גבול הצפון
גבול הצפוןצילום: באסל עאו'ידת, פלאש 90

13 שנים אחרי מלחמת לבנון השנייה, קיימים עדיין אלפי בתים ומוסדות שאינם ממוגנים ואין בהם מקלטים.

ראשי הרשויות שנפגשו לפני שבועות אחדים עם אלוף פיקוד הצפון, יואל סטריק, שמעו ממנו כי להערכת המודיעין במלחמה הבאה העורף צפוי להיות מותקף בכמות גדולה יותר של תחמושת מדוייקת וקטלנית יותר.

גבי נעמן, ראש מועצת שלומי, אומר לערוץ 7 כי הוא מודאג מאוד. "אחת הבעיות שאנחנו מצביעים עליהן בפני ראש הממשלה ושר האוצר היא שיש הזנחה מתמשכת של כעשר שנים בצפון. המדינה עברה לדרום ושם היא משקיעה בעקבות כל הבעיות הביטחוניות".

"אנחנו המתנו לממשלה במשך עשר שנים ואכן היא נתנה לכל בית ולכל משרד חינוכי - וזה ייאמר לזכותה. היה תהליך למיגון הצפון שסוכם בשנת 2018 והקבינט אישר לטפל בכל המיגון בגבול הצפון. לצערי, אין ביצוע של התכנית. ב-2019 היו אמורים להניח תקציב של 500 מיליון שקלים למיגון של יישובים המצויים עד 4 קילומטרים מהגבול ולמעשה לא ראינו שקל אחד", הוא מסביר.

לדבריו, "שוחחנו עם משרד האוצר ואיימנו בהשבתה ושר האוצר העביר 150 מיליון, שעברו לטיפול המקלטים - אבל מיגון לתושבים אין. בשלומי יש כאלף משפחות ללא הגנה כשאנחנו נערכים על פי דברי אלוף פיקוד הצפון שהמלחמה הבאה תהיה אחת הקשות שמדינת ישראל חוותה ואנחנו כיישובים צמודי גדר נחטוף פי עשר ממה שהיה בלבנון השנייה.

''אז מה המשמעות? הרוגים ופצועים? הרס טוטאלי? איך אלף תושבים יגנו על עצמם? המיגון על תושבי שלומי לא יכול להיות ממוקם בעדיפות אחרונה".

נעמן מספר כי "יש בשלומי בית חולים גריאטרי עם מאה ועשרה קשישים סיעודיים שחלקם הגדול ניצולי שואה. אין להם מיגון. המדינה החליטה למגן את המבנה הזה בחמישה מיליון שקלים, הכסף עבר לפיקוד העורף ואני השגתי עוד כסף למיגון. מה עשו בכסף? הוא נעלם. לא יודעים לומר לי לאן הלך הכסף. זו בושה וחרפה. כשקשישים סיעודיים לא ממוגנים וכשפורצת מלחמה צריך לשים אותם במסדרון כדי שאולי התקרה תגן עליהם, זה עובר כל גבול".

הוא מביע צער על כך שייתכן שללא מחאה משמעותית הנושא לא ייפתר. "התכנסנו כל פורום קו העימות והצבנו בפני ראש הממשלה ושר הביטחון את האתגר, שאם זה לא יטופל אנחנו נשבית את היישובים, לא נפתח את שנת הלימודים וננקוט בכל פעילות כדי להגן על תושבנו גם במחיר של הפגנות.

''כנראה שזו הדרך וזה מה שהמלצתי לפורום קו העימות. רק אם נסגור כבישים ורשויות, משהו יזוז. דווקא בגלל הבחירות צריך לעשות את כל המאבק כעת".