הרב דוד לאו
הרב דוד לאוצילום: ליאב פלד, דוברות לשכת עורכי הדין.

פסק מיוחד של הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו מתיר לחברי הקהילה היהודית בארגנטינה להשתתף בבחירות לנשיאות המדינה, למרות שנקבעו ליום תשעה באב.

השאלה הופנתה לרב הראשי לישראל על ידי הרב שאול סעיד מקהילת 'אגודת דודים' בארגנטינה.

הרב סעיד כתב, "אם לא יבוא משיח צדקנו עד תשעה באב, ביום זה נתאבל על חורבן בית המקדש, והנה ביום זה במחוזותינו (ארגנטינה) יש בחירות חובה לנשיא המדינה. רבים שואלים האם מותר ללכת להצביע ביום זה או שיש בזה היסח הדעת".

לקריאת פסק ההלכה המלא של הרב לאו לחצו כאן

בתשובה שנשלחה היום (ראשון) כותב הרב הראשי, "מכתבך דן בשאלה האם ראוי ללכת ולהצביע בבחירות לנשיאות ארגנטינה שיתקיימו ביום תשעה באב".

"ראשית, טעות רווחת היא שיש הבדל בין קודם חצות לאחר חצות. ההבדל היחידי נוגע לישיבה כמנהג אבלים וכן לבישת טלית והנחת תפילין בתפילת מנחה. בקהילות מסוימות נוהגים לנקות את הבית או לסייד כדי להודיע על התקווה שביאת המשיח קרובה ומתכוננים לכך. בשאר הדברים אנו נוהגים לאחר חצות כלפני חצות", מוסיף הרב לאו.

לדבריו, "השאלה האם ללכת להצביע יש בה משום היסח הדעת. לענ"ד, עצם העובדה שמצביעים עבור נשיא של מדינה בחו"ל בתאריך מהותי כל כך לעם היהודי, מבלי שימת לב ללוח העברי, היא כשלעצמה מזכירה את מציאות צער הגלות. לפי שעות היום, שעת צאת הכוכבים במדינתכם מאפשר להצביע לאחר צאת הצום. עם זאת, אם לא מתאפשר להצביע בלילה יש מקום - מפאת חשיבות הענין - להצביע גם בשעות היום".