אוחנה ופלמור
אוחנה ופלמורצילום: פלאש 90

החלטתו של שר המשפטים, אמיר אוחנה, להדיח מתפקידה את מנכ"לית משרדו, אמי פלמור, מעוררת פולמוס הן בזירה המשפטית והן בזו הפוליטית.

עו"ד יראון פסטינגר, מבכירי לשכת עורכי הדין לשעבר, מבקר בחריפות את ההחלטה אותו הוא רואה כפוליטיזציה וכמחטף.

"משפטית השר מוסמך להביא מנכ"ל מטעמו. מדובר בתפקיד אמון ואין כאן בעיה חוקית", פותח עו"ד פסטינגר המזכיר את ההתקוממות שליוותה את החלטתו של יוסי ביילין לפני עשרים שנה כאשר ביקש למנות מנכ"ל כלבבו. פסטינגר עצמו פרסם אז מאמר בזכותו של ביילין לבצע את המהלך משום העובדה שמדבור במשרת אמון.

לעומת כל זאת במקרה השר אוחנה כאשר מדובר בממשלת מעבר סבור עו"ד פסטינגר כי גם אם מדובר במהלך כשר הרי ש"לא כל מה שכשר מריח טוב".

באשר לטענות לפיהן גם בסוגיית כשרותו של המהלך הדברים לא בטוחים, שכן, כך לפי הטענה, היועמ"ש אינו מתיר מינויים בסדר גודל שכזה בממשלת מעבר, מטיל עו"ד פסטינגר ספק בנכונות הטענה. "לא בטוח שהמצב המשפטי מונע מינוי". לדבריו "ניתן למנות מנכ"ל גם בממשלת מעבר אבל מה ההנמקה? הרי השר עצמו אמר שהיא משרתת ציבור לדוגמא, היא הרי מינוי מקצועי ששירתה שני שרי משפטים, ציפי לבני ואיילת שקד. נקבע כבר לפני עשרים שנה שלמרות שזה המשרד הכי מקצועי זה עדיין משרת אמון, אבל איזו אג'נדה מתכוון השר לקדם עד שהיה צריך בדחיפות להעיף את המנכ"לית ללא סיבה?".

פסטינגר אינו מקבל את הטיעון לפיו כוהנתו של השר אוחנה אמורה להסתיים הרבה מעבר ליום הבחירות, עד למינוי שר משפטים חדש, וממילא מדובר בתקופה משמעותית בהרבה. "גם אם מדובר בשלושה חודשים, הרי הכנסת מושבתת בתקופה הזו. איזו חקיקה אפשר לקדם בשלושת החודשים האלה? איזה רפורמות אפשר לבצע? אני לא רוצה להיכנס לספקולציות שהעיתונאים מעלים, אבל זה לא הגיוני לא ענייני ולא נשמע טוב".

"גם אם הוא לא מסתדר עם המנכ"לית הנוכחית, יש לה ממלא מקום שיוכל למלא את תפקידה בתקופה הזו", אומר פסטינגר ששב ותוהה מה הטעם במהלך כזה שפוגע במי שהשר עצמו אומר שמבצעת את תפקידה באופן ראוי. "אולי זה חוסר ניסיון. עדיף היה שיחזור בו".

גם לשאלתנו מקפיד עו"ד פסטינגר שלא להגיב להערכות המושמעות על ידי משפטנים ועיתונאים ולפיהן מטרת ההדחה היא למנוע מפלמור להיות חלק מוועדת האיתור שתקבע את זהות פרקליט המדינה הבא, מי שיהיה המכריעים את גורלו המשפטי של ראש הממשלה. "אני לא יודע. אני לא רוצה להיכנס לעניין הזה. היא מילאה תפקידה בצורה מקצועית. אני מכיר אותה עשרות שנים. אנחנו אמנם לא חברים אבל בראשית דרכה הופיעה בתחום שלי, נזיקין ורשלנות מקצועית ומילאה את כל תפקידיה גם במחלקת החנינות לעילא ולעילא. אני לא מבין למה צריך להלבין את פני איש ציבור ברבים. אני סבור שזה לא תקין ולא הוגן ציבורית גם אם זה נקי מבחינה משפטית".