מי מנהיג? בנט ושקד
מי מנהיג? בנט ושקדצילום: קובי ריכטר - TPS

השבוע הזה התחיל אופטימי. ביום ראשון התברר שאיילת שקד מחליפה את נפתלי בנט בהנהגת מפלגת הימין החדש, ובכך בעצם נסללה לכאורה הדרך לאיחוד כוחות בימין.

הדברים לא רק נרמזו, הם נאמרו במפורש במסיבת העיתונאים שכינסה במוצאי הצום שרת המשפטים לשעבר. שקד הכריזה "אני קוראת מכאן לשותפיי לדרך, לראשי המפלגות האידיאולוגיות מימין לליכוד, שחלקם חברים טובים שלי: נכון, יש בינינו מחלוקות, אבל אל מול האתגרים שלפנינו, הן בטלות בשישים. חיבור הוא תעודת הביטוח של הימין הערכי והאידיאולוגי, עלינו לעשות זאת".

עם זאת, כבר בהכרזה הזו עלה מהסאב-טקסט של הדברים שבמפלגת הימין החדש אולי לא לגמרי מבינים את יחסי הכוחות החדשים, אחרי שכזכור, המפלגה לא עברה את אחוז החסימה ונותרה מחוץ לכנסת ה-21. "יחד בהנהגתי נהפוך לכוח משמעותי וחזק, כוח שיוביל את עם ישראל בעוז וּבְאמונה. איחוד אחד גדול, איחוד של אנשים טובים, של ערכים בריאים וּמעשים אמיצים", אמרה שקד.

אז נכון, כולם מבינים כרגע (כולל, כנראה, גם הרב רפי פרץ) שהמהלך הנכון הוא להציב במקום הראשון ברשימה את איילת שקד. היא מביאה יותר קולות, היא אהודה יותר, היא תקשורתית יותר, ועוד ועוד מעלות. אבל אין שום סיבה שהימין החדש ינהל את המו"מ לאיחוד מעמדה של מנצחים, כאשר, כזכור, הוא לא ממש ניצח בבחירות האחרונות.

הדרישות שמציבה מפלגת הימין החדש במו"מ בין המפלגות מעלות חשש, שמגובה גם ביותר מאשר תחושות, שמי שמנהל באמת את העניינים במפלגת הימין החדש לא מעוניין באיחוד. אחרת קשה להבין את הדרישות שמציבה המפלגה, שרק נזכיר, כלל לא עברה את אחוז החסימה לא לפני שנתיים, לפני בסך הכל שלושה חודשים. מסתבר ככל הנראה שלא שקד המעוניינת באיחוד מובילה את המהלכים בימין החדש, אלא בנט שלא הסתיר עד סוף השבוע האחרון את העובדה שהוא בכלל מעוניין לרוץ בשני ראשים.

אם בימין החדש יתעקשו לנהל את המו"מ כאילו הם סיימו את הבחירות האחרונות בניצחון סוחף, כנראה שלא יהיה איחוד, ואנחנו עוד נתגעגע לבזבוז הקולות של הבחירות לכנסת ה-21, הבזבוז הפעם יכול להיות נורא הרבה יותר. אם הם יבינו את המצב יכול להיות איחוד הגון מאוד, עם שקד בראש, בתוך 48 שעות.

זה הרגע שבו שקד חייבת לגלות מנהיגות ולהוכיח שהיא יושבת הראש של הימין החדש, לא פרזנטורית של מקום ראשון. אם היא תגלה מנהיגות ואחריות, בסופה של הדרך גם מצבה של מפלגת הימין החדש יהיה יותר טוב מאשר אם היא תניח למו"מ להתנהל באופן שבו הוא מתנהל כרגע.