הולנד
הולנדפלאש 90
חברת הרכבות הלאומית של הולנד הודיעה כי החל ממחר (שני) יוכלו ניצולי שואה להגיש בקשות לקבלת פיצויים מהחברה.

יותר מ-75 אחוזים מיהודי הולנד נרצחו במחנות הריכוז וההשמדה בשואה, לאחר שרובם שולחו אל מותם ברכבות של חברת "רכבת הולנד".

הנאצים שלחו ברכבות האלה כ-107 אלף יהודים למחנה המעבר ווסטרבורק. משם יצאו הרכבות של הנאצים אל מחנות ההשמדה והריכוז, בהם אושוויץ, סוביבור וברגן בלזן. רק 5,200 מהם שרדו, מהם כ-500 עודם בחיים. בין היהודים שנשלחו לווסטרבורק ומשם לברגן בלזן, היו גם אנה פרנק ומשפחתה.

על פי הודעת חברת הרכבות, כל ניצול שואה יקבל 15 אלף יורו (16,700 דולר), כאשר אלמנים או אלמנות של אותם ניצולים יקבלו מחצית הסכום. ילדים של הניצולים שנולדו לפני ה-8 במאי 1945, יום סיום מלחמת העולם השניה באירופה, יקבלו גם הם את אותו סכום, ואילו אלו שנולדו לאחר תאריך זה יקבלו פיצויים בסך 5,000 יורו (5,600 דולר).

כמו אנה פרנק, גם מרים לפיד-אנדריסה, בת 86 מקיבוץ צרעה, עשתה את הדרך ברכבת הולנדית מאמסטרדם לווסטרבורק, ובהמשך נשלחה עם משפחתה לברגן בלזן. בשנה שעברה היא הדליקה משואה ביום הזכרון לשואה ולגבורה.

"שום סכום לא יוכל לפצות אותנו על הסבל", היא אומרת, לאחר שהתבשרה שתוכל להגיש בקשה לפיצויים. "אולם, יש הרגשה שבכל זאת, אחרי כל כך הרבה שנים, חושבים עלינו וזוכרים אותנו, וגם זה משהו. ברור לי שיידרש זמן להעביר את הפיצויים לאלמנים, לאלמנות ולצאצאים, אבל אני קוראת לחברת הרכבות לפעול מהר להעברת הפיצויים ל-500 הניצולים שעדיין בחיים".

בנובמבר 2018 הודיעה "רכבת הולנד" כי תכין תוכנית לפצות את ניצולי השואה ומשפחותיהם ,ששולחו אל מותם ברכבות של החברה. כעבור חודשיים הוקמה ועדה שהוטל עליה לקבוע קריטריונים לפיצויים – מי זכאי לפיצוי ובאיזה סכום.

רק כ-30 אלף יהודים מבין 140 אלף שחיו בהולנד בתחילת המלחמה, שרדו. מדובר באחוז הגבוה ביותר של יהודים ממדינה אירופית שנרצחו בשואה, למעט פולין. כיום חיים בהולנד כ-40 אלף יהודים.

לפי ההערכות, "רכבת הולנד" הרוויחה מהשילוחים של היהודים במלחמה 2.5 מיליון יורו בערכים של היום. בשנת 2005 החברה התנצלה רשמית על חלקה בשילוח היהודים בדרכם אל מחנות המוות.

הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) מברך על הודעת "רכבת הולנד", אך קורא לחברה לאמץ את המלצת הוועדה המייעצת למצוא דרך להרחיב את תוכנית הפיצויים שתבטא את האחריות הקולקטיבית עבור יותר ממאה אלף יהודים שהיו על הרכבות ונספו בשואה.

"בתוכנית של 'רכבת הולנד' לפיצויים יש הכרה חשובה בתפקיד שמילאה במלחמת העולם השניה בסבל שנגרם ליהודים ששולחו ברכבות שלה", אומר גדעון טיילור, יו"ר התפעול של איל"ר. "אולם, בתיאום עם איל"ר והגוף המייצג של קהילת יהודי הולנד, 'רכבת הולנד' צריכה כעת להקצות משאבים נוספים על מנת לספק 'ביטוי קולקטיבי של הכרה בסבל ובגורל' של רובם הגדול של יהודי הולנד, שלא שרדו אחרי המסע ברכבת ההולנדית, או שלא זכאים לפיצויים לפי בתוכנית הקיימת".