מרגיע?
מרגיע?צילום: iStock

מה הפתרון לאלימות האסירים בבית הכלא? למרבה ההפתעה, מדינות רבות באירופה מאמינות שהתשובה נמצאת בצבע הוורוד.

בשנים האחרונות יותר ויותר בתי כלא באירופה ולאחרונה גם בארצות הברית החליטו לצבוע את הכלא דווקא בצבע המקושר לנשיות.

למרות שאנחנו לא תמיד מרגישים את זה, מחקרים רבים מראים שיש לצבעים השפעה עלינו. צבע שונה על הקיר יכול להשפיע על מצב הרוח או על הבחירות שלנו, וצבע הבגדים יכול גם להשפיע על ההתייחסות אל הלובש אותם. ומה ההשפעה של הצבע הוורוד?

מחקרים שונים הראו שהצבע הוורוד, או בשמו הרשמי ורוד בייקר-מילר, יכול להפחית התנהגות אלימה. מחקרים הראו כי אנשים שנכנסו לחדרים הצבועים בצבע ורוד, או רק נחשפו אליו למשך זמן קצר, חוו ירידה בקצב הלב ונהנו מתחושת רוגע.

הראשונים שהתרשמו מהמחקרים לגבי הצבע הוורוד הייתה הממשלה השוויצרית, שהחליטה ליצור בתי כלא ורודים להפחתת האלימות. לאחר צביעת הקירות, הסוהרים דיווחו על ירידה באלימות, והשוויצרים החליטו להפוך את כל בית הסוהר לוורוד, ואף החליפו את צבע בגדי האסירים לוורוד.

אבל למרות שהסוהרים היו מרוצים מהחלפת המדים, האסירים רואים בצבע החדש עלבון. לדבריהם, הצבע הוורוד הוא "צבע של ילדות קטנות" והם מרגישים מושפלים כשהם נאלצים ללבוש את המדים כל בוקר. יש אף סוהרים הטוענים כי הצבע הוורוד גורם דווקא להשפעה הפוכה, כאשר האסירים המרוגזים מחליטים להתנהג באלימות כתגובת נגד לצבע החדש שנכפה עליהם.

מצד שני, יש מי שמרוצה מהבושה שחווים האסירים. מנהל בית הכלא באריזונה מדווח כי מאז החלפת מדי האסירים לוורוד, מספר האסירים שחזרו לכלא רק ירד. לדבריו, האסירים מתביישים ממדי הכלא החדשים, ומשתדלים כמה שיותר שלא לחזור אליהם.

אז האם בקרוב הצבע הוורוד יגיע גם לבתי הכלא בארץ? קשה לדעת, אבל נראה שבינתיים הוא יישאר בעיקר בבגדי הנשים.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!