אנה בוצ׳רניקובה (מימין)
אנה בוצ׳רניקובה (מימין)צילום: אסתר סוריקובה, באדיבות ארגון שבי ישראל

לאחר כמעט שלוש שנים של מאבק ביורוקרטי מול הרשויות הישראליות בסיוע ארגון שבי ישראל, אנה בוצ׳רניקובה (71) מהעיירה הרוסית ויסוקי, קיבלה אזרחות ישראלית בשבוע שעבר.

בוצ׳רניקובה שייכת ל-600 חברי קהילת היהודים הסובוטניקים שבדרום רוסיה, צאצאי איכרים רוסים שהתגיירו לפני מאות שנים וסבלו מרדיפות ואנטישמיות כבדות על כך שבחרו להצטרף לעם היהודי.

היא היהודייה הסובוטניקית הראשונה שהורשתה לעלות לישראל מאז שנת 2016, והחבר השביעי בלבד מהקהילה שעשה זאת במהלך החמש שנים האחרונות.

עד 2005, מאות רבות של יהודים סובוטניקים מהכפר וויסוקי ומאזורים אחרים בברית המועצות לשעבר עלו למדינה היהודית. רבים מהם במסגרת גל העלייה הרוסי הגדול שהתרחש בשנות התשעים. כולם הוכרו ע״י מדינת ישראל כיהודים והשתלבו באופן מלא - ובהצלחה - בחברה הישראלית.

אולם לפני ארבע עשרה שנים הופסקה עליית היהודים הסובוטניקים לאחר שפקידים בממשלת ישראל החליטו בפתאומיות וללא הסבר להטיל ספק ביהדותם. ההחלטה גרמה סבל רב לבני הקהילה וניתקה רבים מהם ממשפחותיהם בישראל. כתוצאה מכך מאות רבות של יהודים סובוטניקים בעיירה וויסוקי, ובעיירות נוספות ברחבי רוסיה, מצאו את עצמם נטושים ונשכחים מאחור.

"אנחנו אסירי תודה על כך שאנה זכתה לקבל סוף סוף אזרחות ישראלית ולצדה את הזכות לחיות את שארית ימיה עם משפחתה בישראל. עם זאת, חשוב להזכיר שהטיפול מצד הביורוקרטיה הישראלית כלפי היהודים הסובוטניקים הוא פשוט בלתי נסלח", אמר מייסד ויו"ר ארגון "שבי ישראל", מיכאל פרוינד.

לדבריו, "היהודים הסובוטניקים הם חלק בלתי נפרד מהעם היהודי ואין שום סיבה למנוע מהם לעלות למדינת ישראל. אני קורא לראש הממשלה ולממשלת ישראל לפעול מיידית כדי להביא לארץ את כל הנותרים. ישראל חייבת לפעול מיידית. היהודים הסובוטניקים נצמדו ליהדותם במשך מאתיים שנה, תוך הפגנת אומץ רב. הם שרדו את הדיכוי הצארי, את רדיפות הנאצים ואת העריצות הסובייטית. הם ואבותיהם ראויים לכך שנפרוס בפניהם כעת שטיח אדום ונאפשר להם לעלות לישראל".

טרם עלייתה לארץ, בוצ׳רניקובה הייתה מנהיגה קהילתית בויסוקי ופתחה את ביתה לשיעורי תורה שניתנו על ידי שליח שבי ישראל הרב שלמה זליג אברשין במהלך ביקוריו בכפר, עד שנבנה בית הכנסת החדש.

היא למדה אצל הרב אברסין וחזרה רשמית ליהדות בשנת 2012 בחסות הרב פנחס גולדשמידט, רבה הראשי של מוסקבה. עם השלמת תהליך הגיור, פנתה בוצ׳רניקובה לקבלת אזרחות ישראלית במוסקבה. אולם גם שנתיים לאחר מכן, לא הגיעה כל תשובה. אז היא הגיעה לישראל ובסיוע ארגון שבי ישראל הגישה בקשה שנייה לאזרחות. לאחר המתנה של יותר מתשעה חודשים, אושרה לבסוף בקשתה.

"אני רוצה להודות לשבי ישראל ולראש הארגון, מיכאל פרוינד, על עזרתם", אמרה בוצ׳רניקובה, "אני מקווה לראות את הנכדים והנינים שלי חיים בישראל ושומרים על המסורת היהודית שלנו. אני יהודייה מאמינה ובאתי לישראל כדי להישאר בה לנצח".