איילת שקד
איילת שקדצילום: קובי ריכטר/TPS

שבח שטרן, מועמד הליכוד במחוז יהודה ושומרון, מעריך כי הדבר הנכון לגוש הימין הוא שהשרה לשעבר איילת שקד תאחד תחת הנהגתה את כל המפלגות שמימין למפלגת השלטון.

"אני אומר בצורה חד משמעית וברורה: מקומה הטבעי והאמיתי של איילת שקד הוא בליכוד והיא תוכל להתברג ולהגיע בעתיד למקום גבוה״, אומר שטרן בשיחה עם ערוץ 7.

״אם יש בכוחה ליצור אחדות במחנה הימין, עדיף שתהיה שם - גם אם היא תביא תועלת גדולה לליכוד בכך שתהיה במפלגה. אני אשמח אם היא זו שתצליח ליצור את האחדות במחנה שמימין לליכוד", אומר שטרן בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "אם המשימה הזו של איחוד הימין לא תצלח בידה, אני קורא לה לבוא לליכוד, כי חבל שתתבזבז שוב במפלגה שספק אם תעבור את אחוז החסימה, כפי שהיה בימין החדש. כעת יש קושי לבוא לליכוד ויש מערכת יחסים מעורערת בינה לבין ראש הממשלה, לא מהיום. אני מאמין שכמו שהתגברו בפוליטיקה על משקעים גם על אלה אפשר להתגבר. אסור שזה יבוא על חשבון איחוד במפלגות הימין. אם היא מצליחה לדחוף את הדבר הזה עדיף שתהיה שם - גם אם זה פחות טוב לליכוד".

שטרן לא רואה את הליכוד מתחברת עם מפלגות נוספות, מעבר לכולנו. "מפלגת כולנו כנראה, לא מביאה את הנדוניה שהיא לקחה לעצמה אלא פחות, אבל הליכוד התחייב במהלך סיום הקדנציה - והתחייבויות צריך לקיים. לגבי חיבורים אחרים, אני מסתכל על המפלגות שמימין לליכוד. אם הן יצליחו להתאחד אז הליכוד צריך לסייע לעניין הזה כפי שעשה בפעם הקודמת".

"הליכוד הרי נתן מקום ששוריין לאיש ליכוד - לאיחוד מפלגות הימין - כשהמטרה היתה ליצור שקט מסויים בשל מריבות שהיו שם על מיקומים. אני לא חושב שהליכוד צריך להיות האבא הטוב שעושה את הדברים האלה. יש יכולת לאנשים מבוגרים, כמו הרב רפי פרץ, בצלאל סמוטריץ', נפתלי בנט ואיילת שקד, לחשוב על הדברים לבד ולמצוא את הדרך להתאחד.

״אני מבין שיש ניואנסים וההוכחה הטובה ביותר לכך היא הליכוד, שיש בה אנשים כמוני שהם אנשים שומרי תורה ומצוות - אנשי ארץ ישראל ויש בה אנשים לא דתיים שלא כולם הגיעו ממורשת גוש אמונים אבל בסופו של דבר מתחברים אליה. ציבור גדול מתחבר לזה כי אנחנו מחפשים את המכנה המשותף הרחב ביותר שבאמצעותו אפשר להקים ממשלת ימין, שאף אחד לא יצא ממנה כשמלוא תאוותו בידו", הוא מוסיף.

שטרן מבהיר כי אסור לימין לאבד קולות. "לא ייתכן מצב שמישהו לא מצביע למישהו אחר כי מישהו רפורמי מדי לטעמי, חר"לי מדי לטעמו או כל דבר אחר. מדובר באנשים שהמכנה המשותף ביניהם הוא כל כך רחב, שחבל שירוצו לבד ויאבדו מנדטים, כמו שקרה עם פייגלין ונפתלי בנט".

הוא מציין כי הימין צריך להתעשת. "מי שנמצא במלכוד זה לא רק הליכוד אלא כל המחנה הלאומי. לכאורה, רוב גדול בציבור היהודי במדינת ישראל הוא עם אוריינטציה ימנית, אבל בגלל קונייקטוריות פוליטיות, לא ניתן לבטא את הרוב הזה בכנסת".

כיצד ניתן לפתור את המלכוד? "צריך להקים ממשלה לאומית ויש אפשרות לעשות את זה אם כולנו נעשה שני דברים: האחד, שמערך המפלגות שמתכתשות מצד ימין של הליכוד יתאחד למפלגה אחת או לגוש פוליטי שייבחר אפילו לצורך הבחירות ואחר כך ייפרד. הדבר השני הוא לגרום לזה שציבור המצביעים שבפעם הקודמת הצביעה למפלגות הימין יבוא להצביע. אני מאוד חושש מאדישות, חוסר עניין בבחירות האלה ואפילו מיאוס מהתהליך של הבחירה וכל מה שקרה אחריו. אם שני הדברים יקרו, אנחנו לא צריכים ממשלת אחדות, לא תמיכה מבחוץ וגם לא נצרף את ליברמן".

שטרן נשאל האם הליכוד צריך ללכת לאופוזיציה, אם לא ישיג רוב, או לנסות להשתלב בממשלה משותפת עם כחול לבן. "הליכוד יצטרך אחרי הבחירות לראות לאיזה מצב הוא נקלע ולאיזה מצב המדינה נקלעה ולראות מה הכי טוב שהוא יוכל לעשות למען ארץ ישראל, עם ישראל ומדינת ישראל. אני לא בעד לומר, 'נשב באופוזיציה כי ראינו שהשמאל מסוגל במהלך מאוד מהיר לקלקל מה שאנחנו בונים ביהודה ושומרון ב-20 שנים'".

"אם הליכוד ומפלגות אחרות בימין יכולות להיות בפוזיציה שהן ישפיעו וימנעו התדרדרות קשה, אז יצטרכו להיאבק על כך. זה לא עניין של כבוד או שלטון אלא כדי למנוע התדרדרות", הוא מסכם.