זכה לביקורים רבים. ברגותי
זכה לביקורים רבים. ברגותיצילום: פלאש 90

רשימת הביקורים של חברי כנסת ונבחרי ציבור אצל האסירים ביטחוניים המרצים עונשי מאסר בישראל בין השנים 2010 ל-2012 נחשפה הערב בחדשות 12.

האסיר שזכה למספר הביקורים הגדול ביותר הוא מרואן ברגותי, שנדון לחמישה מאסרי עולם מצטברים ו-40 שנות מאסר, עלך חלקו בתכנון שורה של פיגועים רצחניים.

באופן מפתיע, בראש רשימת המבקרים של ברגותי עומד דווקא חיים אורון, יו"ר מרצ לשעבר. אורון לא התכחש לפגישות ואמר בתגובה, "חשבתי שחשוב שיהיה לו קשר גם עם גורם ישראלי וקיימנו קשר רציף בעשרות פגישות, גם מעבר למה שרשום אצלכם".

ברגותי נחשב לאחד המנהיגים הבולטים בחברה הפלסטינית, ובין הח"כים שביקרו אותו נמצאים גם יו"ר העבודה עמיר פרץ, דב חנין וח"כים ערבים כדוגמת ג'מאל זחאלקה, אחמד טיבי, עיסאוי פריג' ועוד.

חסן סלאמה, שתכנן את פיגועי התופת בקו 18 בהם נרצחו 64 בני אדם, זכה לביקור של חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה מבל"ד. זחאלקה טען בתגובה כי הוא נפגש עם מנהיגי האסירים ללא קשר לסיבת המאסר שלהם.

עבאס א-סייד הוא מחבל המרצה 35 שנות מאסר על חלקו בתכנון הפיגוע במלון פארק ב-2002 בו נרצחו 29 בני אדם ונפצעו כמאה ופיגועים נוספים. א-סייד זכה לכמה ביקורים, ובהם חמישה ביקורים של אבראהים צרצור.

נציין כי ביקורי ח"כים אצל מחבלים כלואים נעשו מתוקף חסינותם הפרלמנטרית. הביקורים צומצמו מאוד בעקבות פרשת הברחת הטלפונים הסלולריים לכלא על ידי ח"כ לשעבר באסל גטאס. אולם כעת מסרבים היועצים המשפטיים להמשיך להגן על מדיניות הצמצום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתגובה, "הפרסום הערב על הביקורים שקיימו בעבר חברי כנסת ממפלגות השמאל אצל מחבלים מורשעים שרצחו יהודים, מגלה עד כמה מעוותת ומסוכנת דרך השמאל. מאז 2016, בזכות המדיניות של הליכוד והחקיקה בכנסת שהובלתי יחד עם השר ארדן, עצרנו את הביקורים האלה", מסר נתניהו.

מרשימת הימין המאוחד נמסר בתגובה לפרסום, "לא זכויות אדם אלא הגנה על טרוריסטים. חברי הכנסת של הרשימה המשותפת ושל מרצ הפכו לבני בית אצל האסירים הביטחוניים - רוצחים שדם יהודים על ידיהם. עבור 'המחנה הדמוקרטי', 'שוחרי השלום', רוצחי המונים זה הומני. עם המפלגות האלו כחול-לבן רוצים להקים ממשלה. ככה נראית פוסט-ציונות. גנץ, לתשומת לבך".

השר לשעבר נפתלי בנט מסר בתגובה, "מאות ביקורי חברי הכנסת מהמפלגות הערביות אצל רוצחי גברים, נשים, ילדים ותינוקות ישראלים היא זוועה מוסרית למדינת ישראל ולכנסת ישראל. ‏מדובר בארכי-רוצחים מהסוג הנורא ביותר. ‏הנפנוף של משפטנים ב'זכויות אדם' ו'חופש התנועה' הוא הבל מוחלט אל מול הכתם המוסרי והנזק הרתעתי. ‏ככה לא מושלים".

מפורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות המלווה על ידי תנועת "אם תרצו" נמסר בתגובה לפרסום, "מדובר במציאות אבסורדית בה מי שאמור לייצג את אזרחי ישראל מחבק את אלה שרצחו את ילדינו. אנו קוראים לו לא לעצור בחשיפה הרשימה אלא בקידום המלצות הוועדה שבראשותו להפסקת החגיגות בבתי הכלא לאלתר. מטרתנו למנוע את הפיגוע הבא והגיע הזמן למעשים ולא לדיבורים״.

ראש מועצת בית אל שי אלון הגיב "נחשפנו היום לרשימת הזוועה, חברי כנסת ישראל, פרלמנטים בשירות העם מבקרים שבוע אחר שבוע מחבלים צמאי דם שהורשעו ברצח יהודים, נשים ילדים וגברים חפים מפשע. המחבלים הללו לא חזרו למוטב לאחר שהורשעו ונכנסו לכלא אלא המשיכו בפעילות הטרוריסטית שלהם גם מתוך הכלא עצמו.

״חלק מהנרצחים היו שכנים שלנו כאן ביהודה והשומרון, היו להם חיים רגילים וטובים עד שבאו הנאלחים הללו ורצחו אותם. מדינת ישראל צריכה להגביל ביקורים בכלא הן של משפחות האסירים הביטחונים והן של פרלמנטרים שהקשר בינם לבין תקומת מדינת ישראל מקרי בהחלט", הוסיף אלון.