סודן. ארכיון
סודן. ארכיוןצילום: רויטרס

המועצה הצבאית השולטת בסודן הודיעה בסוף השבוע האחרון כי סיכלה נסיון לבצע הפיכה צבאית נוספת, על רקע חוסר היציבות במדינה וההפגנות הרבות שנערכו, לפני ואחרי הדחתו של הדיקטטור הוותיר עומר אל באשיר.

על פי ההודעה, 16 אנשי צבא נעצרו, מהם 12 קצינים, בחשד שהיו שותפים לתכנית. עוד נמסר כי בין העצורים גם גנרל בכיר שככל הנראה היה היוזם והמתכנן, ונראה כי הוא התכוון להשתלט על המדינה. בהודעה רשמית נמסר כי נמשכים החיפושים אחר אנשי צבא נוספים שהיו מעורבים בנסיון ההפיכה.

על פי הדיווחים, בשבוע שעבר הצליחה המועצה הצבאית השלטת בסודן להגיע להסכמות עם הקואליציה הפרו דמוקרטית, שנתפסת כגוף שמנהיג את המחאה במדינה שהובילה כאמור להדחתו של הדיקטטור אל באשיר, ואת המשך ההפגנות נגד המועצה הצבאית, מתוך דרישה לכונן לאתר שלטון אזרחי במדינה.

ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים קובעות כי בקרוב תוקם מועצת שלטון שתהיה משותפת לצבא ולגורמים אזרחיים, וכי היא תשלוט במדינה במשך שלוש שנים, עד לכינונה של ממשלה דמוקרטית שתיבחר בבחירות חופשיות ופתוחות.

בכירי צבא סודן טוענים כי על אף שהם מעוניינים בהעברת השלטון לידיים אזרחיות, מדובר בצעד מסוכן שעלול להיות הרה אסון. הם מזהירים כי מערכות השלטון בסודן עדיין אינן בשלות לשלטון דמוקרטי, אין חוקה וחקיקה מסודרת בנושא, ובתי המשפט אינם ערוכים לקבוע מי יוכל להתמודד לבחירות, ואילו מועמדים ייחשבו לבלתי לגיטימיים.

מנגד טוענים הגורמים הפוליטיים שהובילו את המחאה נגד אל באשיר, כי הנסיון מלמד שאנשי צבא בסודן עלולים להשתלט על המדינה לאורך שנים, ולכן הם דרשו מעבר מיידי לשלטון אזרחי דמוקרטי.

בתום הדיונים וההגעה להסכמות בשבוע שעבר, הדגישו נציגים משני הצדדים, כי התיווך של ארה"ב ושל מדינות העולם, והמעורבות שלהן בהבטחת הליך מסודר של מעבר לדמוקרטיה, הנם קריטיים לשלום התהליך, ויסייעו לעם בסודן לתת אמון בשלטון המשותף לצבא ולמנהיגים פוליטיים.