אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליטצילום: נועם מושקוביץ/פול

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט, שבדרך כלל מייצג את המדינה בדיונים משפטיים, יתייצב בקרוב באופן חריג בבית המשפט העליון בתביעה שמנהלת פייסבוק נגד העמוד הפופולארי "סטטוסים מצייצים", וייצג את האינטרס הציבורי, כך דיווח "ידיעות אחרונות".

בדיווח נאמר כי העמוד הפופולארי, שהספיק לצבור מאות אלפי לייקים, הוסר על ידי פייסבוק בינואר 2015, לאחר שהתגלה שמפעיליו קידמו מעת לעת סטטוסים תמורת תשלום בלא אישור שלה. בכך, נקבע, הפרו את תקנון השימוש של הרשת החברתית.

מפעילי העמוד הגישו תביעה לבית המשפט, שקיבל את הבקשה לחייב את פייסבוק להשיב את העמוד לרשת, לאחר שקבע כי היא אינה זכאית לבטל את החוזה מול המשתמשים על כל הפרה של החוזה, גם אם ההפרה יסודית, אך במקביל דחה את התביעה לחייבה בפיצויים.

העמוד אמנם שב לפעול, אך פייסבוק לא ויתרה. הרשת החברתית עירערה לבית המשפט העליון, וטענה בין היתר שהיא לא ביטלה את החוזה עם מפעילי הדף, אלא פעלה בהתאם לזכותה החוזית בתקנון השימוש להסיר דף פייסבוק. מנגד, טענו מפעילי הדף הפופולארי שמדובר בתנאי מקפח בחוזה אחיד (תנאי שיש בו יתרון בלתי הוגן לעסק, ואשר עלול לפגוע בצרכן), ולכן יש לבטלו.

עוד נאמר בדיווח הבוקר כי העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה החליט להתייצב בהליך עשויה לרמז שנטייתו היא שיש מקום להטיל על הרשת החברתית, המעניקה שירותים למיליוני אזרחים, חובות שחלות בדרך כלל על גופים ציבוריים, כמו החובה לנהוג בהגינות, בשקיפות, בתום־לב, בשוויון ועוד, ואולי אפילו לראות בה גוף מעין־ציבורי כמו הבנקים, קופות החולים, חברת החשמל, חברה קדישא ועוד.