נהיגה בכבישים לא מוכרים מחייבת אותנו להיערכות מיוחדת. כביש 90
נהיגה בכבישים לא מוכרים מחייבת אותנו להיערכות מיוחדת. כביש 90צילום: נתי שוחט, פלאש 90

החופש הגדול כבר כאן, תקופה שבה הסיכון למעורבות בתאונות דרכים הולך וגדל. בראש ובראשונה הילדים שלנו לא נמצאים במסגרת שתגונן עליהם, ולכן הם חשופים יותר לפגיעה בתאונת דרכים. מדו"ח שערכה עמותת אור ירוק עולה כי בעשור האחרון נפגעו כ-6,000 ילדים ובני נוער בחודשי הקיץ בתאונות דרכים ו-50 נהרגו.

הילדים שלנו הם הדבר היקר לנו מכול, ועלינו לשמור עליהם ולהראות להם את הדרך הבטוחה אל מגרש המשחקים, הפארק או הגינה הציבורית. עלינו כהורים מוטלת האחריות לשמש דוגמה לילדים שלנו, לרכוב על אופניים רק עם קסדה רכוסה לראשנו, לא לדבר בטלפון בזמן נהיגה ולחצות את הכביש כהולכי רגל רק באור ירוק.

פרט להיפגעותם הגבוהה של הילדים בתאונות דרכים, החופש הגדול ותקופת בין הזמנים הם תקופה מועדת לפורענות, תקופה שבה הסיכון למעורבות בתאונת דרכים גדל גם לנו כנהגים. חודשים יולי ואוגוסט הם שיא עונת הטיולים, שבה משפחות רבות מבלות את זמנן באזורי הטיול המועדפים בצפון הארץ, בים המלח, בדרום ובאילת. המחזה הבא מוכר לכולנו – הרכב עמוס במזוודות ובציוד, ובני המשפחה נדחקים לתוך הרכב המשפחתי לשעות נסיעה רבות. נהיגה ארוכה בשעות החמות בכבישים שאיננו מכירים מגדילה את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. באזור הצפון והדרום נמצאים הכבישים האדומים והמסוכנים בישראל, כבישים שסובלים מתשתית רעועה שאיננה סלחנית לטעויות הנהג. אחד הכבישים המדממים הללו, כביש 90, גבה את חייהם של 130 בני אדם בעשור האחרון, בהם שמונת בני משפחת עטר שנספו בחודש אוקטובר 2018.

נהיגה בכבישים לא מוכרים ועמוסים ובשעות לא שגרתיות מחייבת אותנו להיערכות מיוחדת. לפני הנסיעה חייבים לבדוק בראש ובראשונה שהרכב תקין, שהצמיגים תקינים ושכל הילדים חגורים בחגורת בטיחות אישית או יושבים בכיסא בטיחות מותאם. עלינו להקדיש זמן להכנת המסלול ולדעת היכן נמצאות נקודות העצירה הבטוחות לריענון ולהפסקה.

שמונה בני אדם נהרגו מתחילת שנת 2018 בתאונות דרכים שאירעו בשולי הכביש, שהפך לאחרונה למקום שוקק חיים. שולי הכביש הם מלכודת מוות ואסור לנו לעמוד בהם אלא רק במצב חירום, וגם אז שמים משולש אזהרה ומתרחקים מהרכב אל מעבר לגדר הבטיחות.

עלינו לדאוג שיהיו לילדים משחקים ברכב כדי למנוע הסחת דעת מיותרת לנהג. הסחי הדעת הפכו בשנים האחרונות לנפוצים יותר עם כניסתם של הטלפונים הסלולריים לחיינו. חשוב מאוד שאת הטלפון נניח בצד או ניתן לאחד מבני המשפחה שיענה לטלפון במקומנו. קריאה וכתיבת הודעה מגדילה את הסיכון לתאונת דרכים פי עשרה, לקיחת חפצים מתא הכפפות מגדילה את הסיכון לתאונה פי תשעה, ואכילה ושתייה במהלך הנהיגה - פי שניים.

"ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" משמש תמרור אזהרה מסיכונים פיזיים. הנהיגה בישראל מסוכנת ביחס למדינות מערביות רבות, קל וחומר בתקופת הקיץ והחופש הגדול. כשהכבישים אדומים ומסוכנים וחסרות ניידות משטרה רבות, אנחנו לבד על הכביש. כולנו מחויבים לבחור בחיים ולנהוג על פי חוקי התנועה כדי שנחזור הביתה בשלום.

הכותב הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק