זכות להגן על הנכסים, המידע, הלוחמים והפעילות
זכות להגן על הנכסים, המידע, הלוחמים והפעילותצילום: דובר צה"ל

"מערך בטחון המידע של אמ"ן הוא ארגון בעל משמעות גדולה לצה"ל כולו", פתח בנאומו ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, במעמד טקס החלפת מפקד מערך ביטחון המידע שנערך השבוע.

"עניינו, הפשוט לכאורה, הוא שמירה על הסוד ולמעשה מלאכת מחשבת מורכבת שנועדה להגן על כולנו ולאפשר לנו חופש פעולה", אמר.

אל"ם א', מפקד המחלקה שהפכה לאחרונה למערך ביטחוני מטכ"לי, מסכם כעת שלוש וחצי שנים משמעותיות כמוביל תהליכים מהותיים במערך ומספר על הצעדים והאנשים ששינו את תמונת המצב אותה הוא מתאר: "במחב"ם מצאתי חיילים ומפקדים איכותיים, בעלי תחושת שליחות ורצון עז להגן על סודות צה"ל", הוא מעיד, "הצורך בשינוי משמעותי היה ברור ויחד יצאנו לדרך נפלאה. מיפינו את כלל סודות צה"ל, פיתחנו כלים מקצועיים לקב"מים, אישרנו עם הרמטכ"ל תפיסת הפעלה חדשה ופורצת דרך, השפענו באמצעות מבצעים ייחודיים על תרבות שמירת הסוד בצה"ל".

גם בסיום תפקידו, שומר רמחב"ם על חובתו להיות שומר סוד אמיתי. "זכינו להישגים מבצעיים ומקצועיים מרשימים פורצי דרך, חלקם עם השפעה רחבה מעבר לגבולות צה"ל ומדינת ישראל - כרמחב"ם חלה עליי החובה להוות דוגמה אישית גם בנאום הפרידה, ולכן לא אפרט מעבר לכך", הוא מדגיש, "חיילי ומפקדי מערך ביטחון המידע - סוד ההגנה על הסוד הוא אתם".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

אל"ם ר', המפקדת הנכנסת, שיתפה בתהליכים ובמשימות המרכזיות שהיא צופה למערך בתקופת פיקודה המתקרבת: "בחרדת קודש אני מקבלת את הזכות לפקד על מערך ביטחון המידע", היא פותחת, "התגברות המערכה המודיעינית, מהפכת המידע, שינוי תפיסות ותהליכים בצה"ל - כל אלו יחדיו מייצרים הזדמנויות וסיכונים הולכים וגוברים".

"המערך זכה להתמקם במרכז המגמות בשלושת המעגלים - אמ"ן, צה"ל, וארגוני הביטחון, ולעמוד בחזית החיכוך בין כוחותינו לאויב, ובין אנשינו לאיום המתהווה", היא מוסיפה, "פתחתי בזכות לפקד, ואסיים בזכות להגן: הזכות להגן על הנכסים, המידע, הלוחמים והפעילות - הזכות שהיא חובה, חובה שהיא זכות עצומה בעת הזו".

את המעמד סיכם ראש אמ"ן, אלוף תמיר הימן, בנאומו: "בעת ובעונה אחת מערך בטחון המידע מתבונן על יכולות האויב ובוחן גם אותנו - חיילי ומפקדי צה"ל", הוא מציין, "גם במערכת ההיררכית, נדרשים אנשיו לפעול בצורה ביקורתית ושיפוטית ולהחיל כללים בכל תפקיד ובכל דרגה. הצלחתו של המערך דורשת מקצינים אומץ לב, ענייניות ודבקות בערכים גם כשהדבר מעמיד אותם בלחץ פיקודי".

"א', מודה לך על היותך איש הסוד של כולנו. ר', דעי לשמר את מה שחיוני ולשנות את מה שרצוי", סיים האלוף את דבריו, "בשנים האחרונות אימץ המערך תחומי פעילות חדשים, כמו במבצע מגן צפוני המשמש דוגמה טובה לעשייה הברוכה - אך כפי שאתם יודעים טוב מכולם, יש דברים שהשתיקה יפה להם".