אמיר אוחנה
אמיר אוחנהצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המשפטים אמיר אוחנה (הילכוד) שוקל להקים ועדת בדיקת ממשלתית שתנסה לפתור את בעיית האמון הקשה ממנה סובלת המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה.

אוחנה השתתף בכנס לשכת רואי החשבון באילת, ואמר "בימים אלה שמענו מכל עבר על בעיית אמון קשה במח"ש – זו בעיה חוצת מגזרים. אין זה אומר בהכרח שהביקורת מוצדקת.

''על כן אני שוקל להורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט, כדי לאתר את שורש הבעיה ולקבל החלטות", סיפר השר.

אוחנה מקווה להישאר בתפקידו לאחר הבחירות. "אני מעריך שאם ננצח בבחירות האלה, וזו לא הנחה בלתי סבירה – אמשיך בתפקיד שר המשפטים. אם אני רואה לנגד עיני מטרה אחת, עיקרית וחשובה: המטרה היא לחזק את אמון הציבור במערכת המשפט.

''אני מאמין שהדרך לעשות זאת איננה מגננת יתר על המערכת, מגננה המונעת כל שינוי ושיפור. הדרך היא לפעול, בכבוד ובדרך ארץ, כדי לבנות – לא כדי להרוס – וכך אעשה''.

הוא הציג חלק מתפיסת עולמו הכלכלית ואמר "להשקפתי צמצום רגולציה מיותרת והסרת חסמי שוק הם יעדים ראשונים וחשובים בדרך לכלכלת שוק חופשית ומשגשגת, והם חובתו של משרת ציבור כלפי האזרחים אותם הוא משרת. יותר מאשר אני מצפה מהמדינה לעשות – אני מצפה ממנה לא להפריע.

"יש תפיסה לפיה המדינה חכמה מהפרטים. אני מחזיק בתפיסה הפוכה: הפרטים בחברה חכמים מהמדינה. שתי התפיסות הללו תעמודנה לבחירה של אזרחי ישראל בעוד חודשיים: האם אנחנו רוצים מדינה שמנהלת את המשק, שקונה שליטה על עוד ועוד גופים בחברה מתוך תפיסה שהיא יודעת לעשות הכל טוב יותר, או מדינה שמאפשרת למשק להתנהל ביעילות כפי שרק כיס פרטי יודע, מתערבת כמה שפחות ברגולציה ובירוקרטיה ומעודדת צמיחה ויזמות?

"בין יתר הדברים שקידמתי כחבר כנסת בקדנציה הקודמת היו תחבורה שיתופית מקוונת בישראל – אובר ומתחרותיה – דבר שיביא להוזלה ברכיב השני הכי יקר למשק בית בישראל: תחבורה''.

לדבריו, כניסת ''אובר'' לישראל לא רק תוזיל את עלויות השימוש בתחבורה ציבורית, היא גם תקל על עומס התנועה, בעיית מקומות החניה ואפילו זיהום האוויר. אני קורא לשר התחבורה החדש ידידי בצלאל סמוטריץ' לקחת את הצעת החוק ולאמץ אותה", כך אוחנה.

נשיאת לשכת רו"ח ד"ר איריס שטרק שיבחה את שר המשפטים ואמרה כי "תפיסת העולם של הביקורת היא נדבך מרכזי במקצוע ראיית החשבון, והגישה הביקורתית שמביא איתו שר המשפטים אמיר אוחנה, היא כלי לבדיקה וטיוב קבלת החלטות וניהול תהליכים במגזר הציבורי והעסקי".