עןלי תימן באוהלים
עןלי תימן באוהליםצילום: ELDAN DAVID, לע"מ

מחר (רביעי) יתקיים במרכז ירושלים אירוע לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן מזרח ובלקן.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מנכ"ל עמותת עמר"ם, שלומי חתוכה, שסיפר על המתוכנן וגם על הפגישה שבוטלה עם נשיא המדינה בסוגיה זו.

"תהיה עצרת מול בית ראש הממשלה ואחר כך מול בית הנשיא בדרישה להכרה רשמית ולקיחת אחריות. כל עוד המדינה לא תודה היא תמשיך להסתיר מידע. יש ילדים שהמדינה מודה שהיא לא יודעת איפה הם ולא מחפשים אותם", אומר חתוכה.

על ועדת קורן ופעילותו של השר הנגבי לפתיחת הארכיונים אומר חתוכה כי הדברים לא מספיקים כלל ועיקר. "פתיחת הארכיונים הייתה מבורכת אבל לא כל הארכיונים נפתחו. ועדת החקירה שפעלה משנת 95 ועד שנת 2000 לא רצתה לקרוא בשם חטיפה לאירועים שבהם להורים נאמר שילדים מתו והמדינה לא יודעת איפה הם. מעבר לכך מדובר במקרים שהוועדות נמנעו מלטפל בהם עד הסוף. למדנו לא מעט מהתיקים. מצאנו מסמך שמלמד שאולי היו ניסויים בילדים בבית החולים בראש העין. אמיר אוחנה, כיום שר המשפטים, הגדיר זאת כרצח".

עוד מזכיר חתוכה מסמכים מהם עלה כי הגורמים השונים לא ידעו מי ההורים של ילדים מסוימים והעבירו אותם לויצ"ו, ומנגד הארכיונים של ויצ"ו לא שוחררו. לטעמו המניעה של המדינה מחקר הפרשה לפרטיה ולעומקה נובעת מהחשש להודאה והכרה ופחות מהפיצוי הכלכלי שתצטרך לפצות את הנפגעים.

"המדינה חוששת מהתמודדות עם פרשה שמערערת על כל התפיסה שלנו כאן. יש כאן פשע גזעני. ד"ר דפנה הירש מספרת שצוותי הרפואה של הדסה בכל הארץ לא רק עסקו ברפואה אלא בהגדרת העולים מתימן והמזרח כהורים בלתי ראויים לטפל בילדים. צריך להודות בכך שהיה כאן פשע גזעני. ילדה בת 17 תלמד אם לשלושה ילדים איך לטפל בתינוקות? מערך הרפואה הגזיע את כל העולים מארצות המזרח. המדינה חוששת מהזעזוע יותר מאשר מהפיצוי הכספי".

עוד מזכיר חתוכה בדבריו בתי חולים שדיווחו לועדת החקירה שאינם יודעים היכן נמצאים הארכיונים הרלוונטיים מהתקופה ובאחד המקרים בית חולים דיווח ששלח בטעות לשריפה את הארכיון. "יש רופאים שהודו בחטיפות יש חטופים שנמצאו".

לאחר כל זאת נשאל חתוכה מה להבנתו ולהערכתו אירע לילדים, האם הם נחטפו ונמכרו? האם היה מדובר בבלאגן בניירת? האם הועברו הילדים למשפחות מבוססות יותר? והוא משיב: "יש אטומי לב שאין להם בעיה להשתתף בסחר בילדים. יש רשע כזה בעולם. יש אפטיות בעולם, אבל לפעמים אנשים צריכים הצדקה וכשאמרו שלילדים מזרחיים יהיהטוב יותר אצל משפחות אשכנזיות. האימירה הזו הצדיקה את הסחר. זו הייתה גזענות תרבותית ולא גנטית, מחשבה שאם רק נוציא את הילד מהמשפחה ייטב לו".

עוד התייחס חתוכה בדבריו להחלטת 'עמר"ם' לבטל את המפגש עם נשיא המדינה. "דרשנו לדעת מה ייצא מהפגישה כי מדובר במשפחות שמגיעות. ראוי לקבל הצהרה חד משמעית, אבל זה לא קרה. נאמר לנו שתהיה קריאה לחקר האמת, אבל זו התחמקות מצד נשיא המדינה כי אנחנו כבר יודעים מה האמת. הוא בחר לא לעמוד לצד המשפחות. לכן לא ניפגש איתו. הוא לא עומד בצד הנכון של ההיסטוריה".

על טענת הנשיא ולפיה הוא אוים על ידי 'עמר"ם' בכותרות לא מחמיאות ושיח כזה אינו מקובל עליו, אומר חתוכה כי "לא מדובר באיומים. אמרנו שנבקר כל גורם ממשלתי שלא יעמוד לצד המשפחות, שיתחמק מהמשפחות וישתתף בהשתקה ובטיוח ומבחינתנו עמדת הנשיא קרובה לכך. הנשיא מגיע לאוכלוסיות מוחלשות כשהוא רוצה. כשהוא בוחר שלא לעמוד לצד הקרבנות זה חושף אותו לביקורת מוצדקת. זכותנו לבקר את הנשיא. במקום לעמוד לצד הקרבנות הוא מורח אותם".

נזכיר כי בתגובת דוברות נשיא המדינה להחלטת ביטול הפגישה אתו נאמר: "נשיא המדינה הבהיר את עמדתו באשר לנושא כבר לפני כשנתיים כשנועד ארוכות עם נציגי עמותת ״אחים וקיימים" הפועלים להכרה בפרשת חטיפת ילדי עולי תימן וזאת בעיצומו של המאבק להסרת החיסיון מעל גנזך המדינה ומעל מסמכי וועדת החקירה. כבר אז הבהיר הנשיא כי האמת חייבת להיחשף וכי אנחנו כמדינה חזקים מספיק היום כדי להתמודד עם האמת ההיסטורית. עוד אמר הנשיא כבר אז כי מדובר בפרשה שהיא ״כפצע בלב האומה ואסור לנו להתעלם ממנה" ".

עוד נמסר מדוברות הנשיא כי "זוהי העמדה בה אוחז הנשיא גם היום, ואם היא ״חסרת ערך ממשי״ בעיניי חברי עמותת עמר״ם אין לנו אלא להצטער על כך".

כאמור, אנשיו של הנשיא מספרים כי בעמותה איימו על הנשיא בטרם החליטו שלא לקיים את הפגישה: "הביטול נכרך גם באיומים ב״כותרות לא מחמיאות״, אשר אין להם מקום בהתנהלות הבסיסית בין בית הנשיא והגורמים הפונים אליו, ולא משנה מהו הנושא העומד על הפרק". עם זאת הבהירו אנשי לשכת ריבלין כי "הנשיא ימשיך ויעשה כל שביכולתו על מנת להביא לחקר האמת בנושא ולסייע בכל הניתן לקידום הנושא בסדר היום הציבורי".