בלי פעולת הגיהוץ
בלי פעולת הגיהוץצילום: אייסטוק

מנתוני חברת שב״א (שירותי בנק אוטומטיים), המפעילה את מערכות התשלומים הלאומיות בכרטיסי אשראי, עולה כי הטמעת מערכות ה-EMV מתקדמת בקצב גבוה.

EMV הינו שבב חכם הנמצא בכרטיס האשראי ועליו מידע המיוחס לכרטיס שעליו הוא מותקן. הסליקה במסופי EMV מתבצעת על ידי קריאת השבב והזנת הקוד הסודי הניתן עם הנפקת הכרטיס.

על פי הנתונים, בחודש יוני 2019 היוו מסופי EMV כ-26% מכלל המסופים הפעילים במשק. לשם השוואה, בחודש ינואר 2018 היוו מסופי ה-EMV כ-4% בלבד מכלל מסופי האשראי בישראל. כלומר, תוך כשנה וחצי זינק מספר מסופי ה-EMV פי 6.5.

עוד עולה מנתוני חודש יוני 2019 כי 11% מעסקאות האשראי בוצעו דרך מסופים עם טכנולוגיית EMV וסכום העסקאות שעבר דרך מסופים אלו עמד על 8% מסך עסקאות האשראי באותו חודש. לשם השוואה, בינואר 2018, כמות העסקאות שעברו דרך מסופים ה-EMV היוותה פחות מאחוז מכלל העסקאות. גם סכום העסקאות עמד על פחות מ-1%.

מנכ"ל שב"א, משה וולף, סיפר כי 86.1% מכלל העסקאות באשראי שמבצעים הישראלים הם בסכום הנמוך מ-300 ₪. נתון זה מעניין על רקע כניסת טכנולוגיית Contactless שתאפשר בקרוב לישראלים לבצע עסקאות אשראי במערכות ה-EMV גם ללא הקשת סיסמה. עוד עולה מנתוני שב"א כי 37.3% מהעסקאות באשראי הן בסכום נמוך מ-50 ₪, למעלה ממחצית מעסקאות האשראי במשק (58%) הן בסכום הנמוך מ-100 ₪.

חברת שב"א, מפעילת מערכות התשלומים הלאומיות באשראי, ערוכה לתפעול מלא של טכנולוגיית ה-EMV לטובת כלל המשק הישראלי לאחר שביצעה בשנים האחרונות השקעות במיליוני שקלים. מערכת ה-EMV אופיינה לצרכים המיוחדים של המשק הישראלי בו קיימים מאות מועדוני לקוחות והסדרי תשלום באשראי מסוגים שונים.