בן דוד עם דרעי בביקור בעיר
בן דוד עם דרעי בביקור בעירצילום: יעקב כהן, פלאש 90

ראש עיריית טבריה לשעבר, יוסי בן דוד, מי שהפסיד את התפקיד לרון קובי, רואה את הסערה המתחוללת במועצת העיר, את התנהלותו של קובי והמתקפה על שר הפנים והשר דרעי ומייחל לימים אחרים.

לפי שעה הוא לא מודיע על כוונת התמודדות, אבל בראיון ליומן ערוץ 7 מספר על תחושותיו בימים האחרונים.

בפתח השיחה אתו מזכיר בן דוד כי בעוד הוא כיהן במשך חמש שנים כראש עירייה עם שני חברי מועצה בלבד, אך בזכות קואליציה שליכד תחתיו, הרי שלרון קובי היו "תנאי פתיחה בלתי רגילים להקמת קואליציה עם שישה מנדטים שהוא קיבל ועוד אחד שהצטרף אליו, כך היו לו שבעה מתוך חמישה עשר, כך שהיה צריך רק עוד אחד כדי להקים קואליציה".

"מהרגע שראש עיר נבחר הוא צריך להקים קואליציה, לאשר תקציב, להאציל סמכויות ולנהל את העיר. הוא לא עשה את זה. הוא חשב שהוא כל יכול. פעם אחר פעם הוא הביא הצעות תקציב לא רציניות שלא משקפות את המציאות וההצעות נדחו ברוב. אני חבר מועצה אחד מבין תשעה אחרים שהצביעו נגד התקציב. הוא לא נתן הסברים מקצועיים וכששאלו אותו שאלות מקצועיות הוא תקף באופן אישי את חברי המועצה. ההתנהלות לא הייתה התנהלות. איפה יש ראש עירייה בארץ שחצי שנה אחרי בחירה מודיע על התמודדות לכנסת? זה אומר שמדובר בראש עיר שלא שם את טבריה בראש סדר העדיפויות שלו ומצא לנכון לנהל קמפיין משתלח במשרדי ממשלה ובנבחרי ציבור ומה שחשוב לו זה להיות כוכב תקשורת באולפנים ובשידורים חיים ולקדם אג'נדה אישית".

בן דוד קובע כי "כשנבחר ציבור שם את המאוויים האישיים שלו לפני האינטרסים של העיר שהוא אמור לשרת זו התוצאה והסוף ידוע מראש. במשך 71 שנה אף פעם לא הייתה בטבריה ועדה קרואה והראשון שמביא אותנו לכך הוא רון קובי", הוא אומר ומציין שקובי הוא היחיד שיוכל למנוע את הגעתה של ועדה קרואה על ידי התפטרות מתפקידו, אם כבר הוא ממילא מתכוון להתמודד על מקום בכנסת הבאה.

באשר לטענותיו של קובי ולפיהן שר הפנים, אריה דרעי, הוא שעומד מאחורי המהלכים נגדו בשל האג'נדה האנטי חרדית שהוא מנסה לקדם, אומר בן דוד: "אלה הטענות שלו. הוא טען הרבה טענות גם במהלך הכהונה שלי כראש עיר ובמהלך תקופת קודמי. אומר כך, בתוך מועצת העיר לש"ס יש נציג אחד, יוסי אוקנין. אני יהודי חילוני מסורתי ובעיניי הכבוד שלמדתי בחמ"ד ובבני עקיבא הם היסודות שקיבלתי בילדותי ואמשיך להמשיך לכבד רבנים ולהשפיל מבט כשעומד מולי רב גדול ואי אפשר לשנות זאת ולא משנה אם אני ראש עיר או חבר מועצה. זה החינוך שקיבלתי. את החינוך הזה קיבלתי ואעביר גם לדור הבא. היה לו קמפיין מטורף נגד הציבור החרדי ואחר כך נגד הציבור הציוני דתי. כולם ראו והזדעזעו מהאמירות הללו. הוא תוקף את החרדים והדתיים בשידור חי בשבת כשלא יכולים לענות לו. כולם כעת רואים את זה".

"אתה רוצה להיות חבר כנסת, תחזיר את המנדט לציבור ותדאג לתושבים ולילדים במקום להשתלח בשרי ממשלה, תדאג להביא כספים לעיר כי כשלא מביאים כספים יש הפסד הכנסה ונוצר נזק ואז אין ברירה מלהעלות ארנונה לתושבים ולחייב בעלי עסקים לפנות לבד את האשפה. כך לא מנהלים עיר וכך לא מתנהג נבחר ציבור. כראש עירייה אתה ראש עירייה של כולם ולא משנה מה דעתי על קהל כזה או אחר. זה יסוד הסכם האמון בין ציבור בוחרים לנבחרים".

לטעמו של בן דוד מה שמוביל את קובי ככל הנראה להדחתו הוא ההתנהלות בה לא קיים, לטעמו של בן דוד, את ההסכם הבסיסי בין נבחר לבוחריו. "אני נפגעתי ממנו, אני ומשפחתי והרבה אנשים בעיר. היום רואים מה מהות הקמפיין שלו. הוא תוקף את השר וטוען שהשר לא יוכל לדון בעניינו כי יש לו עניין אישי, אז מי ידון בזה? שר הבריאות? שר החקלאות? זה תפקיד משרד הפנים".

"אין שום מקום להאשים את אריה דרעי כמי שמתערב במועצה. זה לא רלוונטי. לא הצבעתי לש"ס ועבדתי עם ארבעה שרי פנים, גדעון סער, גלעד ארדן, סילבן שלום וגם בשנתיים האחרונות עם אריה דרעי, אבל העבודה היא מקצועית כדי לסייע לטבריה להתמודד עם המשבר הכלכלי והורדנו את הגרעון ביותר ממאה מיליון שקלים, החזרנו הלוואות והבאנו לתנופת בנייה חסרת תקדים והשקעות בחינוך. כל אלה נעלמו כלא היו בגלל התנהלות לא ראויה וחסרת אחריות".

על טענותיו של קובי ולפיהם במאזן חצי שנת 2019 עולה כי נחסכו מקופת העירייה חמישה מיליון שקלים, קובע בן דוד כי מדובר בסכומים שנחסכו לכאורה בעקבות קיצוץ במיזמי תרבות לטובת התושבים כעדליאדע, אירועי יום העצמאות והשקעות בחינוך. "זה ההישג? במקום לפעול להגדלת ההכנסות, להביא פרויקטים ומשאבים ממשרדי ממשלה, לא עשית את המוטל עליך והשתלח בכל העולם ורצת לאולפני טלוויזיה במקום לעשות את העבודה האפורה של ראש עיר, לכתת רגליים בין משרדי ממשלה ולישון שם. היו לי לילות במשרד האוצר ומשרד הפנים כדי לקבל עוד מיליון או שניים להשקעה בחינוך וקידום תכניות בניין עיר. הוא מתהדר בנתונים לא נכונים".

לטעמו של בן דוד אכן מאחורי התנהלותו של רון קובי עומד חוסר היכרותו עם העבודה הנדרשת לתפקיד ראש עירייה. "לפעמים הייתי נבוך בישיבות מועצה מכך שהוא לא מכיר. כשיש לך את המדיה והפייסבוק לחזור על שקר פעם אחר פעם ולחזור על נתונים מוטים לטובת המטרות שלו ככל שהוא רוצה, מבינים שהוא הפך את חברי המועצה לניצבים בהצגה שהוא ניהל, במקום לעשות את מה שחשוב, לנהל את העיר לטובת התושבים".

"בחמש השנים שלי כראש עיר לא הייתי מושלם ויש מה לתקן, אבל התמודדתי עם גרעון של פי שניים ממה שהוא קיבל. נבחרתי עם שני מנדטים והוא עם שישה מנדטים והיה צריך לצרף רק אחד. אני לא רוצה לחשוב מה הייתי יכול לעשות אם היו לי שישה מנדטים".

אז מה קרה להם לתושבי טבריה כאשר בחרו בקובי? הם לא הבינו את כל זאת? "הייתה כאן תקלה שהיום מרבית תושבי טבריה מבינים. הוא ניצל את הכלי הדמוקרטי כדי להשתלח במי שהכי קל, הציבור החרדי. הוא הפחיד את הציבור החילוני בדיבורים על השתלטות חרדית של חמישים אחוז, ורק אחרי שהוא נבחר הוא הבין שמדובר רק בעשרים אחוזים של תושבים ששווים לכל תושב אחר, וגם הם צריכים חינוך ושכונות ואשפה. הוא רכב על גבי האשפה, נושא שהיה בעייתי בגלל קשיים כלכליים. הוא אומר שהעיר מצוחצחת, אבל מי שחי פה יודע שלא כך הוא".

"הילדים שלי לומדים כאן. שלו לא. אני קודם כל תושב טבריה עוד לפני שאני ראש עיר או חבר מועצה לשעבר. אותי מעניינת העיר הזו ומגיע לטבריה יותר מהשנאה וההסתה שהם חוו בחודשים האחרונים. אני מקווה מאוד שבסופו של דבר יחזור השקט לעיר הזו, שהיא דוגמא לסובלנות. הוא מתהדר בעסקים פתוחים בשבת אבל העסקים הללו פתוחים כחלק מהסטטוס קוו שהיה גם בעבר. לא חשבתי שנכון להשתמש בזה כהתרסה ולהכניס אצבע לעין. בטבריה לא חל חוק המרכולים. הסתייגתי מזה כראש עירייה. יש לנו מערכת סטטוס קוו".

ומה באשר לתכניותיו בעתיד? האם הוא מתכוון להתמודד שוב על כהונת ראש העירייה? בן דוד משיב ומזכיר כי לפי שעה צפוי להתמנות גורם חיצוני ולא יתקיימו בחירות בתקופה הקרובה. "אין לי שום אובססיה. שירתתי בנאמנות את העיר הזו וזה מה שהיה חשוב לי. לי חשוב שתהיה כאן ועדה שתנהל עבור התושבים את העיר בצורה ראויה, ושהחינוך שהשקעתי בו והרווחה והטיפוח שעשינו פה יימשך, שארבעת בתי המלון שהשארתי כאן ייבנו ופארק ההייטק יתקדם".

"עשיתי את מה שעשיתי באמונה. קיבלתי את תוצאות הבחירות באמונה. אני לא יודע מה יילד יום, יש עוד בג"צ שהוגש ויש עוד שימוע. נגיד כחברי המועצה את מה שהיה, ושופטי בית המשפט העליון יצטרכו לקבל החלטה וכך גם משרד הפנים ומשם אני מקווה שטבריה תחזור לשפיות ולשקט שהיא ידעה ושהתושבים יקבלו את מה שמגיע להם".