לא ברור אם זה גיטרה, פסנתר או בכלל סמארטפון
לא ברור אם זה גיטרה, פסנתר או בכלל סמארטפוןצילום: iStock

אם גם לכם נמאס לנגן בגיטרה סביב המדורה, אולי כדאי לכם לנסות להתחיל קריירת סולו בנגינה על הפאנטם, הבילופון או פשוט על גולות. ריכזנו עבורכם מספר כלי נגינה אקזוטיים שככל הנראה בחיים לא שמעתם.

הקערות המנגנות

מכירים את זה שמעבירים את היד על כוס זכוכית ויוצא צליל? אז מסתבר שיש גם כלי שבנוי בדיוק על זה. הרמוניקת זכוכית הוא כלי מוזיקה קצת מוזר שהומצא על ידי הממציא הפורה בנג'מין פרנקלין לפני למעלה מ300 שנה ואיכשהו שרד עד ימינו. הכלי בנוי מעשרות קערות זכוכית המסתובבות על מוט, שכאשר נוגעים בהם עם ידיים רטובות אפשר ליצור מהן מוזיקה של ממש. הכלי אולי נראה מוזר, אבל מוצארט ובטהובן ניגנו עליו כבר לפני כמה מאות שנים, אז כנראה שגם לנו מותר.

לנגן עם גולות

אם גם אתם אף פעם לא הבנתם למה המציאו את הגולות- אז יש לנו את התשובה בשבילכם. "מכונת הגולות" הוא אחד מכלי הנגינה המוזרים ביותר שתראו, אבל גם אחד היפים שבהם. הכלי נוצר על ידי להקת וינטרגוטאן השוודית שמתמחה לא רק ביצירת שמות קליטים ללהקות, אלא גם ביצירת כלי מוזיקה ייחודיים. הכלי בנוי מ2,000 גולות שנופלות בקצב שונה על כלים שונים כמו גיטרה, תוף ומצלתיים והנגינה עליו מתבצעת בעיקר בסיבוב גלגל קטן הנמצא בצד המכונה. הבעיה העיקרית עם הכלי שהוא לא כל כך נייד, ככה שבינתיים אי אפשר להזיז אותו מהמקום, אבל הלהקה פרסמה שהיא כבר עובדת על כלי חדש שעליו יהיה אפשר לנגן גם בהופעות.

תוף או טאבון?

במבט ראשון על הפאנטם, הוא נראה יותר כמו סאג' לאפיית פיתה בדואית מאשר כלי מוזיקה, אבל מרגע ששומעים אותו קשה שלא להתמכר. הפאנטם אולי נראה כמו כלי עתיק, אבל למעשה הוא הומצא בשוויץ לפני פחות מעשרים שנה. עיגול המתכת אולי נראה כמו תוף מאולתר תמים, אבל אפשר ליצור איתו צלילים מגוונים שנעים בין צלילי נבל לצלילי תוף.

פסנתר נייד

הפסנתר הוא כלי נהדר, רק חבל שקצת קשה לנגן איתו בטיול ביער, הקלימבה לעומת זאת מתאימה בדיוק לזה. המקור של הכלי הקטן הזה הוא מאפריקה, שם הוא הומצא בתור משטח עץ קטן שמחוברים אליו קלידי במבוק קטנים. עם הזמן קלידי הבמבוק הוחלפו בקלידי מתכת, וכיום ניתן למצוא את "פסתנר האגודלים" בכל העולם. והחלק הכי טוב- לא משנה מה תנגנו על הקלימבה, זה תמיד יישמע מרגיע ועדין, מוזמנים לנסות בעצמכם.

הכלי היצירתי בעולם

נראה שהרשימה לא תהיה שלמה בלי הבילופון של לאונרד סולומון. סולומון הוא ממציא חובב של כלי נגינה שונים, ויש לו אפילו ערוץ יוטיוב ייעודי לכל ההמצאות שלו. הוא מצליח ליצור מוזיקה מבלונים, צינורות או סתם כדורים, ולגרום לה אפילו להישמע טוב. הכלי האהוב עליו הוא הבילופון, שבנוי מצפצפות ישנות ועוד כמה דברים מוזרים בצדדים. הגאונות הגדולה של סולומון היא לא רק בלהמציא את הכלי המוזר, אלא גם להצליח לגרום לו להישמע ממש כמו כלי אמיתי.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!