ד"ר אבישי בן חיים
ד"ר אבישי בן חייםצילום: פלאש 90

הפרשן לענייני חרדים, ד"ר אבישי בן חיים, מסביר בראיון ל'103FM' מדוע לדעתו מקרי 'ההדתה' במדינת ישראל מעידים דווקא על תהליך החילון שעובר על החברה הישראלית.

לדברי בן חיים: "צריך להבין, בניגוד למה שכל הזמן אומרים שישראל בתהליך של הדתה וריבוי של הגורמים החרדים וכו' בעצם אנחנו דוקא בתהליך הפוך, בתהליך של חילון".

הוא הוסיף, "בסופו של דבר זה מגיע לאיזו שהיא סינתזה בחברה הישראלית שהופכת ליותר מסורתית, כי ממילא ברגע שיש תהליך חילון אז כל הזמן יש בתוך המערכת החילונית אנשים שגדלו בבתים דתיים. אז העולם הדתי אולי נחלש אבל החברה הישראלית לא נחלשת, החברה הישראלית נשארת כל הזמן עם הזרמה של דם שנקרא להם יידישקייט".

ד"ר בן חיים הסביר מה לדעתו הגורמים לתהליך החילון. "תהליך ההדתה הוא חלק מתהליך החילון", אמר. "ברגע שסמוטריץ' מושך את הדת לכיוון קיצוני כל כך למשל, זה הופך אותה לבלתי אפשרית לציבור גדול ואז ברגע שהדת הולכת ומקצינה והופכת לבלתי אפשרית, צריך שיהיו משפטי תורתינו מתקבלים על השכל וההסברה והמוסר. ברגע שאנשים לוקחים את זה למקום קיצוני, מה שקורה מזה היא תוצאה של דחיקת אנשים החוצה, היא תוצאה של הגברת החילון ולכן אפילו ההקצנה הדתית וההדתה בסוף רק מגבירה את החילון".

"על כל חוזר בתשובה יש בערך 5 חוזרים בשאלה, לדעתי אפילו יותר. זה ברור שיש יותר חוזרים בשאלה מחוזרים בתשובה, אין שאלה בעניין הזה. ברגע שמתערים בעולם החילוני אנשים יוצאי העולם הדתי, רובם הם לא אנשים ששוברים", הוסיף.

"בכל מקום שבו לוחצים את החילונים ואת המסורתיים, התגובה של ההקצנה הדתית הזאת היא לא הדתה אלא חילון", הוא קבע.

לדבריו, החברה הישראלית תהיה בסופו של דבר יותר ויותר מסורתית. "המסורתיות המזרחית היא היחידה שאומרת בעצם, בדור הזה שיש לנו סתירות כל כך גדולות בין החיים שלנו לבין מה שקורה בפועל, אתה צריך לקיים מדינה מודרנית כשההלכה לא תמיד מתאימה וגם מקומות שהמוסר הטבעי שלנו או המוסר היהודי שלנו מתנגש עם דברים שכתובים בתורתנו המתוקה ואתה לא יודע מה לעשות עם זה, בהקשר הזה הלימוד שנתנו לנו המסורתיים המזרחיים זה שלמרות שאני לא יודע איך להתמודד עם זה אני לא זורק את זה".