סכנת חיים. אילוסטרציה
סכנת חיים. אילוסטרציהצילום: אייסטוק

מסמך פנימי שהוכן בשבוע האחרון בחשאי בהנהלת משרד הבריאות, ואשר תוכנו פורסם הבוקר (ראשון) בעיתון "ישראל היום", חושף את הסיכונים הבריאותיים שיוצרים עיצומי האחיות המתמשכים.

אלפי חיסונים למחלות קשות ומידבקות שלא בוצעו, ופגיעה ממשית בטיפול הרפואי עד כדי סכנת חיים לאלפי חולים - אלה רק חלק מהסיכונים שעולים מהמסמך, המסכם את הנזקים של עיצומי האחים והאחיות בדרישה לתוספת שכר ותקנים.

המסמך הוכן לבקשת מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, על ידי ד"ר אורלי וויינשטיין, ראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד, ופרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד.

על פי המסמך, עקב העיצומים שהחלו ב־6 ביוני ובהם משתתפים כ־40 אלף האחים והאחיות בבתי החולים, במרפאות קופות החולים, בלשכות הבריאות המחוזיות ובתחנות טיפות חלב, כותבים מחברי המסמך, יש סכנה להתרחשותן של טעויות קשות בטיפול הרפואי והידבקות בזיהומים קשים ופגיעה בהיעדר אבחון מוקדם של נשים עם עוברים הנושאים מחלות ותסמונות גנטיות קשות, וכן נשים הסובלות מאלימות וילדים עם בעיות התפתחות.

במסמך מתגלה בין היתר כי במסגרת העיצומים לא מתבצעות במחלקות בתי חולים רבים ניטור, בדיקה וכיול של מכשירים רפואיים המשמשים באופן קבוע לצורך מתן תרופות, בין השאר לחולים קשים. המשרד מתריע כי הדבר עלול לסכן באופן קשה את המטופלים בבתי החולים בישראל בעקבות תקלות במכשירים הנדרשים להצלת חיים, מתן תרופות במינון לא נכון באמצעות משאבות למתן נוזלים ותרופות, קבלת תוצאות לא נכונות ומוטעות של בדיקות חולים כמו בדיקות סוכרת, ואפילו פגיעות בתפקוד המכשירים באופן שיגרום נזק למטופלים כמו פציעות והתחשמלות.