לפחות מנה אחת חייבת להיות טבעונית
לפחות מנה אחת חייבת להיות טבעוניתצילום: דובר צה"ל

שפים, טבחים ונגדי מטבח מכל רחבי הארץ נהרו לדרום הרחוק. בזה אחר זה הם נכנסו מבעד לדלתות בה"ד 6, החלו לסדר את התבלינים וכלי המטבח לקראת האירוע עבורו התכנסו - תחרות בישול מיוחדת בעלת שלושה שלבים.

התחרות התקיימה כחלק מיום כשירות פלוגות הסיוע המנהלתי בצה"ל (פלס"ם), בו כל יחידות השדה תרגלו ברמתן את כישוריהן ויכולותיהן השונות בתחום הלוגיסטיקה, השלישות, ההספקה, הרפואה, האחזקה. היום היה כמעין תחרות בה תורגלו פעולות שונות שהן חלק מתפקידו של הפלס"ם. היו תחנות שונות כגון, תחרות אלונקות, ניווט בשטח בנוי, מבחן קליעה, מבצע לוגיסטי ועוד.

סגל השופטים כלל את השף שאול בן אדרת, מפקד בה"ד 6, ממ"ג חוגרים, רת"ח אופק, השף הראשי ומפקד מסגרת אומנות הבישול הנכנס.

"בשביל השפים שלנו רצינו לעשות משהו מעט שונה", מגלה סא"ל יפית אדרי, רמ"ד אופ"ק ואחת ממארגנות התחרות, "החלטנו לקבץ אותם יחד ולבחון את היכולות שלהם בצורה של תחרות ידידותית, בה יוכלו להראות למפקדים הבכירים מה הם מסוגלים לעשות במטבח - וזה המון".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

כל צוות מנה שלושה מתחרים, המייצגים את הסגל שמרכיב כל מטבח גדודי - נגד בקבע מובהק, נגד בקבע ראשוני וחייל בשירות חובה, שהתחרו זה לצד זה במספר קטגוריות.

"על כל קבוצה להכין שלוש מנות בסך הכול", מספרת סא"ל אדרי, "מנת פתיחה - חמה או קרה, מנה עיקרית וקינוח, כך שלפחות אחת מהן חייבת להיות טבעונית. לאחר מכן הם יציגו אותן בזו אחר זו לחבר השופטים".

סגל השופטים, שהורכב ברובו ממפקדים בתחום הקולינריה בצה"ל - השף הצבאי הראשי, מפקד בה"ד 6, כלל הפעם גם דמות אחת מוכרת, שהגיעה במיוחד כדי לשפוט בתחרות - השף שאול בן-אדרת, שתכנן ובנה את התפריטים יחד עם המארגנים.

"ההגעה שלו הייתה מאוד משמעותית עבורנו", מודה מארגן התחרות רס"ר בן אספיר, "ברגע שהטבחים רואים ששף אזרחי מגיע לבחון את הכישורים שלהם, זה מעלה להם באופן אוטומטי את המוטיבציה לבשל טוב יותר. גם המעבר שלו בין החיילים, והטיפים שהוא נתן, השפיעו בסופו של דבר על התוצרים שהם הביאו לשולחן השופטים שהיו יצירתיים ואיכותיים יותר".

את הציון הסופי העניקו בהתחשב במספר קריטריונים: אופן הכנת המזון, בישול בהתאם להכשרות שלמדו, הרכב התפריט, נראות וכמובן - טעם המנה.

"כחלק מהתחרות עצמה הייתה עמדת מצרכים שכללה מוצרים שקצת פחות משתמשים בהם בבישול היומיומי", אומרת סא"ל אדרי בחיוך, "המטרה הייתה לראות איך הם לוקחים את המנות שלהם ומנסים לקחת אותן למקום קצת אחר בעזרת שימוש במוצרים האלה, זה הוסיף להם נקודות".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

ואכן, לאחר התלבטויות וחשיבה מעמיקה המנות החלו לצאת בזו אחר זו, מצופות ומעוטרות בכל טוב ומדיפות ריח משכר. "רול ממולא בקרם טבעוני, עופות בציפויי פיסטוקים ואגוזים וספינג'ים קטנים טבולים בגנאש שוקולד מתקתק היו רק חלק קטן ממגוון המאכלים העצום", מתגאה רס"ר אספיר, "אחת מהקבוצות השתמשה בבייגלה משולחן התבלינים המיוחד וציפתה בעזרתו קציצות!".

לאחר שקלול כלל התוצאות שלושת המקומות הראשונים נבחרו: במקום הראשון זכה גדוד 46, למקום השני הגיעו טבחי גדוד 906, ואת המקום השלישי והמכובד שהיווה גם הוא לא פחות מה"דובדבן שבקצפת" קטפו השפים של יחידת דובדבן, 217.

"אני מאוד גאה בכל אחד ואחת מהם", אומרת סא"ל אדרי בהתרגשות, "הם מוכיחים בכל פעם מחדש שתמיד יש מקום לשפר ולחדש גם בצה"ל ושעם קצת רצון, והרבה כישרון, האוכל שמגיע לצלחת של כל אחד מהלוחמים שהם דואגים להאכיל - יהיה ברמה הגבוהה ביותר".