מיידנק
מיידנקצילום: יצחק הררי, פלאש 90

ט"ו באב שיצוין בסוף השבוע מסמן את יריית הפתיחה המחודשת לעונת החתונות. בלוח השנה העברי הוא מסמל ימים של חסד, נחמה, התחלות חדשות וגם שידוכים ונישואין.

לכבוד תאריך זה, אותרו בארכיון 'שם עולם' מסמכים נדירים החושפים את מסירות הנפש של היהודים בשואה גם כאשר היה מדובר במנהגי שמחה לכבוד חתן וכלה והקפקה על עריכת טקס החופה כהלכתו.

מכתב מקורי שנכתב ביידיש ונשלח על ידי מרדכי חיים רומקובסקי, זקן היהודים בגטו לודז' לזוג טרי העומד לפני חתונה בשנת 1942 מודיע להם שלכבוד חתונתם הוא מעניק להם כשי בגד חדש או מכובס לבחירתם בשווי של עד 30 מרק.

במכתב אחר שאותר בארכיון פונה וועד הרבנות של מועצת זקני היהודים בפנייה רשמית ומיוחדת למנהל מחלקת מוצרים קולניאליים בגטו לודז' ומבקש להזמין שלושה בקבוקי יין לצורך עריכת טקסי נישואין בגטו.

שי לחתן ולכלה
שי לחתן ולכלהצילום: שם עולם

המסמכים הנדירים שאותרו בארכיון 'שם עולם' נכתבו ביידיש ואותרו בארכיוני פולין והובאו לארץ על ידי שליחי 'שם עולם'. כאן, הם תורגמו לעברית והועברו לשימור ותיוק בארכיון.

רק לאחרונה, בפרויקט המוזיקלי 'שם עולם 2019' הוציא הזמר אביב גפן את השיר 'כפרים של אהבה' שנכתב בהשראת סיפור אהבתם המצמרר של עליזה ועובדיה ברוך מאושוויץ, שכתבו מכתבי אהבה זה לזו בגטו. עדות נוספת לכוח האהבה שלא גווע גם בימיה הקשים ביותר של המלחמה.

הרב אברהם קריגר, יושב ראש המרכז הבינלאומי 'שם עולם', אמר כי "המסמכים מוכיחים שכוח האהבה גדול מכוח השנאה. מדהים לגלות שגם בשלהי המלחמה, בשעה שהיהודים נלחמו על כל פת לחם וחיו בחרפת רעב, הם המשיכו לשמור באדיקות על מנהגי החופה והקידושים ואפילו לשמח חתן וכלה בבגדים חדשים ונקיים לקראת יום חתונתם.

''מסמכים אלו מוכיחים עד כמה חזקה הייתה אמונתם של היהודים ודבקותם במשימה להמשיך את המסורת ולשמור על ציביון יהודי גם בדברים שהיו נראים כמותרות", הסביר קריגר.