צה"ל מבצר את הצפון
צה"ל מבצר את הצפוןצילום: דובר צה"ל

הכביש היורד מהחרמון, מתפתל. שני נתיבים, אחד לעולים והשני ליורדים מפסגת ההר, שעכשיו עומד בחומו. בדרך לפיסגה או ממנה חולפים על פני מג'דל שאמס, נווה אטיב והדרך הולכת ונהיית צרה.

רק לפני מספר שבועות נורה לעבר ההר, טיל משטח סוריה והבהלה הייתה גדולה. בשיא החורף כאשר היו בהר למעלה מ-3,000 איש, לפנות באחת את כל הכמות הזו, הייתה משימה קשה.

קצין הביצורים של אגף ההנדסה, רס"ן שרון אזולאי, מסביר שכדי לאפשר פינוי מהיר ורחוק מתוואי הרקטות, פרצו הכוחות דרך עוקפת, שבעת חירום, תאפשר פינוי מהיר ובטוח של האורחים.

בימים אלו, כשמציינים 13 שנה למלחמת לבנון השנייה, סיפור מותם של 12 לוחמי הצנחנים בפתח כפר גלעדי, מהדהד שוב ושוב.

"צה"ל הפיק לקחים", אומר רס"ן שרון אזולאי, "כבר מתקופתו של רא"ל אביב כוכבי, כיום הרמטכ"ל ואז אלוף פיקוד הצפון, התחלנו בחשיפת שטחי כינוס, בארגון מחדש של השטח כולו".

במסגרת זאת, מספר שרון, הוצג המענה של האגף לירי נק״ל שמופנה אל הלוחם בשטח.

עמדת תומר
עמדת תומרצילום: דובר צה"ל

בשטח נפרסו עמדות ״מגן שמואל״ - עמדות שמורכבות מלוחות ברזל עמידות בפני ירי נק״ל וניתנות לפירוק והרכבה במהירות "העמדה עשויה ממתכת ובשילוב עם שכבות מיגון מעלה את רמת המיגון מהאש".

עוד נראות בשטח לאורך 80 הק"מ של גבול לבנון, עמדות "כולא חול", עמדות המספקות הגנה דומה. "העמדה", אומר רס"ן שרון, "עשויה ממתכת שממולאת בעפר (ע"י צמ"ה או ידנית) וגם היא מורכבת ומתפרקת במהירות".

גם עמדת "הסקו" שהיא תבנית בד ממולאת בעפר תספק הגנה מירי נק"ל עד 0.5 ס"מ ברמה גבוהה מאוד.

בנוסף, ניתן מענה ללוחמים בשטח פתוח מול איום הפצמ"רים: עמדות 'מירב ויונתן' יוכלו למגן בין 20 ל-25 לוחמים בבת אחת בשטח פתוח, בזמן שעמדת תומר תוכל לעשות זאת במתחמים מוסדרים - נגד פצמ"ר עד 160 מ"מ.

בנוסף, מדור הביצורים, מספק מענה נגד פגיעה אפשרית ברכבים רגילים וכבדים.

כך נפרסו ונבנו בשטח, עמדת 'צומת קשר' שתגן על רכבי התקשוב שאמורה למנוע פגיעה של פצמ"רים "גם אם יווצר שיבוש כתוצאה מכך במערך הקשר בשטח" הפעילות תוכל להמשך. האגף גם הציג, מחסום נייד מיוחד נגד פריצה או חדירה של רכב כבד שמיועד לשימוש בחירום.

ומה הפתרון המיידי עד אשר תושלם בניית החומה לאורך הגבול? 'פריסת עוגן'- גדר תיל שנפרסת במהירות לאורך 250 מטרים ויכולה להגן על רכבים ולאבטח צירי נסיעה במקומות רגישים בזמן פעילות בשטח.