזקקתי לטיפולי דיאליזה. בהתייעצות עם הרופא שטיפל בי בהדסה עין כרם ד"ר עידו בן דב, הבנו שהכי נכון יהיה בשבילי להיכנס לרשימת המתנה לתרומת כליה כי ההתדרדרות הייתה מהירה".

מיילס מתפלל בבית הכנסת ביישוב נווה דניאל וסיפר לרב בית הכנסת על מצבו הקשה. באותו בית הכנסת מתפלל גם משה, שסיפר אף הוא לרב על ההמתנה הממושכת לתרומת כליה לאדם שזקוק לכך.

הלברשטט מתאר: ''סיפר לי הרב שבישוב שלנו יש אדם הזקוק לתרומת כליה. מאוד הופתעתי והתרגשתי. לא האמנתי שזה כל כך קרוב אלי וקיוויתי שתהיה התאמה בינינו".

הלברשטט החליט לעשות מעשה ובעצמו שלח את פרטיו של מיילס החולה לארגון "מתנת חיים" בראשות הרב הבר ולנטע מלכה, מתאמת במערך ההשתלות של הדסה. לאחר מספר בדיקות שבוצעו נמצאה התאמה מלאה בין השניים.

"קיבלתי את הבשורה ממרכז ההשתלות והמשכתי לעשות את בדיקות הכשירות האחרונות בשמחה ובהתרגשות. לא פעם רציתי להגיד למיילס שאני התורם המיועד שלו ומאוד פחדתי. לא רציתי שמשהו ישתבש ופתאום לא אוכל לתרום ולא רציתי שחלילה יפסלו את ההשתלה בגלל שדיברנו. זה היה קשה, הוא ישב ממש לידי בבית הכנסת".

בימים האחרונים נותחו הרטוג והלברשטט בהדסה עין כרם על ידי רופאי המרכז להשתלות. השתלת הכליה עברה בהצלחה רבה והשניים נפגשו במחלקה הכירורגית בה הם מתאוששים בחיוך גדול והתרגשות רבה.

"תרומת כליה היא מעשה עוצמתי. אפשר לעשות את זה, זה לא בשמיים, וחשוב לפנות אל אנשי ארגון 'מתנת חיים' שמלווים ומסבירים הכל", תיאר הלברשטט. "המטרה של החיים זה לעזור ולתרום ומהי תרומה יותר טובה מלהציל חיים של מישהו? כעת כשאני מחלים אני יכול לומר שזה אחד הדברים הכי טובים שזכיתי לעשות בחיים אם לא הגדול ביותר".

הרטוג המתאושש מניתוח ההשתלה מסכם: "אני עדיין לא יודע איך להודות למשה ולבני משפחתו, אני נבוך ונרגש. הוא הציל לי את החיים ואת איכות החיים וזה דבר גדול ולא ברור מאילו, אני אודה לו כל החיים.

"אני רוצה להגיד תודה מכל הלב לכל הרופאים מהדסה שליוו אותי לאורך התקופה, כל אחד בתחומו: ד"ר עידו בן דוב, ד"ר קרן צוקרט וד"ר אולגה גוצמן, למנתחים ד״ר חלאילה, דר אבו גזאלה וד״ר הדר מרחב, הרגשתי שיש לי בית ואני לא סתם בורג במערכת, היחס היה חם ואישי מכל אחד, מכון הדיאליזה זיו הפועל בהדסה וכל הצוות שעובד שם וכמובן נטע היקרה, מתאמת ההשתלות של בית החולים, שמקלה על כל התהליך בצורה מדהימה, בחן ובזמינות אין סופית! זה כמו לזכות בלוטו. כל השירותים שקיבלתי היו בהדסה, וזה ממש הקל את התקופה הקשה. אני מצפה ומתרגש לעתיד חדש ובריא יותר".

ד"ר עבד חלאילה, מנתח בכיר ביחידת ההשתלות במרכז הרפואי הדסה, סיפר: "משה ומיילס התאימו בצורה מדהימה כדי לקבל כליה מהאחד ולהעבירה לתרומה לשני. אנחנו שבעי רצון מההחלמה של שניהם לאחר שהניתוח עבר באופן מעולה. התהליך של שניהם ארך יחד מספר שעות כאשר צוות חדר הניתוח וצוות ההשתלה עבד כמקשה אחת בצורה מקצועית ביותר וניתן לראות את התוצאות הטובות. הכליה המושתלת מתפקדת לשמחתנו בצורה נפלאה".