הרב דרוקמן חותם על הצטרפות לקרן יחד
הרב דרוקמן חותם על הצטרפות לקרן יחדצילום: קרן יחד

הכול התחיל לפני למעלה משש שנים. כאשר שכנו וחברו הטוב של הרב הלל הורוביץ הלך לעולמו.

לאחר השבעה נרתמה הקהילה כולה לגייס כסף ליתומים ולחזק את המשפחה, כדי לסייע לה להמשיך ולעבור את המסע המצפה לה לאחר פטירת ראש המשפחה.

במאמצים רבים הם הצליחו לגייס סכום נכבד, שאפשר למשפחה להמשיך בניסיונות ואתגרי החיים הלא פשוטים.

"במקביל פנו אליי אנשי ציבור ואנשי עסקים בעניין", מספר הרב הורוביץ, "חשבנו ביחד איך אפשר ליזום מפעל חסד שמצד אחד יעזור למשפחות שהתייתמו מאב או אם בכל רחבי הארץ, בעיר ובכפר, וייתן להן את המשענת הנכונה לצעוד הלאה, תוך כבוד למשפחה שלא תיאלץ להפוך לקבצנית, ומאידך שהמיזם שיש בו עול כספי כבד לא ייפול רק על הקהילה והמשפחה הקרובה".

ואז עלה הרעיון להקים קהילת חסד גדולה – קהילת "קרן יחד". במקרה של פטירה של אב או אם חלילה, החברים בקהילת קרן יחד, ייגבה כסף קטן מחברי הקהילה שיצטברו לסכום כסף גדול ומשמעותי, שיאפשר ליתומים להמשיך לצעוד במסע והתמודדות החיים. "בהתחלה, כמו כל דבר חדש, היה קשה להסביר את הרעיון", מספר בהתרגשות הרב הלל הורוביץ, "אבל אנשי ציבור, אנשי עסקים ורבנים הבינו את גודל החסד והצטרפו. הייתה הירתמות מוחלטת לקרן, והיא גדלה בקצב מרשים. הקרן הפכה למפעל חסד ענק המונה קרוב ל-23,000 חברים".

הסכום שנגבה ממשפחה בחודש כאשר ישנה פטירה, לא עולה על 64 שקלים, ובחשבון פשוט כל יתום מקבל עד 150,000 ₪, כך שמשפחה עם 8 ילדים יכולה לקבל סכום של 1,200,000 ₪. בשנה האחרונה שילמה כל משפחה 40 שקלים בחודש בממוצע.

עד היום, במשך חמש שנות פעילותה, סייעה הקרן ל-76 משפחות, שלהן 311 יתומים, בסכום של יותר מ-42,000,000 שקלים!

ביטוח לחיים

אחת מנקודות השיא של הצטרפות חברים לקרן הייתה לאחר הפיגוע הקשה שבו נרצחו נעמה והרב איתם הנקין הי"ד. שנה וחצי לפני כן, כמעין צוואה, פרסמה נעמה פוסט: "לאור האירועים האחרונים, ובכלל... שאלות שמעסיקות אותי. יש לכן ביטוח חיים? (לא של המשכנתא) נרשמתן או שוקלות להירשם לקרן יחד? ושאלה למתקדמות, כתבתן צוואה? או מסמך פחות פורמלי שמגדיר מה קורה עם הילדים אם חס וחלילה?"

אחרי שהציפה את השאלות סיפרה הנקין על התחושות ועל הפעולות שהיא ובעלה נקטו: "אנחנו נרשמנו לקרן יחד אחרי הרבה מחשבה. יש לנו ביטוח חיים של המשכנתא בלבד".

תהילה צימר, חברה בוועד המנהל של הקרן ומלווה את משפחות היתומים, מספרת על תפקידה מול המשפחות שיקיריהן נפטרו, ועל אופן התמיכה של הקרן בהן: "אנחנו נפגשים עם המשפחות שחוו אובדן. אנחנו מבררים איתן מה המצב הכלכלי ומה הצרכים שלהן, ושומעים על ההתנהלות הכלכלית, שבדרך כלל משתנה במצב כזה. אנחנו מעבירים את ההמלצות שלנו לוועדה, והיא מחליטה מה ראוי ונכון לתת לכל ילד", היא אומרת.

השבוע, שבו יחולו תשעת הימים, הוא שבוע המודעות לצירוף משפחות נוספות למעגל החברות בקרן יחד. בקרן מספרים על היענות שיא במבצעים קודמים, והפעם מציבים יעד של 1,000 משפחות חדשות. "אנחנו קוראים לכל קהילה, משפחה וחברים לקחת אחריות ולראות שכולם מצטרפים לקרן. הממשק האינטרנטי פשוט וקל. מחפשים בגוגל 'קרן יחד', נכנסים לאתר ופשוט מצטרפים", אומרים שם.

לצאת לחיים

לרגל שבוע המודעות לקרן יחד שאלנו את הנהלת הקרן כמה שאלות.

  • למה לא לעשות ביטוח חיים וזהו?

"במקרה של פטירה, ביטוחי החיים הבסיסיים לא תמיד נותנים עזרה כלכלית שמספיקה לכל ילד לצאת לחיים. הקרן מסייעת לפי הצורך גם למשפחות שנעזרות בביטוח חיים, כדי להשלים את הסכום הנדרש לכל ילד. נוסף על כך, צריך לדעת שלא מעט משפחות מתקשות לשלם את הסכומים הנדרשים לביטוח חיים. לכן הן מקטינות את התשלום החודשי לביטוח, וכך מצמצמות מאוד את הסכום שיקבלו מהביטוח בשעת אסון. חשוב להדגיש כי הקרן אינה פועלת במתכונת של חברת ביטוח, הגובה דמי ביטוח חודשיים על בסיס חישובים שונים, הכוללים בין השאר את רווחי החברה לאחר כיסוי ההוצאות. קרן יחד גובה מחבריה כספים רק במקרה של פטירת אחד מחבריה. כל הסכום שנגבה מועבר ליתומים, מלבד תשלום מינימלי בגין הטיפול בהקמת הקרן למשפחה והליווי הראשוני. למען הסר ספק, אין בכוונת הקרן לעודד הפסקה של תשלומי ביטוח חיים".

  • האם המינוי לקרן יחד הוא לאדם או למשפחה?

"המינוי לקרן יחד הוא משפחתי".

  • מה סכום הגבייה המקסימלי במקרה של פטירה?

"בכל מקרה לא יעלה סכום הגבייה על 64 שקלים לחודש. אם חלילה יידרש סכום גבוה מזה, עקב מספר רב של יתומים או בשל כמה פטירות בחודש אחד, תיגבה יתרת הסכום בחודשים הבאים. בשנה האחרונה גבינו בממוצע 40 שקלים לחודש".

  • עד איזה גיל נחשב המינוי המשפחתי?

"במקרה של אסון תיפתח קרן עבור כל ילדי המשפחה שאינם נשואים ושגילם מתחת ל-30. אם יש צורך מיוחד הוועד רשאי להחליט לפתוח קרן גם לילד שנישא בתוך השנתיים הסמוכות לפטירה".

  • האם הקרן מתאימה גם לבני זוג ללא ילדים, או שילדיהם מעל גיל 30?

"הקרן מתאימה בהחלט. זוג ללא ילדים או שילדיו כבר גדולים יכול להצטרף אל הקרן כמעשה של חסד".

  • האם התשלום לקרן מוכר כמעשר כספים?

"כן, לפי פסיקת רבני הקרן התשלום מוכר כמעשר כספים.

  • מה מצפים בקרן יחד?

כאן כולנו הציבור חשוב שיקחו אחריות על הקהילה, החברים והמשפחה ויצטרפו למפעל החסד החשוב הזה , קרן יחד

להצטרפות ל"קרן יחד" לחצו כאן