אקוניס
אקוניסצילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

שר המדע אופיר אקוניס מתייחס בראיון ליומן ערוץ 7 לסיכויי הסלמה בדרום, להסכם העודפים של אביגדור ליברמן עם בני גנץ, לסיכויי ההתפרקות של 'כחול לבן' ולעליהום התקשורתי על רעיית ראש הממשלה.

על איומי החמאס בהסלמה במידה לא יועבר הכסף הקטארי עד סוף השבוע, אומר השר אקוניס כי את מה שהם לא מבינים ברמזים "הם יבינו במעשה. העובדה שיש בשבועיים האחרונים ניסיונות התגרות של חמאס וגרורותיו, כולל ירי תלול מסלול וניסיונות חדירה שטיפלנו בהם על ידי הריגתם ובעזרת התצפיתניות הדבר הזה, הוא ניסיונות לבחון אותנו".

לטעמו "המדינות ברורה: אם נראה צורך תהיה פעולה אגרסיבית מאוד ברצועת עזה. לא נכון לדבר בתקשורת על אופי הפעולה ודרכי הפעולה כי האויב מאזין לנו בכל עת ולא טוב שיידע למה הוא צריך להתכונן, אבל ברור שהמערכה הזו מצידנו כלפי הרצועה תהיה אגרסיבית הרבה יותר מצוק איתן ועמוד ענן".

באשר למניעים המעכבים יציאה למערכה שכזו אומר השר אקוניס כי "יש מגוון רחב מאוד של שיקולים לפני יציאה למערכה הזו, יש מערכת שיקולים של הצבא וזרועות נוספות של מערכות נוספות. הבחירות אינן מגבלה על מערכה נגד רצועת עזה".

בהתייחסו להמלצותיו של חבר הכנסת בני גנץ לטיפול אחר בהסלמה בדרום לעומת הטענות לפיהן גנץ עצמו בלם החרפה בתגובה הישראלית לאירועים בדרום בתקופת כהונתו כרמטכ"ל, אומר אקוניס: "הדברים שלנו באו לידי ביטוי בצורה מיטבית בדו"ח מבקר המדינה, שקבע שהרמטכ"ל לא קרא נכון את המפה הביטחונית, הוא אמר שלמנהרות אין משמעות גדולה מדי. הוטחה בו ביקורת קשה מאוד על התפקוד שלו ב'צוק איתן' ועל ההמלצות שלו לדרג המדיני, וכך גם שר הביטחון דאז בוגי יעלון. נאמר עליהם התכניות שלהם לא היוו תכנית כוללת המבוססת על ידע ניסיון ותכנון וראיה אסטרטגית ארוכת טווח. את זה כתב מבקר המדינה. אלו לא דברים שלי".

"אני שומע את הביקורת וההצעות שלהם כמשיאי עצה. משיאי עצה יכולים לבסס על הצלחות שלהם מהעבר או על תכניות פעולה או על דברים שהם יודעים על טיפול בבעיה, אבל הם כשלו לפי דו"ח מבקר המדינה ולכן נאה דורש ונאה מקיים. הם האחרונים שיכולים להביע עצה".

עוד נשאל השר אקוניס אודות היוזמה שפרטים ממנה נחשפו לעידוד הגירת פלשתינים מרצועת עזה. "אני לא מכיר את היוזמה הזו", אומר אקוניס ביושר ומוסיף כי ידוע לו על "אלפי משפחות מיו"ש שעוזבות את שטחי הרש"פ ומנסות את מזלן במקום אחר. אני שמח על אלה שמחליטים לעשות את המעשה הזה".

ומכאן לזירה הפוליטית. שאלנו את השר אקוניס אם נמצאה כבר הדרך להשיב לליכוד מנדטים מליברמן וגנץ, והוא מפנה מיד את תשומת הלב להסכם העודפים בין ליברמן לגנץ:

"היום נחשפת האמת כפי שליברמן דיבר עליה, שהוא ימליץ על בני גנץ והיום הוא חותם על הסכם עודפים עם גנץ. ידעו כל אזרח ואזרחית בישראל שהצבעה ל' היא הצבעה לממשלת שמאל. זו כבר לא פרשנות או אמירה של הליכוד או של קמפיין. זה מה שעומד לקרות בפועל. פתק ל-ל' הוא פתק לממשלת שמאל. אין עוד הוכחות ברורות יותר לכוונות ליברמן לחבור להקמת ממשלת שמאל. כל אדם שרואה את עצמו חלק מהמחנה הלאומי ואומר לעצמו שהוא רוצה את ליברמן שידבר נגד החרדים, יקבל ממשלת שמאל.

''זה כבר לא צחוק אלא אמירה ברורה של ליברמן. כל הודעה מגוחכת של 'ישראל ביתנו' שתנסה להסביר את הצעד הזה לא תחזיק מים. זה דבר דרמטי ומהדהד ביותר. זו ממשלה שאליה יחברו מרצ בתמיכת הסיעות הערביות".

על הערכתו של עמיר פרץ ש'כחול לבן' תתפרק אחרי הבחירות, אומר אקוניס כי גם הוא שותף להערכה זו. על השאלה אם במקרה של התפרקות כזו חבירה של הליכוד לחלק מכחול לבן אפשרית, הוא משיב כי אינו יודע באיזו צורה תהיה ההתפלגות שכן מדובר ב"מעטפת של כמה מפלגות שאין בינה לבין עצמה שום חוט מקשר. כוונתנו המוחלטת היא הקמת ממשלה לאומית ימנית של המחנה הלאומי. את זה אנחנו רוצים. אם תימשך האדישות ואנשים לא יצאו מהבתים והשמאל ייצא מהבתים ביתר שאת עם ישראל ביתנו תהיה כאן ממשלת שמאל. ברגע זה נראה שיש סוג של אדישות. דרוש גיוס המוני של מצביעי המחנה הלאומי שיעלה את הליכוד מעל ל'כחול לבן'. כדי להיות בטוחים שתוקם ממשלת ימין חייבים ליכוד גדול מאוד".

לקראת תום הדברים נשאל השר אקוניס איך הוא רואה את הפוקוס המיוחד של התקשורת על שרה נתניהו, בעקבות האירועים באוקראינה ולא רק שם. "מדובר ביחס לא הגון בלשון המעטה, והוא ארוך שנים ונמשך מהקדנציה הראשונה. שמחתי מאוד לשמוע ולקרוא ציוצים ואמירות של עיתונאים הגונים שהיו על הטיסה הזו ואמרו שכל הדבר הזה הוא המצאה גדולה ולא היה ולא נברא ולכן מוטב שלא לעסוק בדברים שכאלה".