החל מגורמה ועד האוכל הפשוט
החל מגורמה ועד האוכל הפשוטצילום: מסעדת זעליג'ס פלייס

כאשר אני יושב עם זעליג קראהן לראיון עבור הכתבה הזו במסעדה הכשרה החדשה שפתח ברובע היהודי, התנועה במסעדה לא מפסיקה אפילו לרגע.

קבוצות של יהודים חרדים ודתיים המטיילים בקרקוב והגיעו לארוחת ערב, מדריכי טיולים שממתינים לקבוצות שלהם, ואפילו תיירים סקנדינביים ששואלים בסקרנות "האם ניתן לאכול כאן פלאפל?".

קראהן, איש עסקים ממשפחה אמריקאית שעלתה לארץ לפני 48 שנים והשתקעה בירושלים, ביקר בשנים האחרונות בקרקוב מספר פעמים לצורך עסקים ותמיד נתקל בבעיה למצוא מסעדה עם אוכל כשר.

בסופו של דבר החליט שאין סיבה להמתין לאחרים, והוא עצמו יפתח את המסעדה הכשרה שתשרת את התיירים הישראלים והיהודים שמגיעים בהמוניהם בשנים האחרונות לעיר היפיפייה בפולין ומחפשים מסעדה כשרה.

"הסתובבתי בפולין בתקופה אחרונה וראיתי שיש מחסור במסעדה כשרה. הבחנתי שמרבית התיירים מגיעים לקרקוב ליום אחד וממשיכים בדרכם, וחבל שכך כי יש כאן המון היסטוריה יהודית. דיברתי עם הרב של חב"ד והבנתי שיש צורך אדיר. מצאתי מקום על יד בית הכנסת "אייזיק שול" שהיה בכותרות בשבועות האחרונים, ופתחתי את "זעליג'ס פלייס" בחודש אדר השנה, ומאז ברוך השם המקום פורח. זה מאפשר לאנשים להישאר בקרקוב זמן רב יותר, כי פתאום יש להם מקום לאכול בו ארוחות כשרות לאורך היום", מספר קראהן.

צילום: מסעדת זעליג'ס פלייס
צילום: מסעדת זעליג'ס פלייס

מלבד הארוחות הכשרות מציעה מסעדת זעליג'ס פלייס גם ארוחות שבת, וקראהן מספר בחיוך על כמה מארוחות השבת המיוחדות שאירח כבר בזמן הקצר יחסית שהמסעדה קיימת.

"אנחנו גם עורכים כאן ארוחות שבת, לקבוצות ולזוגות שמחפשים ארוחת שבת. כבר היו לנו כמה חוויות בלתי נשכחות. יש לנו קבוצות של חסידים ששרים שירי שבת עד מאוחר בלילה, וקבוצות של תיירים לא דתיים שנהנים כל כך מהאווירה שהם פשוט לא רוצים ללכת. היתה לי קבוצה של משפחתה תימנית בת 8 אנשים, השירה שלהם היתה מדהימה. היתה לנו קבוצה של 45 יהודים חירשים, הרב רפאל פופאק מחב"ד ערך להם ערב שבת מדהים, הם לא רצו לעזוב".

ומה לגבי האוכל שאתם מציעים?

"יש לנו אוכל מכל הסוגים והעדות, גם אשכנזי וגם מזרחי. יש לנו חריימה ובשר בקר, יש עוף, פשטידות, מרק עם קניידלך ואפילו גפילטע פיש" מספר קראהן בחיוך. הוא מוסיף עוד כי "יש לנו את כל סוגי האוכל – החל מגורמה ועד האוכל הכי פשוט. אנחנו גם עורכים ארוחות בוקר, ומכינים ארוחות מוכנות בהזמנה לקבוצות שמטיילות בפולין וצריכות אוכל כשר לדרך".

מלבד השמועות מפה לאוזן על המסעדה הכשרה החדשה שנפתחה בקרקוב, מפרסם קראהן את המסעדה שלו במגוון אמצעים כמו פייסבוק, אינסטגרם ואתר אינטרנט מושקע.

מי שעומד מאחורי הסירים הוא השף משה גרליץ שהובא במיוחד מישראל על מנת להעניק את הידע והנסיון שלו למסעדה החדשה. יחד איתו הביא קראהן סו שף שבישל במספר ישיבות בישראל, ואת משגיח הכשרות יחד עם צוות ישראלי שעושה את הכל במסעדה. מדי ערב, אגב, מתכנס הצוות במסעדה לשיעור תורה עם הרב פופאק מחב"ד קרקוב ומקפידים ללמוד על היהדות גם בניכר.

הכשרות במסעדה החדשה היא של כתידא, גוף הכשרות הגדול והחשוב בבריטניה, מה שמבטיח לדעת קראהן כי גם המחמירים ביותר יוכלו למצוא במקום מענה ראוי לכשרות הנדרשת עבורם. גם מרבית המוצרים מגיעים מלונדון, שאר המוצרים מגיעים ממדינות סמוכות באירופה.

מי הם הלקוחות הלא יהודים שמגיעים לאכול אצלכם?

"יש הרבה פולנים שמגיעים לכאן. מי שמגיע מהמעמד הפשוט מסתפקים בדרך כלל בפלאפל או חומוס, ומי שבמעמד כלכלי גבוה יותר בא לאכול את הגולש, את הצ'ולנט והאוכל היהודי, היתה לי אפילו קבוצה של מוסלמים מלונדון, שומרי חלאל, שהגיעו לאכול אצלי ואמרו לי ש"אנחנו יודעים שאצלך זה נקי בגלל הכשרות".

אתה רואה סקרנות ורצון מצד פולנים להתקרב לעולם היהודי?

"המון. אני חושב שהרבה מאוד מהפולנים הם צאצאים ליהודים, כי המשיכה שלהם ליהדות היא חזרה הרבה יותר מאשר של גוי שמבקש להתגייר. הם מגיעים באופן קבוע למניין ומסתכלים עלינו בתפילה. אני שואל אותם "מהי המשיכה הזו ליהדות", ואחת מהן ענתה לי ש"אמא שלי אמרה לי שההורים שלה היו יהודים". אמרתי לה "אם כך, את יהודיה", אבל קשה להם להודות בכך. בחור אחר אמר לי "אני פשוט אוהב את זה. אני בא להתפלל שלוש פעמים ביום, אני לא מבין את התפילה ומה אתם אומרים, אבל אני פשוט אוהב את זה".