ביומן ערוץ 7 התייחס ד"ר מרדכי קידר, חוקר במרכז בגין סאדאת בבר אילן ומרצה במחלקה לערבית, לתקרית המבזה בה תקפו צעירים ערבים את הבלוגר סעודי בביקורו באל אקצה, גידפו אותו, ירקו עליו והשליכו לעברו חפצים וכיסאות. לטעמו של ד"ר קידר האירוע המקומי מבטא מחלוקת עמוקה וחריפה בהרבה בין שני עולמות בעולם המוסלמי.
לדבריו מקדים קידר ומציין כי אירוע דומה לזה שאירע מול הבלוגר הסעודי התרחש אתמול (רביעי) גם כלפי צעיר ירדני התומך ככל הנראה בשלום עם ישראל וגם הוא הותקף וזכה ליחס דומה לזה שקיבל הסעודי. עוד הוא מזכיר כי בשעתו שר החוץ המצרי בימי מובארק, מוחמד אבו אל-ריט, זכה למטר נעליים מקבוצת חיזבאת תחרירי, "כך שירושלים ידועה ביחס העוין לכל ערבי או מוסלמי שנתפס כמשתף פעולה או קורא לשלום. שם גם ירו במלך עבדאללה הראשון באל אקצה, רק משום שהיה לו הסכם עם חיים וייצמן. היחס השלילי למי שנתפס כבוגד בעניין האיסלאמי הוא מוכר".
בסוגיה הסעודית לוקח אותנו ד"ר קידר 1400 שנים אחורנית תוך שהוא קבוע כי מבלי להכיר את התרבות ההיסטורי של הצדדים במזרח התיכון לא ניתן להבין את המתרחש כיום.
"כל מה שהפלשתינים, ובעיקר התנועה האיסלאמית, מנסים לעשות הוא להפוך את ירושלים למרכז ההתעניינות של העולם המוסלמי. להפוך את ירושלים למחוז חפצו התרבותי של כל מוסלמי בעולם. מכה מדינה בשוליים וירושלים במרכז, זו המטרה שלהם והם משדרים את זה בצורות שונות. דוברי התנועה המוסלמית כמו השייח כאמאל חטיב ב-2014, ועוד קודם לכן ספוו'את חיגאזי ממצרים אמרו שירושלים צריכה להיות בירת העולם האיסלאמי, לא מכה ולא מדינה אלא ירושלים והדבר הזה מאוד מרגיז את הסעודים"
"זה היה כבר בעבר. במאה השביעית כששלטון בית עומאיה התחיל העבירו את הבירה ממדינה לדמשק ומשם הם שלטו. הם בחרו את ירושלים כמקום עליה לרגל במקום מכה. זה מזכיר את ירבעם בן נבט כשהפך את בית אל למקום עליה לרגל במקום ירושלים כדי שלא ילכו לרחבעם בן שלמה. הסיפור הפוליטי גורר אחריו סיפור דתי".
ממשיך ד"ר קידר בכריכת העבר עם הווה ומספר: "כבר בעומאיה מאחר שהעבירו לדמשק בחרו גם מקום עליה לרגל אלטרנטיבה. כל השיח על חשיבות ירושלים כמקום עליה לרגל התחיל אז, הם זייפו את התורה שבעל פה, הדביקו למוחמד ח'דיפים שכאילו אומרים שערכה של ירושלים גדול מערכן של מכה ומדינה. זה דבר שחותך את העולם המוסלמי כבר 1400 שנים. התחרות הזו בין ירושלים למכה מלווה את ההיסטוריה של האיסלאם הסוני מאז אמצע המאה השביעית וכל מה שקורה היום הוא המשך של אותו דבר".
לנוכח כל אלה אומר ד"ר קידר כי אמנם לסיפור הצטרף העניין הישראלי, אך שורשיו נטועים עמוק בהיסטוריה האיסלאמית. "עמוק בלבבות יש תחרות בין בני השאם לבני חצי האי ערב על המקום הקדוש".
באשר למתרחש כעת בין הסעודים לפלשתינים אומר ד"ר קידר: "היום הרשתות החברתיות כמעט חופשיות בסעודיה ושם תוקפים את הפלשתינים עד כדי הגדרתם כחזירים. כותבים עליהם 'לקחתם את הכסף שלנו, אתם כמו כלבים שנושכים את היד של מי שמאכיל אתכם, אתם קושרים קשרים עם האיראנים אחרי שהאכלנו אתכם".
"אין לשכוח שחמאס וכמאל חטיב וחיגאזי במצרים הם כולם בנים של ארגון 'האחים המוסלמים' שהוא הארגון השנוא ביותר בסעודיה למרות שהם סונים כולם. האיסלאם הסעודי הוא איסלאם התומך במדינה ובממסד. לעומתם. 'האחים המוסלמי' הם איסלאם מהפכני ואנטי ממסדי, איסלאם מורד, וכשאלה מתנגשים הדם הרע בין פוסקי ההלכה הפילוסופים והוגי הדעות לא יכול להביא לכך שיראו בעין טובה את אלה שקוראים לפרק את השלטון כפי שעושים זאת 'האחים המוסלמים' וזו בעיה כי כיום תומכי חמאס הם השולטים בירושלים יחד עם הטורקים, וכידוע ארדואן הוא איש 'האחים המוסלמים'. לכן המאבק על ירושלים הוא בין 'האחים המוסלמים' ותומכיהם לבין הממסד הסעודי ומעט הירדני וממסד הישראלי".