השר חיים כץ
השר חיים כץצילום: חזקי ברוך

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, עתיד להודיע בימים הקרובים כי הוא מגיש כתב אישום נגד השר חיים כץ.

זאת, ככל הנראה בגין מרמה והפרת אמונים. כץ לא יועמד לדין בגין עבירת השוחד שיוחסה לו וירדה מהפרק לאחר השימוע שנערך לו.

עם זאת, כל הטיפול בעניינו של כץ יידחה עד לאחר הבחירות שכן דיונים בהסרת חסינותו יוכלו להתקיים רק לאחר כינונה של הכנסת הבאה, אי שם בחודש נובמבר.

לפני יותר משנה הודיעה המשטרה כי נמצאה תשתית ראייתית לחשדות בשוחד, מרמה והפרת אמונים, סחיטה באיומים ועבירות נוספות נגד שר העבודה והרווחה חיים כץ וכן בכירים נוספים בתעשייה האווירית.

נזכיר כי החקירה כללה מספר פרשות במהלכה נחקרו מספר רב של מעורבים, חלקם באזהרה, לרבות חיים כץ שר העבודה והרווחה, אהוד נוף יו"ר וועד העובדים בתעשייה האווירית, אלי כהן חבר וועד העובדים, בכירים נוספים בוועד, אמל אסעד (תא"ל במיל) בהיותו חבר דירקטוריון בתעשייה האווירית וכן חשודים נוספים.

החקירה התנהלה ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433, בשיתוף הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ובליווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, ועניינה חשד למעורבות בעבירות מתחום טוהר המידות וכן עבירות נוספות.

במשטרה אומרים כי ממצאי החקירה והראיות שנאספו מצביעים על דפוס פעולה שיטתי ומתוכנן של חלק מהמעורבים אשר פעלו על מנת לקדם תועלת אישית.

עם סיום החקירה סבורה היחידה החוקרת כי נתגבשה תשתית ראייתית לכאורה כנגד בעלי תפקידים שונים, כל אחד על פי חלקו לביסוס החשד למעורבות לכאורה בעבירות מתן וקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, סחיטה באיומים וכן עבירות נוספות.

על פי החשד, השר כץ ואחרים, ביניהם בכירי ועד העובדים בתעשייה האווירית, פעלו בקרב עובדי החברה לתועלתם האישית. בתמורה לסיוע מצד מספר חברי וועד, סיפק השר תפקידים נושאי שכר, מחוץ ובתוך התעשייה האווירית.

כמו כן, על פי החשד, פעל השר כץ בניגוד להנחיית היועץ המשפטי לממשלה כאשר פעל למינוי יו"ר דירקטוריון והתערב בעניינים פנימיים הקשורים להתארגנות העובדים בתעשייה האווירית.

עוד עלה על פי החשד כי השר כץ ניצל לתועלתו האישית משאבים ועובדים של התעשייה האווירית בשווי אלפי שקלים וזאת חרף היותו נבחר ציבור.

על פי החשד, אלי כהן, בהיותו בכיר בועד העובדים בתעשייה האווירית, פעל על מנת להעניק לחברת "א.ב שירותי תעופה" המספקת שירותי צביעה וניקיון לתעשייה האווירית הקלות וטובות הנאה אסורות במסגרת פעילותה.

במסגרת טובות ההנאה, מתוגמלת חברת "א.ב שירותי", לאורך שנים, בתנאי תשלום נוחים משמעותית מהנהוג בארגון והעדפה פסולה בקבלת מכרזים.

כמו כן נתגלה כי חברת "א.ב שירותי תעופה" מספקת שירותי כוח אדם לתעשייה האווירית. לצורך טשטוש והסוואת דרכי הפעילות הפלילית, היו מגישים בעלי החברה חשבוניות פיקטיביות.

על פי החשד, אלי כהן בהיותו בכיר בועד העובדים בתעשייה האווירית ניצל את מעמדו על מנת לדרוש ולקבל ללא עלות מוצרי מזון שונים שניתנו בהיקפים גדולים על ידי ספקי משנה המספקים מזון לתעשייה האווירית. במוצרים שקיבל עשה שימוש לתועלתו האישית.

כמו כן, במהלך החקירה בנושא עלה כי, כהן עשה שימוש במספר עובדי התעשייה האווירית לתועלתו האישית.

על פי החשד, אמל אסעד (תא"ל במיל) בהיותו חבר דירקטוריון בתעשייה האווירית פעל על מנת לקדם את תועלתו האישית ובכך להפיק רווחים.

במהלך החקירה עלה החשד כי אסעד, בעל אחזקות בחברת "דרוזנט", חברה הנותנת שירותים כספק לתעשייה האווירית, ומטרת פעילותו להפיק רווחים באמצעות קבלת עבודות, מכרזים ופרויקטים מהתעשייה האווירית, כל זאת תוך ניצול מעמדו כדירקטור ותוך הסתרת היותו בעל עניין בחברה בעת כהונתו.

על פי החשדות, אסעד ובעלי חברת "דרוזנט" חברו יחדיו, בכך שהסתירו את אחזקותיו של אסעד בחברת "דרוזנט" והשתמשו במשרתו כדירקטור על מנת לקבל עבודות.

במהלך החקירה עלה החשד כי אלי כהן, בהיותו בכיר בועד העובדים קיבל החזרי הוצאות עבור נסיעות לחו"ל שלא על פי המקובל בתעשייה האווירית.

מחומר החקירה שנאסף עלה כי נופחו הוצאות דלק בצורה שאינה סבירה בין השנים 2011-2016 וכן הוצאות נוספות בסכומים של אלפי דולרים.

על פי החשד, מספר חברי ועד איימו במהלך ישיבת דירקטוריון על אחת מחברותיו.

עם סיום החקירה סבורה היחידה החוקרת כי נתגבשה תשתית ראייתית לכאורה, כנגד שר העבודה והרווחה חיים כץ, יו"ר וועד העובדים אהוד נוף, אלי כהן, חברי ועד נוספים וכן אמל אסעד (תא"ל במיל') כל אחד על פי חלקו, לביסוס החשד למעורבות בעבירות מתחום טוהר המידות וכן עבירות נוספות.