איילת יוניאן (מימין) בחתונת אחותה לפני כחודש
איילת יוניאן (מימין) בחתונת אחותה לפני כחודשצילום: דעאל סבטייה

בשבת האחרונה שהו תלמידות אולפנת קרית ארבע בכפר עציון. איילת שירה יוניאן, תושבת קרית ארבע, הלכה לישון כרגיל עם חברותיה, אך לא התעוררה בבוקר.

בשיחה עם ערוץ 7 סיפר אביה, הרב איתן יוניאן, על בתו המיוחדת ועל קבלת הבשורה הקשה במהלך שבת שהיא גם תשעה באב.

"זה קרה בשבת שהיא תשעה באב. זה מאוד מייחד אותה, היא נולדה בשבת ונפטרה בשבת, נשמה של שבת. בשבת יש מנוחה, מנוחה זה לא רק חוסר מעש, מנוחה זה אומר שלמות, שבת זה מעין העולם הבא שמגיעים לשלמות הרוחנית ובאמת היא חיה ככה, היא חיה בנחת, בשלמות", אמר אביה.

הרב יוניאן הוסיף, "תשעה באב זה מצב שבו אנחנו חסרים ואבלים על בית המקדש וזה מאוד מאפיין אותה, היא כל הזמן הייתה חסרה את הכלל, היא כל הזמן הייתה מתנדבת לכאלה שצריכים עזרה ואנחנו מאמינים שמי שינחם את ירושלים ואת עם ישראל בעזרת ה' יתן לנו כוחות וינחם אותנו".

איילת נקראה על שם דודה, אייל יוניאן ז"ל, שנהרג בגיל 22. בכ"ט אייר תשנ"ז ליווה אייל את חברו אורי פל לחתונתו שבמושב הזורעים. ברכב נסעו מלבד אייל והחתן גם הוריו של החתן וחבר נוסף. האורחים והמשפחה חיכו זמן רב להגעת החתן ומלוויו, ומשבוששו לבוא החלו מחפשים אחריהם. רק למחרת נתגלתה הטרגדיה, הרכב סטה ממסלולו לעבר אחד הואדיות ואייל, החתן ומלוויו נהרגו.

בשבת האחרונה שהו בנות כיתה י"ב של אולפנת קרית ארבע בכפר עציון במסגרת מסע 'משואה לתקומה'. "היא ישנה בלילה ובבוקר קמו לעשות השכמה וראו שהיא לא מתעוררת. היה לה קשה להתעורר תמיד, אז הם אמרו שזה דבר צפוי, ואחר כך עוד פעם ניסו לעורר אותה. אז ראו שהיא קרה ואין לה דופק ועשו החייאה", סיפר הרב יוניאן.

בהמשך סיפר הרב יוניאן איך נודעה להם הבשורה הקשה כבר במהלך השבת. "הפראמדיקים רצו לדעת אם היא רגישה לתרופות ושכן שלנו הגיע בשביל לשאול אם הבת שלנו רגישה לתרופות. אז הבנו שיש קושי, ואז אחרי חצי שעה הגיע כבר נט"ן והתברר שזה כנראה קרה תוך כדי שינה. אז הודיעו לנו רשמית מהרווחה".

"זה היה צריך להתפרסם כי הבנות שם כבר היו בהלם, אז החליטו לפרסם את זה בקריה (קרית ארבע, י"ג) כדי שלא תהיה הפתעה", הוא הוסיף.

"היא הייתה ילדה מאוד מיוחדת, היו לה מידות מאוד טובות, היא הייתה מאוד אצילית, מאוד שקטה, כל הזמן עם חיוך על הפנים, כל הזמן עם הפנים החוצה, לא חושב על עצמה, כל הזמן מתנדבת. היא הייתה בחברים לרפואה, הייתה בכנפי רוח. החברות שלה מאוד אהבו אותה, היא הייתה מאוד חברותית, עוזרת בבית. מאוד אהבנו אותה והיינו גאים בה", ציין הרב יוניאן.

איילת נטמנה במוצאי שבת, ליל צום תשעה באב, בבית העלמין העתיק בחברון. שולמית שרביט, המחנכת של איילת, סיימה את ההספד במילות תודה לתלמידתה על הזכות לשהות במחציתה. "על זה היה דווה ליבנו. איך עשנה לנו הקב"ה זאת שנפרדת מאיתנו בקול דממה דקה, בשקט ובצניעות, כפי שחיית, מוקפת בחברותייך... כואב לנו, תחסרי לנו מאוד, נתגעגע. תודה איילת בשמי, בשם הכיתה ובשם צוות האולפנה, על הזכות שהייתה לנו להכירך ולשהות במחיצתך. נשתדל מאוד להמשיך את מה שלימדת אותנו".