הרובע הנוצרי
הרובע הנוצריצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

חיים דמיאן פקוביץ', היסטוריון ואיש ארכיון, נחרד לגלות כי ברובע הנוצרי בעיר העתיקה בירושלים הוצב לפני חודשים אחדים לוח זיכרון לזכרו של קרדינל ששיתף פעולה עם הנאצים.

ביומן ערוץ 7 מספר פקוביץ' על הקרדינל אלויזיה סטיפינאץ שהיה הקרדינל בזאגרב בתקופת מלחמת העולם השנייה, "הוא היה תומך נלהב של השלטון האוסטאשי, שהיה השלטון הנאצי לכל דבר. אחרי כיבוש יגוסלביה על ידי הגרמנים בשטח קרואטיה הוקמה מדינת בובות שהיה שלטון נאצי לכל דבר. הם ביצעו שם רצח עם ורצחו כשמונה מאות אלף איש צוענים סרבים ושלושים אלף יהודים שהיו רוב הקהילה היהודית".

"סטיפינאץ היה תומך נלהב של השלטון. הוא הביע זאת במיסות שלו. הוא היה מקורב לראש המדינה שקיבל ברכה ממנו. אחרי המלחמה הוא נדון לתשע שנות מאסר על התמיכה הזו ושיתוף פעולה עם השלטון הנאצי הזה" אומר פקוביץ' המספר כי קיימים גם "היסטוריונים שמנסים לטהר את שמו ולטעון שהוא עזר ליהודים. הם טוענים שהוא עזר להסתיר כמה יהודים ופנו ל'יד ושם' לקבלת אות חסיד אומות העולם וסורבו".

בין השאר, מספר פקוביץ' הורשע סטיפינאץ במשפטו על סיוע ללכידת רבה של זאגרב, הרב שלום פרייברג, שמצא מחסה אצלו בבית. "הוא אמר לרב שהוא יכול לחזור הביתה והבטיח לו שלא יאונה לו כל רע אבל באותו הלילה הרב נלכד בביתו ונשלח לאושוויץ ומשם הוא לא חזר". על פי הנתונים במשפט הלשין סטיפינאץ לאנשי הממשלה שהגיעו ללכוד את הרב.

באשר ללוח האבן שהוצב לזכרו של הקרדינל, מספר פקוביץ' כי עליו "כתוב בלטינית שהוא הגיע לארץ ישראל כעליה לרגל ונשא את הצלב במסע המסורתי של חג הפסחא". הלוח הוצב באפריל האחרון כמשלוח של הארכיבישוף הקרואטי. "זה חלק מהניסיון לטהר את שמו", אומר פקוביץ' ומציין כי הקרדינל "קיבל זיכוי מהוותיקן ושמו וטוהר שם".

"עבור הלאומנים הקרואטים הוא סמל לרדיפה הקומוניסטית והכי טוב זה לטהר את שמו כאן במדינת ישראל". על הבחירה בהצבתו דווקא בנקודה זו, סמוך לבית ההארחה האוסטרי בעיר העתיקה משום שממנו יצא סטיפינאץ למסע המסורתי כשהוא נושא את הצלב בביקורו בארץ ישראל בשנות השלושים המאוחרות, כך על פי אתר הארכיבישופיה בזאגרב.