קברו של הרצל
קברו של הרצלצילום: לע"מ

השבוע מציינים 70 שנים להעלאת עצמותיו של חוזה המדינה הרצל, לקבורה שנייה בירושלים. ביום חמישי תפתח תערוכה מיוחדת בנושא במרכז בהרצל.

פרופ' דורון בר, נשיא מכון שכטר ליהדות, מספר מדוע לדעתו נשכח מעט חוזה המדינה בציבוריות הישראלית.

"אחרי הקבורה שלו ב-1949, המונים של ישראל הגיעו למקום. בתקופה ההיא הרצל היה ציר מחבר בין הישראלים הותיקים והחדשים, בין העולים שהגיעו מכל הגלויות. הדמות שלו היתה של אב קדמון שהפך את כולנו לישראלים".

"במשך השנים שכחנו אותו והאנרגיה ותשומת הלב הופנו למקומות אחרים. ב-1967, אחרי מלחמת ששת הימים, תשומת הלב הופנתה למקומות הקדושים וההיסטוריים ואז הפסקנו לבקר בקבר וגם הפסקנו קצת לחשוב עליו. זה חבל, כי החזון שלו לגבי מדינה יהודית ודמוקרטית חסר מאוד בישראל של ימינו. אני חושב שלא רק חשוב לפקוד את הקבר שלו אלא גם להגות בתפיסות שלו", אומר פרופ' בר לערוץ 7.

הוא מספר, "אני מגיע מדי שנה, כמה פעמים יחד עם הסטודנטים שלי להר הרצל – וחלקים מהמתחם הזה שוקקים – אך ברוב הפעמים שאני מגיע לקברו של הרצל המקום ריק. זה מעציב אותי".

"לאיש החשוב הזה צריך להיות מקום הרבה יותר מרכזי בחיינו כישראלים. אחד הדברים שאני עושה הוא להעלות את המודעות להר הרצל ולחשיבות שלו ולעודד אנשים לבקר בקברו של הרצל".