מחאת האמהות
מחאת האמהותצילום: תומר נאוברג, פלאש 90

ראש הממשלה הודיע על החלטה משותפת שלו ושל שר החינוך, הרב פרץ, להעברת האחריות על מעונות היום למשרד החינוך. על ההחלטה ומשמעויותיה שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ד"ר איריס גלילי, ראש החוג לגיל הרך במכללת חמדת הדרום לחינוך.

"היתרון הראשון הוא הפיקוח. כשמשרד החינוך לוקח תחת כנפיו את החינוך שאינו תחת כנפיו יהיה פיקוח", אומרת ד"ר גלילי המבהירה כי המציאות כעת אינה כוללת גננות שעברו הכשרה, למדו וקיבלו תואר ראשון בחינוך, אלא מדובר ב"מטפלות וגננות ללא הכשרה נכונה שלא יודעות כיצד לפנות לילדים, בפרט לילדים שלא שומעים בקולן. הן לא יודעות איך למפות את הילדים ואת הצרכים שלהם".

להערכתה כאשר המעונות יעברו לאחריות משרד החינוך "אישה שתרצה לפתוח תעבור השתלמויות ותהיינה מדריכות שתלוונה אותן".

על כל זאת שאלנו אם לא מדובר בסופו של דבר בהעברת אחריות למה שכבר יש מי שאחראי עליו, בעוד הפרשיות של מטפלות מתעללות וכיוצא באלה הגיעו כמעט כולן ממעונות פרטיים שאינם בפיקוח וגם ימשיכו להיות שלא בפיקוח גם ביום שאחרי המעבר למשרד החינוך?

ד"ר גלילי מודה שאכן המעבר לאחריות משרד החינוך לא נותן מענה לסוגיית המעונות הפרטיים. "כאן זו אחריות ההורים. אנחנו מפקידים את היקר מכול והולכים לעבודה, ולכן אני מחליטה איפה אני משאירה את הילד, במקום מפוקח, שיש בו תעודה שהגננת למדה איך לחנך את הילדים".

לדבריה על ההורים להבין שלא ניתן להשאיר את הילדים במקום שנוח גיאוגרפית ולהטיל את האחריות על הממשלה תוך הכללה של כלל המטפלות והגננות תחת אותה כיפה ולהאשים את כולם. הכללה שכזו היא בעיניה לא פחות מהכללה פושעת.

להבנתה של ד"ר גלילי "כשמשרד החינוך לוקח אחריות, בכל כיתת מעון תהיה מישהי שסיימה ארבע שנים באחת המכללות המוכרות לחינוך, ויש לה תואר בתחום החינוך לגיל הרך ועברה הכשרה של תיאוריה מול מעשה".

כאשר נשאלה אם מי שלמדה וקיבלה תואר תסתפק בשכר של מטפלת ובלוח זמנים של מטפלת המאכילה, מחליפה וכיוצא באלה, השיבה גלילי כי אותה מסיימת שנות לימוד אקדמאיות לא תוגדר כמטפלת אלא כגננת ובהתאם תקבל משכורת ותנאים המקובלים לגננות

"אם בכל כיתת מעון תהיה גננת עם תואר והתמחות בגיל הרך זה יקל על המטפלות, כי היא תטפל בחינוך ותרכז את ניהול המקום", דברי ד"ר גלילי המזכירה כי טיפול במעונות מחייב היכרות עם הדרך הנכונה לדבר אל הילדים, בחירת הנושאים שבהם יעסקו הילדים, טיפול רציני בתחום ההזנה, חינוך ועוד. כל אלה מחייבים תיצפות על הילדים על מנת להתאים תכנית חינוכית מובנית לכל ילד ומשימות נוספות שיהיו באחריותה של הגננת הכיתתית שתהיה תחת פיקוח משרד החינוך.

כל זאת, כאמור, עדיין אינו נותן מענה למעונות הפרטיים שכשם שכעת אינם מפוקחים ימשיכו לא להיות מפוקחים גם כאשר יעברו המעונות לאחריות משרד החינוך. כאן, שבה ד"ר גלילי ואומרת, הדברים נתונים לשיקולם ולאחריותם של ההורים.