החיזיון האור קולי במצדה
החיזיון האור קולי במצדהצילום: בריז קריאייטיב

המנורה כפי שלא הכרתם: גן לאומי בית שערים

לאחרונה נחנך בגן לאומי בית שערים מיצג רב-חושי המתאר את גלגוליה של המנורה היהודית – מאז ששימשה כפריט בבית המקדש, דרך גלגולה בארצות הגלות של העם היהודי, ועד להפיכתה לסמל של מדינת ישראל.

המיצג נערך בלב בור מים שבאחת המערות, ומוקרן על קירות המערה. נדמה כי גם ציניקנים גמורים צפויים להתרגש.

לתיאום והרשמה: 04-9831643.

הכניסה למיצג אינה כרוכה בתשלום נוסף על דמי הכניסה לגן הלאומי (חינם למנויי מטמון).

אל תוותרו גם על ביקור בגן הלאומי ובו שפע בלתי נדלה של מערות קבורה עתיקות הממתינות לכם כאן, בלב עמק יזרעאל, במקום שהוכרז אתר מורשת עולמית. זאת בזכות העובדה שרבי יהודה הנשיא נטמן במקום, ומאז ביקשו להיטמן בו יהודים רבים, מהעולם כולו. מערות הקבורה המסתוריות מוארות בתאורת אווירה ייחודית, והן מציגות סרקופגים מעוטרים ושאר פרטים מרהיבים מימי הזוהר של המקום.

ואם כבר זמן מה לא ביקרתם כאן, זה הזמן לפקוד את מתחם מערות המנורה, שהוכשר לפני מספר שנים ובו עיטורים ותבליטים, כמו גם מנורת שבעת הקנים.

הגעה: מכביש 722 עד צומת השומרים, משם פונים בפנייה הראשונה שמאלה עד לגן הלאומי בית שערים.

הפסיפס מתעורר לחיים: גן לאומי חמת טבריה

המחשה מסקרנת ומאירת עיניים נוספת ממתינה לכם בגן לאומי חמת טבריה, אתר זעיר אך גדוש בתוכן, השוכן לחופי הכנרת.

כידוע, באתר נובעים מעיינות חמים, העולים מבטן האדמה ונשפכים הישר אל בריכות שכשוך, שזכו לאחרונה למתיחת פנים. המים עצמם חמים-חמים, מה שהופך את המקום לגן עדן נעים בשיא החורף. אך כעת, לפני או אחרי טבילה בנכרת או טיול באזור, יותר ממומלץ להגיע לכאן ולצפות באחד הפסיפסים המרהיבים ביותר של בתי הכנסת הקדומים בארץ ישראל.

זהו בית כנסת מתקופות המשנה והתלמוד, העונה לשם "בית הכנסת של סוורוס". רצפת הפסיפס המפוארת שבו מציגה לראווה סצנות קדומות, הכוללות בעלי חיים טורפים, גלגל מזלות שבמרכזו דמותו של אל השמש, הליוס, וכמובן – סמלים יהודיים כגון ארון הקודש, מנורה של שבעה קנים ועוד.

לאחרונה, נחנך בתחומי בית הכנסת הקדום מיצג אור וקול, המציג את חיי היומיום בעיר חמת טבריה העתיקה, וזאת באמצעות מערכת מתקדמת ש"מעלה" אל המסך סצנות נהדרות מתוך הפסיפס עצמו. אל תוותרו.

הכניסה למיצג אינה כרוכה בתשלום נוסף על דמי הכניסה לגן הלאומי (חינם למנויי מטמון).

הגעה: הגן הלאומי חמת טבריה נמצא לחופה המערבי של הכנרת, בכניסה הדרומית לעיר טבריה, ליד "חמי טבריה".

חדש בגן לאומי קיסריה: הורדוס בגובה העיניים

מרכז המבקרים החדש חדש נחנך בתחילת יוני בגן הלאומי ב"קמרונות קיסריה".

קמרונות אלו, המתנשאים לגובה של כ-7.4 מטרי כל אחד, הוקמו לפני כאלפיים שנים, בניצוחו של המלך הורדוס. הם שימשו הן כבסיס הנדסי לבמת המקדש שנבנה לכבוד הקיסר אוגוסטוס, והן כמחסני ענק של הנמל, שאליו וממנו הגיע טובין מרחבי האימפריה הרומית.

למעלה מחמש שנות תכנון ועבודה, ויותר מ-150 מיליון שקלים, השקיעה קרן אדמונד דה רוטשילד, בפרויקט נרחב שכלל את שחזור קמרונות נמל קיסריה. זאת, לצד עבודה קפדנית של מומחי רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים. התוצאה: אוצרות שהיו גנוזים אלפי שנים באדמת קיסריה, מוצגים לקהל הרחב באופן שובה לב.

מעבר לעבודות השחזור הממושכות של חלק מהקמרונות, לבו הפועל של המקום מגיע בדמות מרכז מבקרים, הממזג יחדיו ממצאים ארכיאולוגיים קודמים, יחד עם טכנולוגיה מתקדמת. באחד מהקמרונות, אף מוצג סרט מרגש המציג את הורדוס כפי שמעולם לא ראיתם אותו – אוהב ונקמן בעת ובעונה אחת, מחושב ואימפולסיבי. ובמיוחד – טיפוס מורכב ורגיש, שחייו שזורים בתשוקות, קנאות, תככים ורציחות.

הסרט עושה שימוש באמצעי הקרנה משוכללים, ולמעשה "מחזיר לחיים" את המלך השנוי במחלוקת. וכל זאת, בשפה יומיומית, בגובה העיניים, בלי מליצות וקלישאות. לא בטוח שתתאהבו בו, אבל בהחלט לא תוכלו להתעלם ממנו.

עוד במרכז המבקרים: "במת אור" ייחודית שעטופה באנימציה ממוחשבת המדגימה כיצד נראה נמל קיסריה בתקופות שונות, מפה דינמית של נתיבי שיט וסחר בימי האימפריה הרומית, וממצאים רבים שנמצאו באזור – מפסלים ועד עוגנים קדומים.

הכניסה למרכז המבקרים, שהונגש גם עבור אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, אינה כרוכה בתשלום נוסף על דמי הכניסה לגן הלאומי (חינם למנויי מטמון), אבל אם אתם כבר כאן, כדאי לבלות יום שלם גם בגן הלאומי – שבו תתוודעו אל התאטרון הרומי, ארמון השונית, ההיפודרום, מיצג "חוויית קיסריה", גן הממצאים הארכאולוגיים ועוד.

הגעה: הגן הלאומי ממוקם סמוך לכביש החוף, ליד היישובים קיסריה, שדות ים וממערב לאור עקיבא.

הגעה מכביש החוף, דרך המחלף שליד תחנת הכוח "אורות רבין".

כל אחד והמיצג שלו: גן לאומי ציפורי

אמור לי מה המיצג שלך – ואומר לך מי אתה. במקרה של גן לאומי ציפורי – לא פחות משלושה מיצגים (והרביעי בדרך) ממתינים לכם בנקודות העניין השונות, ומפיחים חיים בציפורי העתיקה, שכונתה בידי יוסף בן-מתתיהו "פאר הגליל כולו". וכך, עתיקותיה של בירת הגליל הקדומה, מהוות כר פורה לדמויות דיגיטליות ושאר פעלולים שמפעילים את בלוטות הרגש של המבקרים.

אז אחרי שתחקרו את אינספור הפסיפסים, מהתקופה הרומית והביזנטית, וגם את מבני האתר, תצפיות הנוף וגם את מנהרת הפירים הקדומה והחווייתית – הגיע הזמן להתמסר להמחשות מסוג אחר.

כך למשל, בבית הכנסת העתיק מוקרן מיצג מרגש - על המסך הגדול מוצגים קורות יומו האחרון של רבי יהודה הנשיא, ראש הסנהדרין ועורך המשנה. מיצג נוסף מוצג במבואת הכניסה לאתר, ומיצג מסוג אחר ממתין לכם במצודה הצלבנית. זהו מעין חידון בהשתתפות פעילה של הקהל, המביא אל קדמת הבמה מחלוקות וסוגיות מתוך המשנה והתלמוד. והכל, באופן מרגש ומעורר מחשבה.

הכניסה למיצגים אינה כרוכה בתשלום נוסף על דמי הכניסה לגן הלאומי (חינם למנויי מטמון).

הגעה: מכביש צומת המוביל-נצרת (כביש מס' 79), בין סימני ק"מ ה-22 וה-23, ומשם לפי השילוט לגן הלאומי.

משקיעה לזריחה – מופע רב חושי חדש: גן לאומי מצדה

אתם מוזמנים להגיע ולצפות בסיפור מצדה תוך חוויה רב חושית מרתקת.

החיזיון האורקולי החדש במצדה הוא מופע מרהיב אשר מוקרן על גבי הר המצדה בשילוב הקרנות ענק בטכנולוגית VIDEO MAPPING , תאורה מתקדמת ופסקול ייחודי שהולחן על ידי שלמה גרוניך.

מומלץ להגיע לפחות שעה לפני ההקרנה, כשעל רקע שקיעה ודמדומים תוכלו ליהנות מחוויה מקדימה של מתחמים שונים המאירים זוויות נוספות מסיפורו של ההר ביניהם סרט על החפירות ההיסטוריות במצדה, עמדת שמע על המלך הורדוס, המצור הרומי ועוד. אורך המופע כ- 45 דקות.

הגעה: דרך ערד וכביש 3199 בלבד. לא ניתן להגיע מכביש 90 למופע.