ביקורת חריפה. הרב מיכאל שודריך, הרב הראשי של פולין
ביקורת חריפה. הרב מיכאל שודריך, הרב הראשי של פוליןצילום: יוני קמפינסקי

תחת חסותו של נשיא פולין אנדז'יי דודא ובהשתתפות נציגי מפלגת השלטון "חוק וצדק", התקיימו ביום ראשון בוורשה, בירת פולין, טקסים לזכר חברי "חטיבת הרי הצלב הקדוש".

לדעת היסטוריונים רבים שיתפו חברי החטיבה פעולה עם הנאצים במלחמתם נגד המחתרות הקומוניסטיות שהחלו לשלוט בפולין לקראת סוף מלחמת העולם השנייה.

מפקדי החטיבה הפולנית, בה היו חברים 1417 חיילים, סירבו להתמזג ב"צבא האומה" הפולני ופעלו בצורה נפרדת לצד הנאצים במאבקם בקומוניסטים שהשתלטו על פולין.

הטקסים ביום ראשון בוורשה, שהתקיימו תחת חסותו הרשמית של הנשיא אנדז'יי דודא, החלו במיסה מיוחדת לכבוד 75 שנים להקמתה של החטיבה הפרטיזנית הפולנית שלטענת היסטוריונים שיתפה פעולה עם הנאצים.

למרות הטענות שחברי החטיבה הפולנית אכן שיתפו פעולה עם הנאצים במאבקם במחתרות הקומוניסטיות, אחד מהווטרנים של החטיבה שנכח בטקסים אתמול, יאן יוסף קספז'יק, הכחיש זאת וטען כי "מדובר בתוצר של התעמולה הקומוניסטית לאחר המלחמה שנועדה להשחיר את המורשת של החטיבה". מי שסירב לקחת חלק בטקס היה הרבה הראשי של פולין, מיכאל שודריך, שהוזמן לטקס אך דחה את ההזמנה ואף הוסיף כי "מדובר בעלבון אישי עבורי".

הראשון שהעניק כבוד לחברי החטיבה הפולנית השנויה במחלוקת היה ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, שבחודש פברואר 2018 העניק כבוד לחברי החטיבה הקבורים בבית הקברות במינכן. זמן קצר לאחר הטקס לקח חלק מורבייצקי במסיבת עיתונאים בה דיבר על "פושעים יהודים" שהיו במהלך מלחמת העולם השנייה.

הטקס מעורר המחלוקת זכה לביקורות חריפות מצד ילדיהם של חברי המחתרת הפולנית בזמן מלחמת העולם השנייה, שחלקם כתוב לנשיא דודא כי "אבותינו לחמו נגד הנאצים כי הם הבינו את חובתם כלפי המולדת. כל שיתוף פעולה עם הכובשים לא היה עולה על דעתם".