קלפי
קלפיצילום: דוברות משרד המשפטים

בימים אלה נדרשת ועדת הבחירות לקבל החלטה אם וכיצד ייעשה שימוש במצלמות בקלפיות במערכת הבחירות הקרובה. אי אפשר לדון על הצבת מצלמות בקלפיות בלי לחזור להגדרת היסוד של הדמוקרטיה – שיטת ממשל שבה כוחם של האזרחים בא לידי ביטוי באמצעות הצבעה בבחירות.

פגעתם בטוהר הבחירות? פגעתם במהותה של הדמוקרטיה, שנועדה לאפשר לעם לבחור את נציגיו הנבחרים. יתר על כן, גם פגיעה באמון הציבור בטוהר הבחירות עלולה להביא לאובדן הלגיטימציה של מוסדות השלטון והמדינה כולה.

על כן תמוהה התנגדותם של גורמים רבים שרוממות הדמוקרטיה בגרונם, החל ממפלגות השמאל, דרך ארגוני איכות השלטון ועד היועץ המשפטי לממשלה, ליוזמה להצבת המצלמות בקלפי שנועדה לשפר את טוהר הבחירות. ההתנגדות תמוהה עוד יותר כשלוקחים בחשבון שכבר בשיטה הקיימת מוטל על נציגי המפלגות בוועדת הקלפי להבטיח את טוהר הבחירות, ואת העובדה שכל מצביע מזדהה ומסומן בפנקס הבוחרים. שימוש במצלמות על ידי נציגי המפלגות מהווה כלי עזר והרתעה למניעת זיופים ואף להגנה על ביטחונם של נציגי כלל המפלגות בקלפי.

מי שמתנגד להגנה על הדמוקרטיה באמצעות הצבת מצלמות בקלפיות אף מתעלם מכך שהרשויות האמונות על שמירת טוהר הבחירות לא מצליחות למלא את תפקידן באופן מלא, לא בהיבט המניעתי ולא בהיבט הענישתי, כפי שנחשף פעם אחר פעם. חוסר האונים של הרשויות מוביל לפגיעה באמון הציבור בתוצאות הבחירות ובהגברת החשש לפגיעה בלגיטימציה שלהן. במציאות זו, הצבת מצלמות בקלפיות על ידי נציגי המפלגות היא לא הבעיה אלא הפתרון.

אך לא די להסתפק בכך. תקופת מערכת הבחירות בישראל היא ארוכה ביותר, בין 90 ל-110 ימים. ספק רב אם יש צורך בתקופת הכנה כה ארוכה, בוודאי כשמדובר במערכת בחירות שנייה בתוך כמה חודשים. לעומת זאת, את התוצאות הרשמיות הסופיות מוטל על ועדת הבחירות לפרסם שמונה ימים בלבד לאחר הבחירות. למרות היתרון הגדול שבפרסום המהיר של תוצאות הבחירות, מדובר בפרק זמן שאינו מאפשר לרשויות לשקף את התוצאות האמיתיות במידה שהתגלו זיופים. זאת ועוד, דוחק הזמנים אף מגביר את הלחץ על ועדת הבחירות להתעלם מטעויות ומזיופים כדי לעמוד בסד הזמנים.

לאור כל זאת ראוי לערוך כמה שינויים בחוק הבחירות: יש לאפשר באופן מפורש הצבת מצלמות בקלפיות על מנת להימנע מהמחלוקת המשפטית (לכאורה), לקצר משמעותית את תקופת ההכנה לבחירות למינימום האפשרי ולהאריך במעט את פרק הזמן של פרסום תוצאות הבחירות. כי בלי טוהר בחירות זו אינה דמוקרטיה אמיתית.

הכותב הוא מנהל הפורום לחברה האזרחית