עיצוב גרפי. אילוסטרציה
עיצוב גרפי. אילוסטרציהצילום: ovan/pexels

לפני שני עשורים תחום הגרפיקה בישראל עבר מהפכה.

במקום תארים ארוכים בתחומי האומניות (תעודות נחשקות של מוסדות כמו בצלאל ואחרים) גרפיקאים הוכשרו במהירות, בתוך כמה חודשים, על מנת להדביק את הביקוש הגובר והולך של חברות הדוט קום.

גם המכללות שכיוונו לתארים שלמים החלו להציע קורסים מקצועיים ולהתחרות במוסדות שהפכו לשם דבר בתעשיית המחשוב והציעו קורסים נקודתיים המכוונים לעבודה. במאמר זה נבחן את השאלה מה יותר משתלם ללמוד היום: תואר מלא או קורס מקצועי?

זמן ושעות הלימוד

כאשר אנו מתחילים ללמוד באוניברסיטה היכולת לשלב עבודה ולימודים במקביל מוגבלת. שעות הלימוד יתקיימו בעיקר בבקרים והסטודנטים יהיו מוגבלים לעבודות ערב ולסופי שבוע.

לעומת זאת, הקורסים המקצועיים מעניקים גמישות מקסימלית – אפשר לבחור בין לימודי ערב ובוקר, לבחור קורסים המציעים שעות לימוד בימי שישי ולקבל את התעודה הנחשקת בתוך מספר חודשים. התעודה במוסדות האקדמיים בלימודים לתואר שלם מוענקת רק בסיום התואר.

כמות החומר הנלמד שמיישמים בעבודה בפועל

אחד החסרונות הגדולים בלימודים לתואר הוא כמות החומר המועבר בצורה תאורטית שאינו מיושם בפועל. לדוגמה קורס עיצוב גרפי קצר ונקודתי במכללה כולל את תפעול התוכנות הגרפיות ולימוד עקרונות של קומפוזיציה, תוך הענקת הכלים לביצוע בפועל של עיצובים לאתרי אינטרנט, תוכנות והפקות דפוס. בניגוד לכך, קורסי עיצוב גרפי במהלך תארים מלאים כוללים גם איור של פונטים, יצירה וציור שאינם רלוונטיים בהכרח לתעשייה.

בסוף הקורס והתואר, כאשר יוצאים לחפש עבודה, המעסיקים מעוניינים לראות את תיק העבודות שבניתם. הם אינם מייחסים חשיבות גבוהה לעובדה כי אתם מחזיקים בתואר ראשון או בתעודה מקצועית.

כל עוד אתם מציגים תיק עבודות מרשים הכולל מגוון רחב של עיצובים בתחום בו תעסקו בעתיד תוכלו למצוא משרה מובטחת. לכן, המידע שצברתם במהלך התואר יוכל אולי לשמש כידע כללי נוסף או לתת לכם כלים ליצירה בשעות הפנאי – אך לא יקדם אתכם בצורה משמעותית בקריירה שתתחילו לפתח בתחום העיצוב הגרפי.

עלות הקורסים

כאשר משווים בין תואר אקדמי לקורס מקצועי לא ניתן להתעלם גם מנושא המחיר. עלות הקורסים המקצועיים נמוכה משמעותית ביחס לתארים שלמים באוניברסיטאות או במכללות השונות.

קורס אחד בתחום המחשבים יכול לנוע בין עשרת אלפים שקלים לעשרים אלף ולהסתיים תוך מספר חודשים. תואר שלם, לעומת זאת, ידרוש מאתנו להפרד מארבעים אלף שקלים.

מורים העובדים בתעשייה או שייכים לאקדמיה

הבדל נוסף בין הלימודים באקדמיה לתואר לבין קורסים מקצועיים הוא הסגל המלמד אתכם. בדרך כלל באוניברסיטאות תגלו כי השיעורים מועברים על ידי אנשים העוסקים במחקר אקדמי ומקדישים את רב מרצם ללימוד.

לעומת זאת, במכללות המקצועיות אתם פוגשים אנשים העובדים במקצוע אותו הם מלמדים. הם מגיעים לכמה שעות ללמד במכללה ולאחר מכן עוסקים בתחום הזה. במכללה מקצועית תפגשו מנהלי מחלקות UX המלמדים אתכם עיצוב גרפי בגישה עדכנית המתאימה לתעשייה היום.

באוניברסיטה יתכן ותפגשו מעצב גרפי שעיצב בעבר את תוכנות "אופיס 2000". חשוב לציין, כי בהקשר זה לא ניתן להכליל את כל המוסדות האקדמיים וחלק מהאוניברסיטאות מרעננות את סגל המורים ומשלבות גם בוגרי הייטק שעשו הסבה להוראה.

לסיכום, אם אתם מעוניינים לעסוק בתחום העיצוב הגרפי – כדאי להיות ממוקדים במטרה הסופית שלכם: הקריירה. קורסים יעודיים מקצועיים קצרים, העולים הרבה פחות מתואר שלם באוניברסיטה, יכולים להוביל אתכם מהר יותר למטרה הזו.

בל נשכח, כי פעמים רבות במהלך הלימודים לתואר חלק מהסטודנטים פורשים ומסיימים ללא תעודה. במכללות היעודיות כמעט כל המתחילים יסיימו אותו ויתחילו לעבוד במקצוע עם סיום הקורס.