הרב עמיחי אליהו:
כשסבא אמר 'היה לא תהיה' הוא טמן סוד

הרב עמיחי אליהו מספר על משבר האמונה שחווה בעקבות הגירוש מגוש קטיף. "כעסתי, הייתי פגוע, לא הבנתי מה הוא רוצה"

יהונתן גוטליב - ערוץ 7 , י' באב תשע"ט

הרב עמיחי אליהו, נכדו של הרב מרדכי אליהו, מספר על המשבר שפקד אותו לאחר הגירוש מגוש קטיף למרות הבטחת סבו ש"היה לא תהיה".

בראיון ל'103FM' אמר הרב אליהו: "גם בתקופה ההיא שהוא אמר 'היה לא תהיה' שאלתי באופן אישי כמה וכמה פעמים מה הכוונה היה לא תהיה".

"הוא טמן סוד", אמר. "הוא לא אמר לנו מה הדברים, הוא רצה לתת לנו כח, הוא רצה לתת לציבור כח".

הרב עמיחי דיבר על המשבר האמוני שהיה לו לאחר הגירוש. "הפסוק 'היה לא תהיה' הוא פסוק שמופיע כלפי בקשה של עם ישראל להיות דומה לכל העמים, לאבד את הערך שלו המרכזי, שמה המקור של 'היה לא תהיה'. יחד עם זה אני חושב שמשבר באמונה הוא דבר טבעי, הוא דבר מבורך, חייו של האדם המאמין מלאים בשאלות, מלאים בהתמודדות ובספקות".

"לא איבדתי את האמונה בקב"ה", הוסיף. "כעסתי, הייתי פגוע, לא הבנתי מה הוא רוצה, מה נעשה שם. התחושה שלנו שהייתה בחורבן גירוש גוש קטיף היא תחושה מורכבת, אולי קצת דואלית. כשהחיילים נכנסו, מצד אחד הרגשנו כאב מאוד גדול, מצד שני הרגשנו בצורה פרדוקסלית איזושהי שכינה, כאילו הקב"ה נמצא שמה יחד איתנו".

הרב עמיחי אליהו
צילום: מרים צחי

לשאלת המראיין האם הגירוש נעשה על פי רצונו של הקב"ה הוא אמר: "ברור שבסופו של דבר זה נעשה בדברו. הכאב הוא כאב, אנחנו חיים במציאות מורכבת. גם כשאדם נפטר אנחנו מברכים ברוך דיין האמת. הכאב הוא כאב, גם חורבן הבית נעשה בדברו של הקב"ה והנה אנחנו צמים בתשעה באב, זה לא אומר שאנחנו לא כואבים את הכאב".

"עם ישראל עבר את השואה, אז מה? היא לא נעשתה בדברו של ה'? אנחנו בוודאי כואבים ובוודאי שיש מקום לשאול שאלות את הקב"ה, אני חושב שזה חלק מהיופי באמונה. שאלות אמוניות הן חלק מחייו של האדם המאמין. האדם המאמין המציאות של חייו היא לא קבועה היא דינמית, אתה מדבר עם הקב"ה ואתה בוכה לפניו. אתה כואב, אתה מתרגש ואתה אוהב אותו, זה חלק מעבודת ה'", הוסיף.

לסיכום אמר: "מי שהחיים שלו, חיי המאמין הסטטיים, הם קבועים - בעיניי הוא מפסיד חלק מעבודת ה' שיש בה הרבה מאוד מורכבות. יש בה שאלות, יש בה תקוות, יש בה אהבות ואכזבות ויש בה בעיקר למידה".