ערן רולס
ערן רולסצילום: יח"צ

הועידה המשולבת להרחבת ההתיישבות ולבנייה של מרכז הבנייה הישראלי התכנסה במלון גליליון שבגליל.

מדובר בכינוס המשמעותי ביותר בארץ של אנשי הנדל"ן ומקבלי ההחלטות בתחום.

יו"ר מרכז הבנייה הישראלי ערן רולס אמר כי "בפיצוח אתגרי התכנון בפריפריה הישראלית תוך חשיבה ודאגה לשנים הבאות חייב להיעשות בראייה מערכתית הוביל לגידול משמעותי באוכלוסיה תוך כדי בנייה וחיזוק מרכזי פריפריה חדשים והתיישבויות קיימות. השקעה בפריפריה תניב חוסן כלכלי ודמוגרפי".

שמעון לנקרי, ראש עיר עכו, ויו"ר אשכול גליל מערבי הוסיף "אנחנו רוצים להישאר אוטנטיים. מבלי שיזמים גדולים יגיעו וישנו את הנראות והאוטנטיות של המקום, כמו שעשו ביפו. שאורחים מגיעים שיחוו את החוויה. בתהליך שהובלנו עם התושבים היתה הפתעה טובה, עבודה חברתית שהשפיעה על הכלכלה התיירותית. התושבים הפנימו והבינו ולא נותנים להשפעות חיצוניות לחדור. הם חיים על הכלכלה התיירותית.

שני מיליון תיירים מגיעים לעכו, כל תייר שלישי שמגיע לארץ מגיע לעכו. לגבי הממשלה ההשקעות של הממשלה עצומות, מצד שני יש 2 דברים שצרים לתקן, כל הערים התיירותיות הם ערים ברמה סוציו נמוך ויש לסייע להן כי הן מקבלות התייר. המדינה לא מכירה בצורך בעלויות בניקיון ובתחזוקה. עזרו לשפץ, אבל לעיר מגיעים 2 מיליון, במהלך חמישי שישי שבת, זה דורש עלויות של תחזוקה, מצלמות, אבטחה ניקיון. אנחנו עושים את זה ובגדול, זה מסתובב חזרה אלינו כי אם לא תעשה את זה לא יבואו תיירים.

הדבר הנוסף אם הגליל לא יראה עצמו כחבל ארץ אחד זה ישנה את כל המצב. זה לא שבמדינה עושה הפרדות זה אנחנו חושבים כל אחד בנפרד. אני חושב שצריך למנות נציג שיאחד את כל הגליל ויסתכל עליו כמכלול".

דוד פלד עו"ד תיירן וחבר בוועדת תיירות גולן ציין, "התיירות כמנוף לצמיחה אזורית יש לבחון במושגים ובפריזמה חדשה הכוללת התייחסות והתאמה לשינוי בדפוסי התיירות הבינלאומית והשינוי הגיאופוליטי עם הצהרת טרמפ הנותנת לגיטימציה בינלאומית משמעותית להתיישבות בגולן.

השינוי בא לידי ביטוי במעבר למינוף נכסים תיירותיים שעד כה הופנו לתיירות מקומית לשיווק לתיירות חוץ. המשמעות שינוי במיתוג, יצירת פלטפורמות מידע במגוון שפות, נגישות ואמינות והחשוב מכל מיצוב ובידול התיירות בגולן כתיירות אותנטית המורכבת ממגוון פרמטרים כוללים היסטוריה ארכאולוגיה טבע וגם הנוף האנושי. שהמטרה הינה להביא תיירים לשהות משמעותית תוך מתן שירות על ידי מקסימום מעטפת תיירותית הכוללת אירוח הסעדה אטרקציות וכו'."

ליאור רוכמן, סמנכ"ל פיתוח החברה הכלכלית לישובי הגולן אמר כי התיירות הינה מנוף צמיחה אזורי מרכזי באופן מובהק משתי סיבות עיקריות: 1. השטח הכפרי המיוחד בו הישובים והאתרים שלנו נמצאים. 2. כמות התושבים העוסקים כיום ותלויים כלכלית באופן ישיר ועקיף בתיירות.

"העובדה שאנו עידן לא נחשבים כייעד תיירותי בינלאומי – היא ההזדמנות עבורנו לרתום את אנשי האזור ולהתחיל לטפל בתחום באופן רציני משותף וממוקד התיירות הכפרית בכלל ואזור הגליל המזרחי והגולן בפרט חייבת לבנות תכנית שתשיג את המטרה להפוך לייעד תיירותי בינלאומי. אני מאמין שלאחר שהתחלנו לדבר בכול אחד צעדים הכרחיים ראשונים , נמצא שותפים נוספים שירתמו למהלך".

מירב אביב, ראש תחום תיירות, מרכז המועצות האזוריות הוסיפה "הערכים והמסר של כל נציגי התיירות במרחב הכפרי זהה, רוצים לתת לתייר חוויית אוטנטיות וחלק ממסע. התייר על הקו של תל אביב וירושלים. המרחב הכפרי לא חלק מהיעדים שלו. מדינת ישראל מפספסת קהל יעד עצום. בראיה ארצית, איך מעלים החשיפה של כל הקאנטרי סייד של ישראל. כל המרחבים הכפריים בארץ. ודרך המועצות יש לנו כוח כדי להעלות את המרחב הכפרי. לשרת את העסקים של המרחב הכפרי. לתת אפשרות לתייר".

מיכל שלם, מייסדת שותפה ומנכ"לית ישראל צומחת אמרה כי נדרש נציג כריזמתי שיחבק את הגליל, כמכלול. "כדי לבנות ענף כלכלי צריך להשאיר את התיירים ללון בצפון. גם תיירות פנים וגם התייר מחו"ל צריך ליזום אטרקציות, ומקומות לינה. תיירות תוכן יכולה להיות מנוף והגליל חזק בזה. אגמון החולה נחשב אחד מעשר תצפיות בעלי החשובות בעולם. תייר צפרות ממוצע נשאר במקום בין 13 ל14 לילות. ולכן יש המון פוטנציאל שכדאי להשקיע בו".