אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: Zack Wajsgras/Flash90

המגבלות שמטילה הנהגת הציבור החרדי על השימוש במכשירי טלפון סלולאריים ידועות ומוכרות, אולם לעיתים הן פוגעות גם בציבור החרדי עצמו.

על מקרה אחד שכזה דווח באחרונה כאשר רכישת כרטיסים לאירועים המיועדים לציבור החרדי בירושלים נמנעת מהם משום שהמכשירים המוגדרים ככשרים חסומים משיחות למוקדים שכאלה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על ההתמודדות עם החסימות שלא תמיד מיטיבות עם הציבור החרדי עם ספי לנצ'נר, מפעיל חברת קווי תוכן.

"אנחנו מספקים פלטפורמה טכנית שדרכה ניתן להתקשר ולקבל מידע קולי או רכישת כרטיסים. לדוגמא, אנחנו בונים לעירייה את הפלטפורמה והיא מכניסה את המידע לציבור המתקשרים שלא משתמש באינטרנט, אבל יש בעיה שהפלטפורמה נחסמת", פותח לנצ'נר ומתאר את הבעייתיות בפניה נתקלת החברה שלו ואיתה ציבור הצרכנים החרדי.

"לפני כעשר שנים קמה ועדת הרבנים לענייני תקשורת. היה מופע אחדות של כל גווני הקשת בציבור החרדי להקמת הגוף הזה כשהמטרה הטובה היא למנוע תועבה והימורים. היום הבעיה פחותה כי הדבר אסור גם על ידי משרד התקשורת. עם הזמן עסקנים השתלטו על הועדה והם עושים ככל העולה על רוחם משיקולים כלכליים ולא הלכתיים. הם מקדמים מקורבים ופוגעים בציבור החרדי", אומר לנצ'נר המציג דוגמאות לנפגעי המגבלות הקיימות:

"יש לאדם קו חלוקת מוצרי מזון למשפחות נזקקות. הוא מוכר מזון במחירים מצחיקים. אותו אדם מספר לי שהוא עמד עם רבע טון של עוף ואנשים לא יכלו לבוא לקחת כי הקו שבו הוא מודיע שניתן לקבל את העופות נחסם על ידי ועדת הרבנים שסירבו לפתוח לו את הקו".

"הציבור החרדי סובל כי מספר עסקנים פועלים לא משיקולים הלכתיים אלא מסיבות של העדפת מקורבים", אומר לנצ'נר המספר על התקוממות בחברה החרדית המעוניינת בהגבלות וסינון אינטרנט אך לא במגבלות משיקולים זרים. "הציבור החרדי מתקומם. למעלה מחמישים אלף איש חתמו על עצומה שבה הם אומרים שהם לא הסכימו לחסימות כאלה, לא לחסימת התרעות מצבע אדום או לחסימת הודעות על אירועים מותאמים לציבור החרדי".

לנצ'נר מציין בדבריו כי ועדת הרבנים שקמה מסיבות טובות חתמה על הסכמים מול חברות הסלולר ולפיהן לא ייחתמו הסכמים נוספים עם גופים דומים אחרים, ובכך למעשה ניתן להם מנופול.

עוד הוא מספר על החשש ברחוב החרדי משימוש במכשירים שאינם תחת ביקורת הועדה. "עיריית ירושלים ביצעה רישום לחוגים. הרשימה של הרישום התגלגלה למוסדות החינוך ושם ראו מי ההורים שהתקשרו מטלפון לא כשר לפי הקידומת וכל התלמידות של הורים שהתקשרו מטלפון בקידומת אחרת הועפו מהלימודים. כך גם בקבלה למקומות עבודה. טלפון ללא קידומת מונע עבודה ורישום למקומות לימוד".

"העצומה אומרת שרוצים סינון אבל לא סינון משיקולים זרים שאינם הלכתיים. דורשים ממשרד התקשורת את שבירת המונופול של הועדה. מנגד משרד התקשורת לא מכחיש את הבעיה אבל מעדיף שלא להתערב כי בעיניהם זה עניין פנים חרדי, אבל הוא הרגולטור ואחראי לציבור שנפגע. ועדת הרבנים הודיעה שהיא לא מוכנה להגיע לגישור".

להערכתו של לנצ'נר דווקא פעילות זו של ועדת הרבנים שנועדה להגן על הציבור החרדי מאינטרנט תוביל בסופו של יום למעבר למכשירי טלפון המחוברים לאינטרנט.

לפי שעה לא ניתן היה להשיג את תגובת ועדת הרבנים לענייני תקשורת. במידה ותגיע תגובה היא תפורסם במלואה.