מתנדבי מד"א מרחבי העולם
מתנדבי מד"א מרחבי העולםצילום: עדן בוקסנבאום, דוברות מד"א

מד"א חו"ל הוא פרויקט ציוני, במסגרתו מגיעים לישראל מדי שנה כ-500 צעירות וצעירים יהודים בגילאי 18-28 מרחבי העולם, על מנת להתנדב במגן דוד אדום.

המתנדבים מגיעים לארץ לתקופה של כחודשיים, במהלכה הם עוברים קורס מגישי עזרה ראשונה, ולאחריו הם נמנים כמתנדבים באמבולנסים של מגן דוד אדום, למשך כחמישה שבועות. חלקם חוזרים לארץ ועוברים קורס חובשים של מד"א.

תחילתה של התכנית בשנת 1991, בזמן מלחמת המפרץ, כאשר שליח הסוכנות היהודית במונטריאול אבנר בר-חמה, פנה למגן דוד אדום והציע יוזמה לשלוח צעירים מאוניברסיטת 'מקגיל' לסייע בארץ בזמן המלחמה.

הצעירים עברו הכשרה במתן עזרה ראשונה בקנדה, וטסו להתנדב במד"א, ארגון ההצלה הלאומי של ישראל. אותה משלחת הפכה לחלוצה של הפרויקט, שלימים זכה לכינוי "מד"א חו"ל", והפך למסורת. בשנת 2002 הוחלט להקדיש את התכנית לזכרו של יוחאי פורת, שהיה רכז התכנית בישראל, ונהרג בפעילות מבצעית בואדי חרמיה שבבנימין.

בטקס לרגל עשרים ושמונה שנה לפרויקט, השתתפו כמאה ושמונים משתתפי התכנית ממחזור הקיץ, מ-17 מדינות ברחבי העולם, בהן ארה"ב, הולנד, תאילנד, הונג קונג, מרוקו, נמיביה ועוד.

"בגיל 7 עברתי לגור בתאילנד, ומאז אני לא חי בארץ. בשנים האחרונות חשבתי רבות איך אני יכול לחזק את הקשר שלי למדינת ישראל, והחלטתי שלתרום למען המדינה יהיה הדבר הטוב ביותר. כששמעתי על פרויקט מד"א חו"ל היה לי ברור שמצאתי את המקום להתנדב ולתרום במסגרתו", סיפר דן בורנשטיין (22).

"אני מאושר על ההחלטה שקיבלתי להקדיש מזמני להתנדבות בארץ, ומודה למד"א על ההזדמנות. הודות לידע החשוב שרכשתי במגן דוד אדום, אוכל לסייע בהצלת חיים בכל מקום בו אהיה בחיי, בארץ ובעולם", הוסיף.

סמנכ"ל קהילה במד"א, ד"ר אלי יפה, הביע שביעות רצון מהפרוייקט. "יישר כוח לכל המתנדבים מחו"ל שהשתתפו לאורך השנים ומשתתפים השנה בפרויקט. אנו מוקירים ומעריכים את רוח השליחות שלהם, ואת הבחירה להגיע לישראל לחודשיים, ולהתנדב במד"א, כדי לטפל בחולים ופצועים ולהציל חיים. אנו מייחלים לעוד שנים רבות של התנדבות חובקת עולם, למען הצלת חיים וחיזוק הקשר עם הקהילות היהודיות בחו"ל".

מנכ"ל מד"א, אלי בין, סיכם ואמר כי "מגן דוד אדום הוא מותג בינלאומי להצלת חיים, וגם אחד הגופים המזוהים ביותר עם מדינת ישראל, העם היהודי והציונות. אנו חוגגים עשרים ושמונה שנה לפרויקט הנפלא 'מד"א חו"ל', בו כל המשתתפים זוכים לתת מעצמם במדינת ישראל, וגם מפיקים מההתנדבות בארץ ערך מוסף ומשמעותי להמשך חייהם. נוסף על כך, אותם מתנדבים הופכים לשגרירי מד"א ברחבי העולם, ומסייעים להמשיך ולקדם את ערכי הארגון, למען הצלת חיים".