חדר ניתוח
חדר ניתוחצילום: אייסטוק

ניתוח חריג בהיקפו ובמורכבותו התבצע באחרונה במרכז שניידר לרפואת ילדים, בילדה בת שבע שהגיעה ארצה במיוחד לצורך ביצוע הניתוח, לאחר שהרופאים ברוסיה מולדתה נואשו מלהציל את חייה.

הילדה המתגוררת בעיירה המרוחקת כשעה נסיעה בלבד מהקוטב הצפוני, אובחנה עם גידול ענק, בגדול של כדור טניס. הגידול מסוג כורדומה היה ממוקם על בסיס הגולגולת ושתי החוליות הראשונות של עמוד השדרה ודחק את גזע המוח אחורנית. מדובר בגידול נדיר ביותר המופיע אצל 1 מתוך 10 מיליון ילדים.

הרופאים ברוסיה הרימו ידיים ואמרו לאם שאין דרך להגיע לגידול על מנת להוציא אותו אך היא לא ויתרה והגיעה לד"ר אמיר קרשנוביץ, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים, שאמר לה כי הוא יכול להוציא את הגידול ולהציל את בתה.

בשניידר מציינים כי המנתחים התכוננו ימים ארוכים לקראת הניתוח המורכב להוצאת הגידול. הגידול, אשר מוקם בבסיס הגולגולת, היווה אתגר של ממש: צוות המומחים נערך לאפשרות שיאלצו להגיע לגידול דרך האף, הפה או דרך החלק האחורי של הגולגולת של הילדה.

לביצוע ניתוח כה מורכב, עדין ורב שעות, נערך צוות רב תחומי מנוסה ומיומן, הכולל בתוכו: נוירוכירורגים, רופאים מומחי אף אוזן גרון, רופאים מרדימים המומחים בהרדמת ילדים, מומחי אלקטרופיזיולוגיה, אחיות חדר ניתוח וצוותי טיפול נמרץ.

במשך מספר ימים עוקבים, בוצע הניתוח המורכב בילדה. זה לצד זה, עבדו במשך שעות ארוכות, ד"ר אמיר קרשנוביץ, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה במרכז שניידר וד"ר איתן סודרי, מנהל היחידה לאף וסינוסים במחלקת א.א.ג בביה"ח בילינסון, יחד עם המרדימים ד"ר אבלין טרבקין וד"ר קונסטנטין ניקרסוב וצוות חדר הניתוח.

ביום הראשון, במשך 19 שעות רצופות, הצליחו המנתחים להסיר את רוב הגידול. מספר שעות לאחר מכן, ביום שלמחרת, ביצעו במשך 4 שעות קיבוע של הראש לצוואר, יחד עם ד"ר דניס פושקוב, רופא בכיר במחלקה לנוירוכירורגיה, בביה"ח בילינסון. שלושה ימים לאחר מכן, המשיכו את מלאכת הוצאת הגידול, ובמשך 17 שעות רצופות הסירו את שארית הגידול, עד להוצאתו המלאה.

הרופאים ניתחו במשך 40 שעות את הילדה, במיומנות, בריכוז גבוה, בטכניקה עדינה ובסבלנות רבה, והצליחו להגיע לכל חלקי הגידול ולהוציאו לאט לאט באמצעות מכשור מיוחד, דרך אפה של הילדה.

לשמחתם הרבה, ובניגוד להיערכות המוקדמת, הצליחו לבצע הניתוח ולהימנע מהגעה לגידול דרך החלק האחורי של הגולגולת שלה. לאחר הניתוח, הילדה התאוששה ביחידה לטיפול נמרץ במרכז שניידר ומשם הועברה למחלקה הכירורגית, ובקרוב תחזור לביתה שברוסיה.

לדברי ד"ר אמיר קרשנוביץ: "אנו במרכז שניידר מבצעים כדבר שבשגרה ניתוחים נוירוכירורגים להסרת גידולים מהמוח ועמוד השדרה, אך גידול כזה הוא נדיר ביותר. אחד הרגעים המרגשים של נוירוכירורג, הוא הרגע בו הוא יודע כי הצליח להסיר את הגידול במלואו, ללא פגיעה ברקמה או בתפקוד המוח. בזכות המיומנות והנסיון של הצוות המנתח, לצד צוות מרדימים מקצועי המומחה בהרדמת ילדים, הצלחנו להוציא את הגידול דרך האף ולהציל את חיי הילדה. אני מתרגש לראות את הילדה כפי שהיא עכשיו, לאחר הניתוח".