השקת מיזם הכשרות של 'צהר'
השקת מיזם הכשרות של 'צהר'צילום: פלאש 90

שקיפות. אמינות. הלכה. מקצועיות. אלו היסודות שהובילו את מערך הכשרות החדש אותו הקמתם בקול רעש גדול לפני כשנה וחצי.

חלפו שנה וחצי ומצער, אך לא מפתיע, לראות, כי עיקר ה'תועלת' בהקמת המערך החדש היה בהכפשת והוצאת שם רע על הרבנות.

מצער לראות כי באתר הנוח והידידותי, אין כמעט אפשרות לבדוק כמה עסקים עומדים תחת פיקוח המערך אלא לאחר מאמץ רב של חיפוש, ובכלל אין רשימה של כל העסקים, והכי חמור - גם עסקים שהוסרה מהם התעודה עדיין רשומים באתר ככאלו המחזיקים בתעודה! איך יתכן שרק אחרי פניית העיתון אתם מתעוררים לעדכן אותם? איפה האמינות והשקיפות?

מצער לראות שגוף המתיימר לתת כשרות באמון וכהלכה מתהדר בהסרת תעודת כשרות מעסק שלא שומר על הנהלים ובעמידה בניסיון למרות 'הפיתוי הכלכלי', זה הרי הבסיס של גוף כשרות, איך בכלל אפשר להציג דבר כזה כ'הישג'?

מצער לראות שגם במקום כמו פתח תקווה נכנסו בצוהר ולקחו צעד אחורה רק לאחר ביקורת רבות, 'ברגע שקלטנו את הסיפור', איזה סיפור? מהפכת הכשרות שמוביל רב העיר הייתה גלויה וידועה לכל מהרגע הראשון.

מצער לראות שלמרות שיותר ויותר עסקים בוחרים לעזוב את צוהר ולחזור לרבנות, בארגון לא מסיקים את המסקנות וממשיכים לקחת עסקים, גם כאלו שהרבנות הסירה מהם תעודה עקב ליקויים.

מצער לראות שבעקבות הקמת גוף הכשרות של צוהר והרעש התקשורתי בעקבותיו הוקמו עוד ועוד גופים נוספים, בחסות ה'מהפכה', שנותנים תעודות בלי שום פיקוח ובלי שום נהלים.

מעניין לראות שאחרי שנה וחצי בעסק גילו פתאום בארגון צוהר שכנראה להקים מערך כשרות זה לא עסק כל כך פשוט, ויש חבלי לידה, ומורכבויות, והעסק קצת יותר מסובך ממה שהם חשבו.

אז אולי עכשיו ילמדו בארגון צוהר להעריך קצת יותר את הרבנות הראשית, שמחזיקה עשרות אלפי עסקים, בפריסה עולמית, עם מערך אכיפה, ופיקוח ארצי ועולמי, והגם שבתוך מערך כזה קורות גם תקלות שיש לתקן, כוחו ועוצמתו של המערך שתחת הרבנות חשובים לכשרות של כל אחד ואחת מאיתנו ולא פחות מכך לצביונה היהודי של המדינה.

זה הזמן לומר - סליחה, טעינו. חוזרים בנו. ומודה ועוזב ירוחם.