להגן על החיילים
להגן על החייליםצילום: עיסאם האשלמון, פלאש 90

ביום חמישי שעבר נורה פעיל חמאס על ידי כוח צה"ל ונהרג. צה"ל פרסם הודעה לפיה היה מדובר בזיהוי שגוי של איש החמאס ושמדובר היה בפעיל כוח הריסון של חמאס שזוהה כמחבל והאירוע יתוחקר.

הודעה של דובר צה"ל ולפיה החייל היורה לא נחקר מביא את רן כרמי-בוזגלו מתנועת 'ציונות ונחישות' לפרסם הודעת אזהרה באירוע אלאור אזריה 2.

"חייבים להבין מיד שההודעה המשונה לא יצאה בכדי. למה נחפז דובר צה"ל והוציא את ההודעה? משום שהבהרנו שאנחנו בעובי הקורה. מאז מקרה אלאור אזריה יש לנו מנגנון משומן שאוסף מיד נתונים מהשטח", אומר כרמי בוזגלו וקובע כי "הלוחם נחקר חקירה צולבת והתמוטט במהלך החקירה".

לדבריו אף נעשו עבירות פליליות בחקירתו כאשר לא נאמר לו שמה שיאמר עלול לשמש נגדו ולא הבהירו לו את מה שהוא זכאי לו, פגישה עם עורך דין. כל זאת לטעמו של כרמי בוזגלו כדי לרצות את החמאס.

באשר לשאלת חקירתו, כן או לא, של הלוחם, מציין כרמי בוזגלו כי "דובר צה"ל סייג את ההודעה בכך שהוא לא נחקר במצ"ח", אך לחקירת מצ"ח יש שלבי חקירה מוקדמים ותחקיר שבהם לטעמו בוצעה חקירה שהביא להתמוטטותו של הלוחם.

"מאז מקרה אלאור אזריה אני אומר שסיכלנו אינספור ניסיונות של הפצ"ר - שהקשר בינו לבין קרן וקסלר שמימנה את לימודיו לא נחקר מעולם – בזכות עבודה נכונה חילצנו לוחמים רבים בהם המקרה שבו ביריחו הייתה כוונה להעמיד לדין לוחם שירה לעבר מי שהסתער על חיילים עם כיסא. חילצנו אותו כי אנחנו מרכזים דיווחים מהשטח, הקלטות והודעות ווטסאפ. חיילים מבינים שמי שמגן עליהם זה אנחנו. במקרה הזה המערכת נכנסה לפעולה ובעקבות כך דובר צה"ל נלחץ והוציא את ההודעה".

ומה באשר לעצם החובה והצורך לקיים תחקיר אחרי אירועים? על כך מבהיר כרמי בוזגלו כי אכן יש צורך בתחקיר אך "מטרת התחקיר היא לא חקירה אלא להשתפר. הארץ גועשת ורועשת סביב אותו מפקד אגדי במטכ"ל שנהרג ברצועה (סא"ל מ' ז"ל). שמעתי שאומרים שם שהתחקיר הוא אבן יסוד ביחידה ומצפים מכל לוחם נדרש לומר את האמת גם אם שגה או עשה דברים בניגוד להוראות כדי להשתפר".

כרמי בוזגלו מוסיף לדבריו ומספר כי בכוונתו להיכנס לעובי הקורה בסוגיית שפיטת החיילים. "המערכת המשפטית מאפשר לקצין בדרגת סא"ל או תא"ל שעבר קורס של כמה חודשים לשפוט לוחם שעומד בפניו כעלה נידף. הוא רואה את הדרגה שלפניו והוא נשנק. הוא לא מודע לזכויות שלו. בעבר דיברתי עם מג"ד בגולני שהודה שמשפט שהוא שפט בו חייל לא היה מדויק כי החייל לא ידע את הזכויות שלו. אני דורש שיוצמד קצין מילואי קרבי לכל לוחם שעולה להישפט על אירוע מבצעי. מטרת התחקיר היא לא לחקור אלא להשתפר".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: ''המקרה תוחקר על ידי שדרת הפיקוד כמו כל אירוע מבצעי. במקרה זה לא נפתחה חקירת מצ״ח ובהתאם החייל לא נחקר במצ״ח. כל ניסיון להציג פרטים אחרים מבוסס על שקרים ונסיון מניפולטיבי לסכסוך והתרסה".