חתונה. אילוסטרציה
חתונה. אילוסטרציהצילום: iStock

לכאורה בעידן הטכנולוגי יותר קל להכיר, הרשתות החברתיות מעודדות יצירת אינטרקציה, ישנן אפליקציות ואתרים למטרת הכרויות רבים. מדוע אם כן גיל החתונה עולה משנה לשנה?

אלי גרון, מנהל ביה"ס לזוגיות בואי כלה, השיב על מספר שאלות בנסיון להבין יותר טוב מה קורה כאן.

אתה יועץ זוגי ומאמן אישי למציאת זוגיות במקצועך, האם אכן בעיית הרווקות המאוחרת גודלת משנה לשנה? מדוע?

"כן בהחלט, בעיית הרווקות המאוחרת גודלת משנה לשנה. כל אחד מאיתנו ודאי מכיר אנשים ונשים בסביבות גיל 30 שעדיין לא נשואים, תופעה שלפני 40 שנה לא הייתה קיימת, ודאי לא בהיקפים שלה היום. הבעיה כיום עד כדי כך קשה שיש אנשים שלא מבינים מה אני רוצה מהם כאשר אני אומר שגיל 30 ללא חתונה זו בעיה".

יש נתונים רשמיים לתופעה הזו?

"יש נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של מדינת ישראל, נתונים המתעדכנים בנושא זה פעם בעשור, כך שמדובר בנתונים מלפני מספר שנים אך המגמה ברורה ואתן לך דוגמה: בשנת 1970 היו במדינת ישראל, בין גיל 25 ל-30, 28% רווקים גברים בלבד. אולם בשנת 2012 על אותה קבוצת אוכלוסיה גברים בגילאי 30-25 יש במדינת ישראל 65% רווקים, שזה פער עצום".

מדוע זה קורה?

"בציבור הכללי ישנם שני גורמים עיקריים לתופעה:

"א. צעירים רבים עוברים לגור ביחד לפני החתונה. בהרבה מהמקרים על מנת לבדוק התאמה זוגית מתוך רצון להתחתן בעתיד, אך בפועל למעשה מחליפים את החתונה במגורים משותפים ללא חתונה, לפחות לתקופת מה, דבר הגורם לאיחור גיל החתונה.

"אגב יש לציין בהקשר זה שישנם מחקרים המראים שכעבור שנתיים 60% מזוגות אלו בארץ נפרדים. כלומר, אחרי שנתיים של מגורים משותפים ללא חתונה, יש יותר סיכוי להיפרד מאשר להתחתן. למרות שהסיבה הרשמית בגינה נכנס הזוג לגור ביחד היא על מנת לבדוק את הזוגיות ולקדם חתונה.

"ב. הסיבה השניה היא, שקיעת האידאלים החברתיים והעמקת אידאל החיים המערבי שבמרכזו נמצא האדם הפרטי, שמגמת חייו היא להיות האדם המקבל. זאת בדיוק הפוך מהנדרש מהאדם הנשוי, להיות תמיד האדם הנותן. לכן קשה יותר לאנשים, ובפרט לגברים שגדלו על תפיסת העולם המערבית, להתחייב בהקמת משפחה. בתוספת המגמה הקודמת של מגורים יחדיו ללא חתונה, כך יצרנו באופן מובנה את בעיית הרווקות המאוחרת.

"אגב, המצב שלנו עוד טוב, ב"ה אנחנו מפגרים אחרי אירופה ב-30 שנה במגמה זו. בצרפת לדוגמה, גיל הנישואין הממוצע לגבר הוא גיל 40, לעומת הממוצע הישראלי 28 שנים בלבד".

עולם הדייטים הפך להיות מאוד קשה ובררני, אנשים נכנסים לעשרות קשרים שונים ועדיין לא מתחתנים. יש לכך פתרון?

"בהחלט יש לכך פתרון. אנחנו בבית הספר לזוגיות 'בואי כלה', פיתחנו מודל מיוחד האומר שאדם נורמטיבי שאין לו בעיות מיוחדות, לא צריך מעל שנה אחת בלבד על מנת להתחתן. המודל אומר שאם אדם נפגש במהלך השנה הקרובה בערך פעם בחודש, במידה והקשר הקודם נפל, אזי הוא יפגש במהלך השנה הקרובה בערך עם 10-12 מבני המין השני.

"לכן, אם הוא נפגש אם קבוצת האוכלוסייה המתאימה לו ולא סתם נפגש 'עם כל העולם', אם הוא יודע לקדם את הקשר נכון, אינו עושה טעויות קריטיות שגומרות לו את הקשר. ואין לו חסימות רגשיות, או חסימות אחרות. כראה שהוא יתחתן במהלך השנה הקרובה".

והשיטה הזו עובדת?

"זה מדהים לראות עד כמה השיטה הזו עובדת כל פעם מחדש. לדוגמה, הייתה אצלי בחורה בגיל 28 שאמרה לי שהיא נפגשת כבר 8 שנים, נפגשה בערך עם 100 גברים שונים ועדיין היא לא נשואה. מיותר לספר עד כמה היא הייתה שבורה מכך. התחלנו את תוכנית הליווי לחתונה, וב"ה אחרי 7 חודשים הייתי בחתונה שלה. היא למעשה התחתנה עם הבחור השלישי שהיא פגשה מאז שהתחלנו את תוכנית הליווי".

התוכנית הזו מתאימה גם לנשים וגם לגברים?

"התוכנית הזו מתאימה גם לנשים וגם לגברים, בכל הגילאים והמגזרים. אנחנו יודעים לתאם לכל אחד ואחת את מה שהם צריכים באופן אישי, לצד הדברים שמשותפים לכולם. מגיעים אלינו גם נשים וגברים שאין להם הצעות בכלל וכן נשים וגברים הנמצאים באמצע קשר ולעיתים אף קשר מתקדם. אנחנו עוזרים לכל אחד ואחת במקום שבו הם נמצאים, במטרה להתגבר על האתגרים השונים ולקדם אותם לחתונתם ללא כל הסיבוכים והעיקובים שבדרך.

"בט"ו באב יש לנו אירוע בו אני מעביר הרצאה בשידור חי באינטרנט. בהרצאה אחשוף את סודות השיטה, כיצד ניתן להגיע לחתונה בפחות משנה. וגם אתן מענה לשאלות מהקהל תוך כדי שידור. אני בטוח שמי שיצפה בהרצאה הזו יחסוך לעצמו הרבה דייטים מיותרים ומפוספסים לכתחילה ויקבל את הדרך כיצד היפגש נכון יותר ולהגיע לחתונה תוך חצי שנה עד שנה בלבד בע"ה".

היכן ניתן להירשם לוובינר המפתיע והמסקרן הזה?

"בהחלט, הולך להיות ערב מפתיע ומעניין. אנשים תמיד אומרים לי אחרי אירוע כזה מדוע לא פגשתי אותך לפני מספר שנים? וכמה שיטת הפגישות המסודרת עשתה להם סדר בראש בכל הנושא הזה".

ניתן להירשם לוובינר 'להגיע לחתונה בפחות משנה' בקישור זה

"עלי להוסיף שהשידור החי שלנו מוגבל למאות אנשים בלבד בו זמנית ובאירוע כזה ברשת עשויים להגיע גם עשרות אלפי אנשים. עלי להגביל את הרישום לוובינר לנרשמים אליו מראש בלבד. עם הציבור הסליחה".

לשריון מקומך באירוע ט"ו באב לחץ כאן